ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.03.2017, 12:31

چهارشنبه سوری امسال در سه شهر استکهلم، گوتنبرگ و مالمو


جشن چهارشنبه‌سوری ۲۰۱۷ در استکهلم


جشن چهارشنبه‌سوری 2017، 14 مارس، ساعت 18 تا 21 در Kungsträdgården
به بزرگترین جشن زمستانی استکهلم خوش آمدید!
آئین باستانی چهارشنبه سوری برای هشتمین سال متوالی است که با همیاری انجمن‌های ایرانی و حضور پرشور مردم در قلب شهر استکهلم برگزار ‌می‌شود.
جشن چهارشنبه‌سوری، همچون سال‌های گذشته در دو قسمت برگزار می‌شود. نخست در میانه محل برگزاری جشن در باغ شاه Kungsträdgården، آتش چهارشنبه سوری طی مراسمی ویژه به شکل سنتی آن افروخته می‌‌شود تا در تمام طول شب روشن بماند و علاقه‌مندان از روی آن بپرند.
سپس مجموعه‌ای از خوانندگان و هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی آثار خود را روی سن بزرگ این پارک اجرا خواهند کرد. آتش‌بازی و رقص نور در طول برنامه چشم‌ها را خیره خواهد کرد.
در سال‌های گذشته، برنامه چهارشنبه‌سوری استکهلم، نخست برای دو سال پی‌در‌پی توسط «صدای آمریکا» و سپس شبکه «من و تو» پخش مستقیم شد و فرصتی فراهم آورد تا همه ایرانیان علاقه‌مند سراسر جهان از جمله در ایران، این برنامه را ببینند.
امسال اما برنامه چهارشنبه سوری استکهلم، علاوه بر شبکه «من و تو»، برای اولین‌بار به طور کامل از تلویزیون سوئد نیز پخش خواهد شد. این برنامه بین ساعت 18:30 تا 20 از کانال 2، و بین 20 تا 21:30 از کانال 24 پخش مستقیم خواهد شد.

بهار پارس
بهار پارس Bahar Pars بازیگر و کارگردان ساکن استکهلم، یکی از دو مجریِ برنامه چهارشنبه‌سوری سال 2017 میلادی است.
او در شیراز به دنیا آمده و در کودکی همراه با خانواده‌اش به سوئد مهاجرت کرده است.
این هنرمند جوان، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته تئاتر پشت سر گذاشته و تا به امروز در هفت مجموعه تلویریونی و هفت فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است.
بهار پارس در سال 2016، برنده سوسک طلایی بهترین بازیگر زن به خاطر ایفای نقش «پروانه» در فیلم «مردی به نام اووه» شد. این فیلم همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار 2017 بود.

سینا ولی‌الله
سینا ولی‌الله Sina Vilollah مجری، گرافیست و دوبلور، یکی از دو مجریِ برنامه چهارشنبه سوری امسال است.
او از ۱۵ سالگی فعالیت هنری خود را به عنوان دوبلور آغاز کرد. چند سال بعد همزمان با تحصیل در رشته گرافیک، به عنوان گوینده رادیو در صدا و سیما استخدام شد. سپس  به فعالیت‌های تلویزیونی نیز روی آورد. این گوینده و مجری در سال 2004 برنده جایزه برترین گوینده رادیو شد.
سینا ولی‌الله در سال ۲۰۰۵ به دعوت شبکه پی ام سی به عنوان مدیر تولید و مجری به این مجموعه پیوست و توانست برنامه‌های پربیننده‌ای مثل باکس افیس را تولید و بیش از هزار برنامه خارجی ازجمله مجموعه برنامه هایاینترتیمنت چنل را با همکاری فرشید منافی دوبله و پخش کند.
او در اواخر سال ۲۰۰۹ با راه‌اندازی اولین شبکه سریال و سرگرمی ایرانی به نام فارسی۱ به عنوان مدیر این شبکه فعالیت خود را با مجموعه موبی آغاز  کرد. «چندشنبه با سینا»، یکی از بزرگترین تاک‌شوهای فارسی زبان به شمار می‌رود.

