ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.04.2017, 22:28

آمریکا: دوران حکومت خاندان اسد رو به پایان است


رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا، حامل پیامی واحد از قدرت‌های جهان به روسیه است که سفر دو روزه‌اش را به آن، سه‌شنبه ۱۱ آوریل آغاز کرد. این پیام حاوی محکومیت جهانی حمایت روسیه از بشار اسد رئیس نظام سوریه است. او پیش از سفر به پایتخت روسیه به خبرنگاران در ایتالیا گفت: «پر واضح است که حکومت خاندان اسد در سوریه رو به پایان است».

پیامی که وزیر امور خارجه آمریکا حامل آن است، در بر دارنده نقش سنتی ایالات متحده در رهبری غرب است.

تیلرسون پس از نشست ۷ کشور صنعتی بزرگ جهان (گروه ۷) و متحدان خاورمیانه‌ای‌شان در ایتالیا، راهی مسکو شد. شرکت کنندگان در این نشست، موضعی واحد اتخاذ کردند که از روسیه می‌خواهد دست از حمایت از اسد بردارد.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، ۲۰ ژانویه ۲۰۱۲ روی کار آمد. او در تبلیغات انتخاباتی خود، خواستار روابطی نزدیک‌تر با روسیه شد. اما پس از کشته شدن حدود ۱۰۰ تن در حمله شیمیای در سوریه که 4 آوریل صورت گرفت، مجبور به مقابله نظامی با مسکو شد.

کشورهای غربی نظام اسد را مسئول این حمله می‌دانند. از این رو آمریکا ۵۹ موشک کروز به سمت پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص شلیک کرد که می‌گوید هواپیماهای حامل گاز شیمیایی از آن به پرواز درآمده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیلرسون به خبرنگاران در ایتالیا گفت: «امیدواریم دولت روسیه به این نتیجه برسد که بشار اسد، متحد قابل اعتمادی نیست».

وزیر امور خارجه آمریکا هم گفت: «روسیه در ادای نقش خود به عنوان ضامن اجرای توافقنامه سال ۲۰۱۳ که در آن بشار اسد متعهد به از میان بردن سامانه اسلحه شیمیایی خود شده بود، شکست خورد».

تیلرسون در این باره افزود: «این توافقنامه‌ها این شرط را گذاشته که روسیه ضامن خالی شدن سوریه از اسلحه شیمیایی باشد. واضح نیست که آیا روسیه، تعهدات خود را جدی نگرفته یا این که در این کار ناتوان بوده است. به هر حال هرکدام از این دو مورد باشد، به حال مردگان فرقی نمی‌کند. ما اجازه تکرار چنین حادثه‌‌ای را نخواهیم داد».

این در حالی است که روسیه همچنان مدعی است اسلحه شیمایی که غیرنظامیان را در شهرک خان شیخون کشت، از آن مخالفان اسد بود. مسکو همچنین واشینگن را به «تجاوز» به سوریه متهم می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که روز سه‌شنبه سخن می‌گفت افزود که معتقد است آمریکا برای حملات موشکی بیشتری به سوریه برنامه ریزی می‌کند. او مدعی شد: «اپوزیسیون طرح‌هایی برای حملات شیمیایی بیشتر دارد تا واشینگتن را مجبور به تحرک کند».

پوتین ادامه داد: «مسکو به طور فوری از سازمان ممنوعیت اسلحه شیمیایی وابسته به سازمان ملل متحد خواهد خواست تا در این باره تحقیق کند».

کشورهای غربی، اتهام روسیه مبنی بر دست داشتن اپوزیسیون سوریه در حمله شیمیایی را رد کرده و آن را غیر قابل باور می‌دانند.