ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.03.2017, 14:34

ترکیه طولانی‌ترین پل معلق جهان را می‌سازد


دویچه وله: در سال ۲۰۲۳ همزمان با یکصدمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه قرار است پل “چاناق قلعه” بر فراز تنگه‌ داردانل افتتاح شود؛ پلی که به نوشته رسانه‌های ترکیه برای ساخت آن حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو هزینه اختصاص داده شده است.

نام پل معلقی که قرار است بر فراز تنگه داردانل ساخته شود، یادآور پیروزی عثمانیان علیه بریتانیا و هم‌پیمانانش در نبرد چاناق ‌قلعه (گالیپولی) در سال ۱۹۱۵ است. در این نبرد که بیش از هشت ماه طول کشید، نیروهای ائتلافی شکست خوردند و عثمانیان توانستند از تنگه داردانل (چاناق ‌قلعه) محافظت کنند و نیروهای ائتلافی را به عقب برانند.

عملیات ساخت پل چاناق قلعه که بخش آسیایی و اروپایی ترکیه را به یکدیگر وصل می‌کند، آغاز شده است. قرار است این پل در سال ۲۰۲۳ به مناسبت یکصدمین سال تأسیس جمهوری ترکیه افتتاح شود. فاصله بین دو پایه اصلی این پل نیز ۲۰۲۳ متر خواهد بود.

رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند که این پل پس از پایان عملیات ساخت آن طولانی‌ترین پل معلق جهان (از لحاظ فاصله بین دو پایه اصلی) خواهد بود.

به نوشته روزنامه “دیلی صباح” هزینه ساخت این پل حدود ۱۰ میلیارد لیر (حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو) برآورد شده است.

در مراسم افتتاح عملیات ساخت پل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در بخش آسیایی و بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در بخش اروپایی حضور داشتند. در این مراسم همچنین کنگ هو این، وزیر امور حمل و نقل و زیربنایی کره جنوبی نیز شرکت داشت.

پل موردنظر توسط کنسرسیومی متشکل از سه شرکت ترکیه‌ای و یک شرکت کره‌‌ای ساخته خواهد شد.

تنگه داردانل یکی از پرترددترین مسیر‌های آبی جهان به شمار می‌رود. این تنگه در کم‌عرض‌ترین قسمت خود تنها ۱/۲ کیلومتر پهنا دارد. عملیات ساخت این پل تنها یکی از چندین پروژه سنگین و بلندپروازانه چند سال اخیر دولت ترکیه برای شهر استانبول و حومه آن است.

هرودت، تاریخ‌نگار شهیر یونان باستان در کتاب خود نوشته است که خشایارشا، چهارمین پادشاه هخامنشی ۴۸۰ سال پیش از میلاد مسیح، چندین پل موقت در سراسر تنگه داردانل احداث کرده بود تا بتواند نیروهای نظامی خود را از آسیا به تراکیه (قسمت شمالی یونان باستان) منتقل کند.