اندی
اندی Andi، یکی از ستارگان آسمان موسیقی پاپ ایران، میهمان جشن چهارشنبه سوری امسال است.
او با ترکیبی از آهنگ‌های قدیم و جدید خود به روی سن می‌رود؛ از ترانه‌های قدیمی دوران آلبوم‌های مشترک با کورس شاهمیری گرفته تا سال‌های اخیر.
یادآوری سی سال خاطره، شادی بزرگترین جشن ایرانیانِ استکهلم را دوصد چندان می‌کند. 
خواننده ترانه‌های به یادماندنی «بلا»، «بیقرار»، «تنهایی»، «سرسپرده»، «قهرمانان وطن»، «جاده ابریشم» و «شهر فرشتگان»، در فعالیت‌های هنری خود، تنها محدود به حوزه زبان فارسی نشده است. او با خواننده‌های مشهوری چون جان بون جووی Jon Bon Jovi و لاتویا جکسون La Toya Jakson همکاری و ترانه‌هایی را به شکل دوصدایی، ضبط و منتشر کرده است.
«علاقه به ارتباط بیشتر با مخاطب، فارغ از محدودیت‌های زبانی»، به سال‌های نوجوانی و جوانی اندی بازمی‌گردد؛ به سال‌هایی که برای آرتوش و کوروش یغمایی، گیتار بیس می‌نواخت و همزمان در یک گروه راک، انگلیسی می‌خواند. این علاقه باعث شد کمی بعد در سال ۱۹۷۸ از سوی کمپانی موسیقی سی.بی.اس شعبه تهران به وی پیشنهاد تهیه آلبومی به زبان انگلیسی در لس‌آنجلس داده شود.
اندی با گروه نوازنده ویژه خود روی صحنه می‌رود.

سعید شنبه‌زاده و رستم میرلاشاری
سعید شنبه‌زاده Saeid Shanbehzadeh، آهنگساز و نوازنده بوشهری ساکن فرانسه و رستم میرلاشاری Rostam Mirlashari، خواننده بلوچ ساکن سوئد، حاصل همکاری‌های یک سال اخیر خود را به روی سن چهارشنبه‌سوری می‌برند که تلفیقی از موسیقی جاز، بوشهری، بلوچی و البته آفریقایی است.
«مهاجران آفریقاییِ جنوب ایران»، «آمیخته شدن آنان با جامعه و خانواده‌های بومی» و «سنت‌ها و آئین‌هایی که نسل به نسل از آفریقا به بندرعباس، قشم، کیش، بندر لنگه و بوشهر منتقل شده است»، بخشی از ریشه‌های موسیقی شنبه‌زاده را می‌سازد؛ موسیقی‌ای که حال بر اثر همکاری با رستم میرلاشاری، با موسیقی بلوچی نیز آمیخته شده است. آلبوم جدید و مشترک این دو هنرمند به‌زودی به بازار خواهد رسید. این آلبوم «پورآفریقا» نام دارد.
نمونه‌هایی از فعالیت مشترک رستم میرلاشاری و سعید شنبه‌زاده، پیش از این در کنسرت مشترک در  «آپولو» (ApolloTheater)، یکی از معتبرترین سالن‌های هنری نیویورک، اجرا شده است.
این دو هنرمند موسیقی جهانی، با گروه نوازندگان ویژه خود به روی صحنه خواهند رفت: جیمی والستین (گیتار)، شیدا شنبه‌زاده بزرگمهر (دمام و همخوانی و کِل)، پی‌یر آلاین توکانی‌یر (درامز) و نقیب شنبه‌زاده (ضرب، تیمپو، کَسِر، دهل و دمام).
                                   
زلیخا محمدشویوا
زلیخا محمدشویوا zulaykho mahmadshoeva ستاره دنیای موسیقی پاپ تاجیکستان است.
ترانه‌های او آمیخته‌ای از موسیقی مردمی و پاپ است، اما خودش کارهایش را بیشتر پاپ می‌داند.  او در کارهایش بسیار به سنت‌های موسیقیایی اهمیت می‌دهد با این حال اما الگوی بسیاری از جوانان علاقه‌مند به موسیقی است.
برخی از ترانه‌های زلیخا بسیار معروف و پرطرفدار هستند از جمله: «کبوتر»، «وعده خلاف»، «مرو مرو» و «می‌پرستم».
بریده‌ای از ترانه «وعده خلاف» چنین است: «دلم تنگ، دلم تنگ هوای عشق بیرنگ/
دلم بر کف دست‌هایت مثال شیشه بر سنگ»
یکی از ترانه‌های زلیخا محمدشویوا با نام «زلیخا» از میان ترانه‌های تولید تاجیکستان در شبکه یوتیوب بیشترین بازدید را طی سال 2015 داشت.

