ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.04.2017, 22:28

تحلیل رسانه‌های خارجی از معادلات انتخاباتی در ایران


داغ شدن فضای انتخاباتی در ایران و آغاز ثبت‌نام کاندیداها رسانه‌های خارجی را بر آن داشته تا تحلیل‌های خود را از وضع کاندیداها و معادلات انتخاباتی در ایران منتشر کنند.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در تحلیلی درباره وزن انتخاباتی ابراهیم رئیسی در مقایسه با حسن روحانی، وی را فاقد توان لازم برای رقابت با روحانی دانسته و نوشته است: «رئیسی تا به‌حال سابقه سیاسی نداشته است و این می‌تواند باعث شود که علاقه و تمایل افکار عمومی نسبت به او کاهش یابد. تنها امید رئیسی می‌تواند ارتباطش با اصولگرایان و اجماع این گروه روی او باشد.» فارین پالیسی در ادامه نوشته است: «به نظر می‌رسد ابراهیم رئیسی کاندیدای مورد اجماع اصولگرایان باشد. او البته نه کاریزماتیک است، نه از سوی ایرانیان شناخته شده و به نظر می‌آید شانس پیروزی او مقابل روحانی تقریبا در حد صفر است.  پیش‌بینی می‌شود با توجه به این‌که روحانی به وعده‌هایی که در انتخابات ‌سال ٢٠١٣ داده، خوب عمل کرده، رأی‌دهندگان ایرانی، به روحانی رأی دهند.

وب‌سایت المانیتور، از پایگاه‌های اینترنتی معروف آمریکایی نیز در گزارشی درباره کمپ اصولگرایان و ابراهیم رئیسی نوشته است:  «در ایران، اردوگاه اصولگرایان حال و روز خوبی ندارد، چراکه کاندیداهای آنها ظاهرا تمایلی به کناره‌گیری به نفع فردی که تصور می‌شود بیشترین رأی را دارد، ندارند.»

المانیتور در ادامه درباره تلاش برخی اصولگرایان برای قانع کردن کاندیداها برای کنار رفتن به نفع رئیسی نوشته است: «اصولگرایان در روزهای اخیر کوشیده‌اند که رئیسی را بهترین گزینه و رأی‌آورترین کاندیدا معرفی کنند. در همین حال، برخی گزارش‌ها حکایت از انتصاب چهره‌های جبهه پایداری در ستاد انتخاباتی رئیسی دارد، اقدامی که ممکن است به کاهش آرای رئیسی منجر شود. جبهه پایداری به رهبری معنوی آیت‌الله مصباح از محبوبیت خاصی میان اصولگرایان برخوردار نیست. آنها خود را انقلابی و اصولگرای اصیل می‌دانند و سایر اصولگرایان را این‌چنین نمی‌پندارند. شاید در راستای همین استراتژی باشد که رئیسی مستقل از جمنا آمد. در همین حال، با وجود آن‌که قالیباف بیانیه انصراف منتشر کرد، گزارش‌هایی مبنی بر بازگشت او به صحنه منتشر شده است. پرویز سروری، از نزدیکان قالیباف گفته که او کنار نکشیده است. حسین قربانزاده از نزدیکان قالیباف نیز گفته است که او مستقل خواهد آمد؛ سخنی که خبر خوبی برای جمنا نیست.

اما پایگاه اینترنتی بلومبرگ گزارش تحلیلی خود را به اردوگاه جریان احمدی‌نژاد اختصاص داده است و با اشاره به ثبت‌نام احمدی‌نژاد و بقایی در روز دوم ثبت‌ نام‌ها نوشته است: «احمدی‌نژاد با این حرکت خود به تردیدها اضافه کرد. او رقیب چندان مهمی برای روحانی نخواهد بود که مهندس توافق هسته‌ای است و اقتصاد ایران را از انزوا خارج کرده است. در عین حال در بیانیه ۶ آوریل، ابراهیم رئیسی نیز کاندیداتوری خود را اعلام کرده است. احمدی‌نژاد هفته گذشته گفته بود که هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد و به جای خود از بقایی حمایت می‌کند. او مدعی است که حرکت تازه‌اش فقط برای حمایت از بقایی بوده است.

ورود رئیسی و حرکت عجیب احمدی‌نژاد تردیدها و پیش‌بینی‌ناپذیری انتخابات دور بعد را بیشتر کرده است. کامروا می‌گوید این می‌تواند آرای اصولگرایان را بشکند و راه را برای پیروزی رئیسی سخت‌تر کند.

الجزیره انگلیسی نیز در گزارشی درباره محمود احمدی‌نژاد، او را موجب انزوای ایران در دوران مسئولیتش دانست و نوشت:  «محمود احمدی‌نژاد به دلیل سخنان جنجالی‌اش، ازجمله چهره‌های مورد علاقه رسانه‌های غربی است. ثبت‌نام او در انتخابات نیز به شدت مورد توجه این رسانه‌ها قرار گرفته است.

الجزیره با پرداختن به خبر ثبت‌نام احمدی‌نژاد، دوره او در ریاست‌جمهوری را «دوران آشفتگی» توصیف کرد و نوشت:  احمدی‌نژاد در ‌سال ٢٠١٣، کاخ ریاست‌جمهوری را در حالی ترک کرد که ایران بشدت از درون دچار اختلاف شده بود. همچنین از لحاظ بین‌المللی منزوی و اقتصادش با مشکل جدی مواجه شده بود. این شبکه همچنین احمدی‌نژاد را فردی با رویکردهای پوپولیستی توصیف کرد.

گاردین نیز در این رابطه نوشت: محمود احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. این تصمیم غافلگیر‌کننده اوضاع انتخابات را دستخوش آشفتگی می‌کند.  او پیش از این دوبار در عرصه ریاست‌جمهوری حضور پیدا کرده است. در دوره او، ایران با تحریم‌های شدید بین‌المللی مواجه شد.