ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.03.2017, 9:12

نظر رئیس جمهور ترکیه درباره لائیسیته و دولت لائیک


رجب طیب اردوغان یک سیاستمدار «اسلام‌گرا» ست و حزب او، عدالت و توسعه، نیز حزب اسلام‌گرا شناخته می‌شود. اما او از لائیسم و لائیسیته دفاع می‌کند.

او اخیرا در گفت‌وگویی با تلویزیون العربیه گفت: در سال‌های گذشته ما همیشه لاییسیزم را دشمنی با دین می‌دانستیم وآن را به عنوان بی‌دینی می‌دیدیم. لیکن ما حزب‌مان را تشکیل دادیم و همچنین تعریفی از لاییسیزم ارائه کردیم. گفتیم: نه... لاییسیزم تنها یعنی اینکه دولت آزادی همه باورها را تضمین کند و در فاصله مساوی از آنها قرار گیرد. این تعریف ما از لاییسیزم در ترکیه است. 

اردوغان اضافه کرد: افراد نمی‌توانند لاییک باشند، این دولت است که می‌تواند لاییک باشد و این موضوع مهمی است. دولت لاییک یعنی دولتی که با همه ادیان و باورها  فاصله مساوی دارد. آیا این مخالف اسلام است؟ مخالف اسلام نیست.

اردوغان: «ما لاییسیزم را دین‌ستیزی و یا بی‌دینی نمی‌دانیم و گفتم که فرد نمی‌تواند لاییک باشد و لاییسیزم مذهب دولت نیست و دولت است که باید لاییک باشد. لاییسیزم تضمینی برای آزادی همه ادیان و باورهاست، لاییسیزم یعنی ایجاد زمینه مناسب برای رفتار آزادنه پیروان همه ادیان و انجام شعائر دینی آنها. این موضوع حتی در مورد خداناباوران نیز مصداق دارد. لیکن دانستن لاییسیزم به عنوان تحمیل دیدگاه یا چیزی دیگر بر علیه دینداران، کاملا نادرست است و به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.»