آبجیز و یاکومبه
گروه آبجیز امسال با گروه یاکومبه Yakumbé روی صحنه می‌رود.
آبجیز یک گروه موسیقی ایرانی است که بین سوئد و آمریکا فعالیت می‌کند. صفورا  Safouraو ملودی صفویMelodi safavi ، خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرای این گروه، با مجموعه‌ای ‌از ترانه‌های جدید و قدیم پاپ، پاپ راک، رگی و تلفیقی خود، مانند همیشه، نقد اجتماعی را با شوخی و طنز درهم می‌آمیزند و خنده بر لب‌ها می‌نشانند.
گروه آبجیز در سال 2005 تشکیل شد. ملودی و صفورا تا به امروز چند آلبوم منتشر کرده‌اند که از آن جمله است: «همه»، «بابات کیه؟» و  Perfectly displaced.
گروه آبجیز نخستین‌بار است که در چهارشنبه‌سوری با گروه یاکومبه روی سن می‌رود.
Yakumbé یک گروه موسیقی کوبه‌ای است که از سال 1993 در سوئد پا گرفته است و با هنرنمایی‌اش، سن رقص را به دریایی مواج تبدیل می‌کند.
این گروه توانسته در طی 24 سال، زبان موسیقیایی ویژه خود را در عرصه موسیقی جهانی به دست بیاورد.

آلیاوان Allyawan
آلیاوان Allyawan (ساموئل سروش نظری)، خواننده رپ اهل شهر یونشوپینگ، بیش از یک دهه است که در عرصه هنر فعالیت می‌کند.
او در سال 2005 در پی انتشار آلبوم «من احمق» شروع به اجرای کنسرت در سراسر سوئد کرد. او در نخستین آلبوم خود به موضوعاتی چون «نژادپرستی»، «پیشداوری» و «ضرورت همبستگی فارغ از مرزهای جغرافیایی» پرداخت.
این هنرمند در سال 2015 با شرکت در برنامه معروف «خیابان خوشبخت» و برداشت خود از شعر «من زمانی قایقی داشتم»، توانست در رتبه نخست فهرست ترانه در سوئد و رتبه دوم اسپاتی فای قرار بگیرد. آلیاوان در ملودی فستیوال سال 2017 شرکت کرده است و در ماه آوریل پیش رو آلبوم جدید خود، «لوته» را روانه بازار فرهنگ خواهد کرد.  

بررین ساهین 
بررین ساهین Berrin Sahin متولد درسیم، شهری کردنشین در شرق ترکیه است. او نوازنده دو ساز ترکی باقلاما و کورا است و به چند زبان می‌خواند.
اولین اجرای برین در سوئد در سال 1997 در موزه مدیترانه در استکهلم بود. از آن پس نیز در چند برنامه موسیقیایی در شهرهای مختلف سوئد شرکت کرده است.
بررین ساهین یکی از دو سولیستی بود که در آوریل سال 2012، کارل یکتین «استابات ماتر» را در مراسم نیایشِ کلیسای بزرگ همراهی کرد. این مراسم به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد.
بررین در سال 2016 با ارکستر سمفونیک رادیوی سوئد و ارکستر اپرای استان ورملند همکاری داشت. او همچنین میهمان ماگنوس لیندگرن در مرکز فاشین بود.
در سال 2016 بررین در نقش یک خواننده در نمایش مهاجران نوشته ویلهملم موبری بازی کرد. این نمایش اقتباسی آزاد به کارگردانی پیتر اورکارسون بود و در تئاتر Västmanland اجرا شد.
گروه نوازنده همراه بررین، اینهایند: سامان الیاس (قره‌نی)، علی شاکر (باقلما)، امید مظلوم (گیتار)، رامین یوسفی (گیتارباس)، مارسلو نونِز (درامز) و پدرام لاهیجانی (سازهای کوبه‌ای).

گروه رقص پرواز
گروه رقص پرواز با سبکی که یادآور «شعر» و «رقص‌های اصیل ایرانی» است، در شب چهارشنبه‌سوری به روی سن خواهد رفت.
سبک کار این گروه رقص سه نفره ملهم از رقص‌های ایرانی و کشورهای آسیای مرکزی است.
گروه پرواز یکی از حرفه‌ای ترین گروه‌های رقص استکهلم به شمار می‌رود. هنرمندان این گروه عبارتند از:  اگنس گگه، ترس لوندگرند و سونیتا سینگ.

