ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.03.2017, 22:37

سازمان ملل: رژیم اسد منبع آب عین الفیجه را به عمد بمباران کرد


خبرگزاری آناتولی

بر اساس گزارش جدید کمیسیون تحقیقات سازمان ملل متحد در امور سوریه که حاوی موارد نقض در سوریه بین تاریخ ۲۱ جولای سال گذشته تا ۲۸ فوریه سال جاری است؛ رژیم اسد در سوریه منبع آب عین الفیجه واقع در وادی بردی در دمشق را به عمد بمباران کرده و مرتکب جرایم جنگی شده است.

این گزارش که در سی و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در دفتر ژنو ارایه شده، با استناد به دیدار این کمیسیون با ۳۲۶ نفر درباره سوریه؛ بر اساس بررسی اقدامات تمامی طرف‌ها و برخی موارد نقض حقوق تهیه شده است.

طبق این گزارش جنگنده‌های رژیم ماه دسامبر سال گدشته منبع آب عین الفیجه را “به عمد” بمباران کرده و باعث بی آب ماندن ۵٫۵ میلیون انسان در دمشق شده است.

بر اساس تحقیقات این کمیسیون دست کم “دو حمله هوایی” باعث ایجاد خسارت در منبع اصلی آب دمشق شده است.

- رژيم اسد مرتکب جرایم جنگی شد

در این گزارش آمده است که قبل از حملات نیروی هوایی رژیم اسد، هیچ اطلاعی در دست نسیت که آیا غیر نظامیان مشکل کمبود آب داشته اند یا نه. این حملات جرم جنگی محسوب می شود.

بر اساس این گزارش٬ ادعاها مبنی بر این که مخالفان رژیم اسد «آب این چاه را آلوده کرده» نا درست اعلام شده است. بر خلاف این گفته، اهالی دره بردى اعلام کردند تا قبل از بمباران ۲۳ دسامبر از این آب استفاده می کرده اند و شاهد آلودگی آن نشدند.

بنا به این گزارش٬ به دنبال بمباران رژیم اسد، تاسیسات ذخیره سازی گاز کلر آسیب دیده و از آن است که آب این چاه آلوده شده است.

شایان ذکر است که نیروهای رژیم اسد در تاریخ ۲۷ دسامبر به چاه آب آشامیدنی عین الفیجه واقع در دره وادی بردی دمشق حمله کردند و به پمپ و مخزن آن صدمه وارد کردند.

پس از این حملات آب این چاه قطع شد و مردم دمشق نیاز آب را به وسیله تانکرهای آب بر طرف می کردند.