ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 14.04.2017, 22:18

تلفات و خسارات سیل در آذربایجان شرقی و غربی


به گزارش خبرگزاری ایرنا بر اثر جاری شدن سیل در روستاهای اطراف شهر عجب شیر از توابع استان آذربایجان شرقی واقع در شمال غرب ایران، تاکنون ۱۲ نفر از اهالی روستای چنار ناپدید شده‌اند و امکان دسترسی به برخی از روستاها وجود ندارد.

سید شمس‌الدین مراثی، فرماندار عجب شیر با تشکیل جلسه ستاد بحران در این شهر، از تلاش نیروهای امدادرسان برای یاری رسانی به اهالی روستاهای سیلزده خبر داده است.

همچنین به گزارش برخی رسانه‌های ایران تاکنون ۴ نفر بر اثر این سیلاب در این ناحیه جان باخته‌اند.


مفقودان سیل عجب‌شیر و آذرشهر، برای سلفی رفته بودند

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اساس اعلام هواشناسی استان در دو روز اخیر به طور متوسط ۴۰ میلی متر باران در استان باریده که در ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده و استاندار نیز شخصا پیگیر مسایل سیلزدگان است.

به گزارش ایرنا، محمدصادق پورمهدی اظهار کرد: اداره کل هواشناسی استان از دو سه روز قبل نسبت به بارش باران و احتمال وقوع سیل هشدار داده بود و جای خوشحالی است که این میزان بارندگی در سطح استان رخ داد، هر چند وقوع سیل در برخی از شهرستان های استان جای تاسف دارد.

وی افزود: خوشبختانه از چند روز قبل برای همه فرمانداری ها، بخشداری های، شهرداری‌ها و دهیارها و سایر نهادهای ذیربط استان، بارش باران و احتمال وقوع سیل اعلام و بر ضرورت آمادگی برای امدادرسانی در مواقع لازم تاکید شده بود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: متاسفانه برخی ساخت وسازهای غیرمجاز انجام شده در حاشیه برخی از رودخانه های آذربایجان شرقی و تجاوز به بستر رودخانه ها موجب می شود که مسیر جریان آب مسدود شود و آب طغیان کند که بدیهی است این امر نیز خسارتهایی خواهد داشت.

پورمهدی ادامه داد: هر چند سازمان آب منطقه ای مکلف به مسیرگشایی در حریم رودخانه هاست و اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهد، بارش ۴۰ میلی متر موجب خساراتی شد، اما خوشبختانه میزان خسارات بسیار کمتر از میزان پیش بینی شده بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در شهرستان های آذرشهر و عجب شیر برخی از مردم برای گرفتن عکس یادگاری کنار رودخانه ها جمع شده و سیل خودروی برخی از این افراد را با خود برده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: متاسفانه همچنین سیل در روستای ‘چنار’ شهرستانعجب شیر از بالای کوه به پایین سرازیر شده و تعدادی از مردم جان خود را از دست داده و مفقود شده اند و ما از همه نیروهای امدادی از جمله ارتش برای کمک به سیلزدگان کمک خواسته ایم و آنها مشغول امدادرسانی هستند.

وی تشریح کرد: فرماندار شهرستان عحب شیر و مدیرکل مدیریت بحران را با دستور استاندار به محل اعزام کرده ایم و اگر لازم باشد خود اینجانب نیز در محل حضور خواهم یافت.

پورمهدی با اشاره به مشارکت همه جانبه همه نیروهای امدادی و انتظامی در سیل امروز گفت: خوشبختانه با وجود بارش فراوان در تبریز در این شهرستان تلفات جانی نداشتیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در روستاهای هروی، بیرق و کندرود شهرستان تبریز نیز شاهد جاری شدن سیل بودیم که خوشبختانه خسارت جانی نداشت.

وی افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی، بارش باران در استان از شنبه قطع و از پس فردا دوباره آغاز خواهد شد و بر این اساس دستگاه های مسوول باید همیشه آماده باشند.

پورمهدی اضافه کرد: پس از پایان عملیات امدادرسانی در سطح استان به ویژه شهرستان های عجب‌شیر و ملکان، از فردا برآورد خسارت برای ارایه به نهادهای مسوول انجام خواهد شد و تلاش خواهیم کرد خسارتهای مادی جبران شود.

وی از مردم خواست نسبت به خطرات ناشی از سیل حساس و هشیار باشند و از توقف در کنار رودخانه ها خودداری کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: از یک سو این بارش با در نظر گرفتن اینکه امروز فقط از سمت تبریز در هر ثانیه 70 مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه می رفت، باعث خوشحالی است و از سوی دیگر خسارات جانی و مالی ناشی از ان جای تاسف دارد.

مناطق مختلف آذررباییجان شرقی از روز گذشته تا امشب شاهد بارش باران و به تبع آن وقوع سیل و آبگرفتگی بودند.


هجوم سیل به ارومیه

فرماندار ارومیه گفت: برای پیش گیری از خسارات و مرگ و میرهای ناشی از سیل دستور تخلیه تعدادی از روستاهای ارومیه صادر شد.

به گزارش تسنیم، عباس حسنخانی امشب در جلسه ستاد مدیریت بحران این شهر که به منظور بررسی چگونگی مقابله با خسارات ناشی از سیل تشکیل شد اظهار کرد: بارندگی امروز در ارومیه کم سابقه بوده است.
 
وی افزود: به برخی روستاها برای تأمین امنیت مردم دستور تخلیه داده شده است و از صبح امروز به بخشداران ابلاغ شد که در حوضه رودخانه‌ها تدابیر ویژه اندیشیده شود.

فرماندار ارومیه گفت: متأسفانه دو پل تا این لحظه تخریب شده و راه ارتباطی قطع شده است.

حسنخانی افزود: بی سابقه ترین بارش‌ها در مناطق زیوه و مرگور در حومه ارومیه رخ داده است.

فرماندار ارومیه گفت: برف انباشته شده بر کوهها و بارندگی کم سابقه عامل اصلی سیلاب در برخی از مناطق ارومیه بوده است.

وی گفت: خوشبختانه پیش بینی‌های لازم با توجه به اخطار قبلی هواشناسی در شهرستان ارومیه اندیشیده شده بود و امروز از اولین لحظه آغاز بارندگی‌ها تمامی دستگاه‌های مربوطه و بخشداران ارومیه در آماده باش کامل بوده و در محل‌های حادثه دیده حضور یافتند.

سیل مدارس آذربایجان غربی را تعطیل کرد

اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از تعطیلی برخی از مدارس تعدادی از شهرهای این استان در روز شنبه به دلیل سیل و استمرار بارشها خبر داد.

اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی دقایق پیش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد مدارس تعدادی از شهرستان‌ها در روز شنبه 26 فروردین ماه تعطیل است.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به تداوم بارندگی‌ها، آب گرفتگی معابر و مسدود بودن محورهای مواصلاتی منطقه سیلوانا در حومه ارومیه و احتمال بروز حوادث ناشی از بارش‌ها، تمامی مقاطع تحصیلی این منطقه در شنبه 26 فروردین ماه در نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل است.

بر اساس این اطلاعیه در شهرستان اشنویه در بخش جنوبی (منطقه نالوس) به دلیل طغیان رودخانه و مسدود بودن راه اصلی وبخش شمالی (روستاهای گند ملاعیسی، دوستک، لولکان، رشگند، گلاز، شیوه بیرو) به دلیل جاری شدن سیل در داخل روستاها، تمامی مقاطع تحصیلی در مناطق و روستاهای ذکر شده در روز شنبه ۲۶ فروردین ۹۶ در نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل است.