دی جی پوریا
دی جی پوریا Dj Poria یکی از شناخته‌شده‌ترین دی جی‌های ایرانی در برنامه‌ها و کنسرت‌های متعدد در سراسر جهان است؛ از سوئد و نروژ و دانمارک گرفته تا دوبی.
او شما را دعوت به شنیدن و رقصیدن با گلچینی از جدیدترین و بهترین موزیک‌های ایرانی و شرقی در شب به یاد ماندنی چهارشنبه سوری استکهلم می‌کند.

http://www.djporia.com/

Act of Emotion 
گروه Act of Emotion که متشکل از هنرمندانی است که تماشاچیان را در بین برنامه‌های چهارشنبه سوری دعوت به دیدن شوی خیره‌کننده نور می‌کند که همراه با رقص و موسیقی است.

آتش بازی و نورافشانی
بزرگترین شرکت خدمات آتش بازی در اسکاندیناوی Arclight، امسال نیز همچون سال‌های گذشته، ارائه دهنده یک شوی فراموش نشدنی آتش و نورافشانی در مراسم چهارشنبه‌سوری خواهد بود؛ با مجموعه‌ای از توپ‌ها، فشفشه‌ها، ترقه‌ها و افکت‌هایی که آسمان مرکز شهر استکهلم را در طول شب روشن خواهد کرد.

پریدن از روی آتش
جشن چهارشنبه‌سوری، همچون سال‌های گذشته در دو قسمت برگزار می‌شود. نخست در بخش میانی محل برگزاری جشن در باغ شاه، آتش چهارشنبه سوری طی مراسمی ویژه به شکل سنتی افروخته می‌‌شود تا علاقه‌مندان از روی آن بپرند. سپس مجموعه‌ای از خوانندگان و هنرمندان ایرانی آثار خود را روی سن بزرگ این پارک اجرا خواهند کرد.
برگزارکنندگان مراسم چهارشنبه‌سوری تلاش می‌کنند تا آتش نمادین این مراسم در تمام طول شب روشن بماند. بر اساس یک باور سنتی، آدم با پریدن از روی آتش و خواندن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، خستگی‌ها، بیماری‌ها و رنج‌های یک سال خود را به آتش می‌سپارد و در عوض از آتش، قدرت، انرژی و عشق می‌گیرد. 

چادر نوروزی
نوروز بدون سفره هفتسین بی‌معناست. در چادر نوروزی یک میز با سفره سنتی نوروزی خواهیم داشت، شبیه همان سفرهای که در هر خانواده ایرانی می‌توان دید. این سفره نوروزی با چیزهای مختلف نمادین که برای فرد آرزوی چیزهای خوب در سال جدید می‌کند، تزئین شده است.
دست کم هفت چیز که نام آنها با حرف «س» شروع می‌شود روی سفره هفت سین هست. به عنوان مثال» سبزه، سنجد، سنبل، سکه و چیزهای دیگر همچون آینه، گلاب و تخم مرغ رنگ شده..
سری به چادر ما بزن و با این سفره هفتسین یک سلفی از خودت بگیر

غرفه سالمندان
در جشن بزرگ چهارشنبه سوری، غرفه‌ای برای سالمندان، نزدیک سن بزرگ تدارک دیده شده است.
در این چادر، تعدادی صندلی و وسایل گرمازای مناسب وجود دارد.
امکانات محدود درون این غرفه، برای کسانی است که بالای 65 سال سن دارند. از این‌رو از حضور سایر افراد در این غرفه جلوگیری خواهد شد تا امکان استفاده از این فضا برای سالمندان و بازنشستگان مهیا باشد.

غرفه کودکان
در شب سرد چهارشنبه سوری در سوئد تلاش شده است تا این برنامه برای کودکان نیز خوشایند شود. به همین دلیل چادری را به کودکان اختصاص داده‌اند تا در حضور یک معلم نقاش، با وسایل نقاشی و خمیر مجسمه‌سازی در زمینه چهارشنبه‌سوری و عید نوروز نقاشی بکشند و مجسمه بسازند. داستان‌خوانی و شعرخوانی نیز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای کودکان است.

