ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.04.2017, 22:26

نگرانی مجلس ایران نسبت به خرید و فروش کودکان


به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، یحیی کمالی‌پور، نایب رئیس کمیسیون قضایی‌ و حقوقی مجلس ایران با تاکید بر اینکه ترویج خرید و فروش اطفال زنگ خطری برای همه جامعه است، گفت: باید تدابیری اندیشید که هر چه زودتر از این نوع تخلف‌ها جلوگیری شود.

وی در ادامه از سازمان بهزیستی خواست که از خرید و فروش اطفال جلوگیری کند.

کمالی پور افزود: انسان قابل خرید و فروش نیست، بنابراین تا هنگامی که قانون مشخصی تصوب شود، می‌توان از این منظر عنوان مجرمانه‌ای برای خرید و فزوش اطفال در نظر گرفت و مجازاتی را تعیین کرد، البته تحت عنوان قاچاق انسان هم می‌توان این اقدام را تخلف تلقی کرد.

این در حالی است که محمد کاظمی دیگر نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران بر ورود کمیسیون متبوع خود به منظور اتخاذ راهکاری برای جلوگیری از کودک فروشی تاکید کرد و ضمن “غیرشرعی و ناپسند” خواندن کودک فروشی، از تلاش برای افزودن ماده ای به قانون مجازات اسلامی برای جرم انگاری کودک فروشی خبر داد.

در همین راستا، محمد‌علی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران بر «حرام و ممنوع»بودن معامله انسان تاکید کرده و گفت: قانون مشخصی برای مقابله با فردی که فرزند خود را فروخته نداریم، با این حال اما برای کسی که نسبت به خریداری این کودکان اقدام می‌کند می‌توان مجازاتی تعیین کرد.

وی افزود که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیته عمومی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال بررسی است و تا هفته آینده به این کمیسیون و در نهایت به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

همچنین مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پژوهش پدیده کودک‌فروشی، زمینه‌های پیدایش و راهکارهای مقابله با آن در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

گفتنی است علی مویدی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرده که خرید و فروش نوزادان در این کشور صحت دارد.