ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.04.2017, 22:49

بیانیه مشترک عبدی و توکلی در مبارزه با فساد


عباس عبدی و احمدی توکلی در خصوص ضرورت مبارزه با فساد، بیانیه مشترکی صادر کردند. در بخشی از این بیانیه عبدی و توکلی گسترش فساد را «نتیجه عوامل مختلف انسانی، اعتقادی، نهادی و ساختاری، فساد مالی و اقتصادی» دانستند که به‌تدریج در دیوانسالاری پدیدار شده است. عبدی و توکلی در ادامه این بیانیه فساد امروز را فسادی سیستمی و شبکه‌ای دانسته‌اند که در این مرحله دستگاه‌های ناظر و مسئول مبارزه با فساد خود به درجاتی آلوده می‌شوند و مفسدان به شکل شبکه‌ای از یکدیگر حمایت می‌کنند.

این دو فعال سیاسی در ادامه این بیانیه به خطر این نوع فساد اشاره کرده و نوشته‌اند: «خطر این مرحله از فساد به‌حدی است که با تکیه بر معارف دینی، علم اقتصاد سیاسی و تجربیات بشری، با اطمینان می‌توان مدعی شد که اگر با عوامل پیدایش و گسترش فساد مبارزه لازم صورت نگیرد، بقای نظام جمهوری اسلامی دیری نخواهد پايید. نظامی که خون پاک عزیزترین افراد ملت به‌پای آن ریخته شد.»

عباس عبدی و احمد توکلی آزادی مشروع رسانه‌ها را یکی از لوازم قطعی مبارزه با فساد عنوان کردند و در ادامه آن از نهادهای مدنی به‌عنوان دومین ابزار لازم برای مبارزه با فساد یاد کردند. عزم حکومت برای مبارزه و ترویج شرح صدر و همراهی با آزادی مشروع رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد ابزار سوم مبارزه با فساد است که عبدی و توکلی بر آن تأکید کردند.

این دو فعال سیاسی در پایان بیانیه خود از روزنامه‌نگاران و رسانه‌هایی که در این زمینه آثاری دارند، درخواست کردند که آثار خود را که در فاصله آغاز‌ سال ١٣٩٠ تا پایان ١٣٩٥ تهیه شده،  تا تاریخ ٢٠ اردیبهشت‌ سال‌جاری ارسال  کنند.