غرفه‌های غذا
گرداگرد محل چهارشنبه‌سوری غرفه‌هایی وجود دارد که از سوی تئاتر ملی سوئد به افراد متقاضی اجاره داده می‌شود تا در صورت تمایل به فروش انواع غذاهای ایرانی و شیرینی و تنقلات مورد نظر خود بپردازند. در سال‌های اخیر در این غرفه‌ها آش رشته، انواع کباب، چای، قهوه، شیرینی، آجیل و تنقلات عرضه شده است.

چهارشنبه سوری ۲۰۱۷ در گوتنبرگ


در میان شهرهای سوئد، قدمت جشن چهارشنبه‌سوری در شهر گوتنبرگ، 26 سال است و هر سال بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند.
به دلیل چنین قدمتی است که دو سال پیش اعلام شد در سال ۲۰۲۱ میلادی، همزمان با ۴۰۰ ساله شدن شهر گوتنبرگ، به «سه جشن مهم شهر» به مدت یک‌سال توجه ویژه خواهد شد. یکی از این سه جشن چهار‌شنبه‌سوری خواهد بود.
14 مارس 2017، این برنامه با حضور هنرمندان مختلف و آتش‌بازی‌های خیره‌کننده‌ای که آسمان را نورباران می‌کند در شهر گوتنبرگ برگزار خواهد شد.
خوانندگان و هنرمندانی که در این جشن شرکت دارند به ترتیب زیر هستند:

بیژن مرتضوی
بیژن مرتضوی،  یکی از ستارگان موسیقی پاپ فارسی، میهمان چهارشنبه سوری شهر گوتنبرگ سوئد است.
این خواننده و ترانه‌سرای ایرانی، اگرچه استاد نوازندگی ویولن است، اما هم گیتار و پیانو می‌نوازد، هم  سازهای کوبه‌ای و زهی مانند عود، تار و سنتور.
بیژن مرتضوی در سال‌های اخیر هم موسیقی آثار خود را نوشته و اجرا کرده، هم برای دیگرهنرمندان نوشته و نواخته است. در آثار بی‌کلام این هنرمند، موسیقی سنتی ایرانی با موسیقی پاپ ترکیب شده است.
تاکنون حدود هشت آلبوم از بیژن مرتضوی در خارج از ایران منتشر شده است. با این حال، برخی از قطعات بی‌کلام وی، بدون کسب اجازه مولف، بارها از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شوند.
در جشن چهارشنبه سوری، فرخ رئیسی (درامز)، حسین گوردین (گیتار باس)، امیر (کیبورد) و شهرام غلامی (سازهای کوبه‌ای) بیژن مرتضوی را همراهی می‌کنند.

بهرنگ میری
بهرنگ میری، مجری جشن چهارشنبه‌سوری در گوتنبرگ (یوته‌بوری) است.
او ۱9 سال است که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کند. این هنرمند جوان، هم خواننده  رپ است، هم به طور مداوم با مردم در قالب سخنرانی و میزگرد در تعامل است و بدین‌ترتیب در شکل‌گیری افکار عمومی در حوزه برابری‌طلبی فعالیت دارد.
بهرنگ میری، رپ‌خوانی را هم نوعی فعالیت اجتماعی و صدای جوانان امروز، فارغ از هرگونه رنگ و نژاد می‌داند.
حاصل تلاش‌های او ازجمله آلبومی است که سال ۲۰۰۹ به نام «کتاب زندگی ما» منتشر کرد.
او بیشتر خودش ترانه‌هایش را می‌سراید و از ریتم‌ موسیقی الکترونیک و همچنین ترانه‌های فارسی، کردی و ترکی در کارهایش بهره می‌برد. بهرنگ میری چند آهنگ به زبان انگلیسی خوانده که یکی از آنها «آزادی ایران» نام دارد. او در سال 2013 و 2015 در رقابت‌های ملودی فستیوال نیز شرکت کرد. بهرنگ میری، معلم موسیقی نیز هست.

گروه کاروان
گروه کاروان گروهی است متشکل از نوازنده، هنرمند و رقصنده که فعالیت‌های مختلفی در گوتنبرگ دارند.
این گروه کلاس‌های آموزشی هنری، ازجمله موسیقی و رقص را نیز در سطوح و شکل‌های مختلف برگزار می‌کند، از جمله موسیقی و رقص  کلاسیک، محلی و شرقی.
هدف انجمن کاروان حمایت از نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی و هنر است.

بهراد
بهراد در تهران متولد شده و از 13 سالگی در حوزه موسیقی فعالیت کرده است. شهرت کاری او از دو سال پیش با ترانه «عاشقتم» شروع شد. او این ترانه را با همکاری شرکت پخش ترانه «آونگ» منتشر کرد.
بهراد تا به امروز پنج ترانه منتشر کرده که با موفقیت روبه‌رو شده‌اند. او با کارگردان فیلم‌های ویدئویی، پتر بلوونی کار می‌کند.
دی‌جی سن واسِی
دی‌جی سن واسِی، از سال 2007 در زمینه موسیقی فعال شده است. او، هم دی‌جی حرفه‌ای، هم برنامه‌گزار برنامه‌های مختلف است.
سن واسی، فعالیت حرفه‌ای خود را از پنج سال پیش با رادیو جوان شروع کرده است و از سال 2008 با جشن چهارشنبه سوری گوتنبرگ همکاری می‌کند.

رقص پریان
انجمن رقص پریان از سال 2002 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. این گروه علاوه بر رقص در حوزه تئاتر نیز فعالیت می‌کند. انجمن پریان هر سال برنامه‌های ویژه خود را دارد و در بسیاری از جشن‌های عمومی حضور فعال دارد. این انجمن از سال 2008 در چهارشنبه سوری گوتنبرگ فعالیت می‌کند.

مایان
مایان، خواننده، ترانه‌سرا و نوازنده تار است.
او خوانندگی را از هشت سالگی و نوازندگی تار را از دوران نوجوانی آغاز کرده است. با این حال همزمان در دیگر رشته‌های هنری نیز فعال بود و از دوازده سالگی در نمایش‌های مدارس مختلف بازی می‌کرد.
در سنین نوجوانی، ورزش نیز یکی از علاقه‌مندی بزرگ او به شمار می‌رفت. این علاقه سبب شد تا در همین رشته ادامه تحصیل بدهد و از دانشگاه تهران در رشته ورزش فارغ‌التحصیل شود.
مایان 27 سالگی به سوئد آمد و در گوتنبرگ زندگی می‌کند. او تاکنون به فعالیت در حوزه موسیقی ادامه داده است.
آتش بازی و نورافشانی
امسال نیز همچون سال‌های گذشته، آتش بازی و نورافشانی بخش دیدنی و خیره کننده مراسم چهارشنبه‌سوری خواهد بود؛ با مجموعه‌ای از توپ‌ها، فشفشه‌ها، ترقه‌ها و افکت‌هایی که آسمان مرکز شهر گوتنبرگ را در طول شب روشن خواهد کرد.

پریدن از روی آتش
جشن چهارشنبه‌سوری گوتنبرگ در منطقه Heden، در مرکز این شهر برگزار می‌شود. نخست آتش چهارشنبه سوری طی مراسمی ویژه به شکل سنتی افروخته می‌‌شود تا علاقه‌مندان از روی آن بپرند. سپس مجموعه‌ای از خوانندگان و هنرمندان آثار خود را روی سن اجرا خواهند کرد.
برگزارکنندگان مراسم چهارشنبه‌سوری تلاش می‌کنند تا آتش نمادین این مراسم در تمام طول شب روشن بماند. بر اساس یک باور سنتی، آدم با پریدن از روی آتش و خواندن «زردی من از تو، سرخی تو از من»، خستگی‌ها، بیماری‌ها و رنج‌های یک سال خود را به آتش می‌سپارد و در عوض از آتش، قدرت، انرژی و عشق می‌گیرد. 

چهارشنبه سوری ۲۰۱۷ در مالمو


چهارشنبه‌‌سوری و نوروز، تنها جشن- آئینی است که به دور از مرزبندی‌های مذهبی، قومی و عقیدتی، طیف‌های گوناگون مردم را در کنار هم جمع می‌کند.
در 38 سال اخیر، حکومت اسلامی در ایران هرسال، موانع متعددی برای برگزاری این آئین شادمانه ایجاد می‌کند. با این وجود در هر کوی و برزنی مردم این آئین باستانی را پاس می‌دارند.
در سوئد نیز این جشن آرام آرام از جشنی که تنها مختص ایرانیان باشد و در حاشیه شهر برکزار شود،  به قلب چند شهر بزرگ سوئد ازجمله استکهلم، گوتنبرگ و مالمو کشیده شده است؛ به طوری که در چند سال اخیر، علاوه بر استقبال ایرانیان، مهاجران غیر ایرانی و همچنین علاقه‌مندان سوئدی فرهنگ و موسیقی هم از این جشن استقبال کرده‌اند.
امسال در مالمو ترکیب جالبی از هنرمندان هنرنمایی می‌کنند: رعنا منصور، گروه عجم و آرش تواب که هرکدام فضایی بسیار متفاوت با دیگری در برابر مخاطبان خود می‌گشایند؛ از موسیقی تلفیقی گرفته تا ریتم نوستالژیک موسیقی کوچه و بازار ایران و نوای خوش و عاشقانه ترانه‌های افغانستان.   

رعنا منصور
رعنا منصور، خواننده، ترانه‌سرا و پیانیست جوان ایرانی، از کودکی در حوزه موزیک فعالیت کرده است.
این خواننده که در کالج موسیقی برکلی در بوستون تحصیلات خود را به پایان رسانده، فعالیت هنری خود را نخست با ترانه‌های انگلیسی پاپ آغاز کرد و سپس به فارسی نیز پرداخت. کارهای این هنرمند به عقیده منتقدان هنری، یادآور خوانندگانی چون نورا جونز، ساد و آلیشا کیز است.
سبک دلخواه رعنا منصور، رسیدن به نوعی تلفیق بین موسیقی ایرانی و غربی برای رسیدن به بیانی جهانی است.
این خواننده جوان، علاوه بر اینکه برای نخستین‌بار آهنگ‌هایی را به گنجینه آهنگ‌های فارسی اضافه کرده، چند ترانه قدیمی فارسی را نیز بازخوانی کرده است؛ ازجمله ترانه‌هایی که پیش از این توسط سیمین غانم، فریدون فروغی، فریدون فرخزاد و مهستی خوانده شده است.
آهنگ «شوهر پولدار» از کارهای معروف او به شمار می‌آید.
هنرمندانی که او را همراهی می‌کنند عبارتند از: افشین ستوده (آهنگساز و نوازنده گیتار)، مزدک خسروی (گیتار باس) و ایساک کرونهولم (درامز).

گروه عجم
گروه عجم در سال 2010 میلادی در لندن تشکیل شده  است. این گروه سعی دارد قدرت حماسی و روح موسیقی ایرانی را به نسل جدید معرفی کند.
گروه عجم با کنار هم گذاشتن چندین قطعه موسیقیایی متفاوت، به یک فضای جدید صوتی می‌رسد که در عین حال الحان، اصوات و موسیقی بومی ایرانی را نیز در برگرفته است؛ از موسیقی محلی گرفته تا آئینی، ملی، مذهبی، کوچه و بازاری و زورخونه‌ای.
در آثار گروه عجم، عناصر نمایشی و بصری، ازجمله رقص و حرکت، با موسیقی می‌آمیزد تا فضایی دیدنی، آمیخته با رگه‌های طنز برای مخاطب فراهم کند.
گروه موسیقی «عجم» متشکل از امین محمدفولادی (امین عجمی)، آرش فیاضی، کاوه سروریان، توماس آترتون، پائول نظرکرده و سارا فطرس است. سال گذشته آلبوم‌ «رگ و ریشه» از این گروه منتشر شد.

تواب آرش
تواب آرش، خواننده جوان افغانستانی که در سوئد زندگی می‌کند، با خواندن آهنگ «بیا جانم بیا»، «تو عمر دوباره» و «چای و چیلم» به شهرت رسیده است. اولین آهنگ تواب آرش اما «چشم تو خواب می‌رود یا که تو ناز می‌کنی» نام داشت.
او بیش از 30 آهنگ خوانده و منتشر کرده و «روشنی» و «چای و چیلم» آلبوم‌های معروف او هستند. آهنگ‌های این دو آلبوم‌ را سه هنرمند آهنگساز و ترانه‌سرای افغانستانی، «گلزمان»، «امیرجان صبوری» و «میرویس» ساخته‌اند.
تواب آرش تا به امروز کنسرت‌های مختلفی در سوئد، دانمارک، افغانستان، آمریکا، بریتانیا و دیگر شهرهای اروپایی اجرا کرده است.