ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.03.2017, 22:29

اکران 'فروشنده' در اسرائيل


بی بی سی: فیلم سینمایی “فروشنده” ساخته اصغر فرهادی از ۲۶ اسفندماه (شانزدهم مارس) در مجموعه سینماهای “لو” در اسرائيل به روی پرده خواهد رفت.

بر اساس اطلاعات سایت اینترنتی مجموعه‌ سینماهای “لو”، آخرین فیلم اصغر فرهادی که جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال ۲۰۱۷ را از آن خود کرده، قرار است به زودی در کشور اسرائيل اکران ‌شود.

“فروشنده” محصول مشترک ایران و فرانسه، تا کنون در کشورهایی چون فرانسه، آمریکا، ایتالیا، پرتغال، هلند و یونان نمایش داده شده است.

پیش‌ از این نیز فیلم “جدایی نادر از سیمین” از سوی کمپانی سونی‌پیکچرز در سینماهای اسرائیل به نمایش عمومی در آمد و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. اما این امر مخالفت‌هایی در داخل ایران برانگیخت.

ایران دولت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و با این کشور رابطه ندارد، اما شماری از تولیدات مشترک ایران و دیگر کشورهای دنیا در اسرائیل به نمایش در آمده‌اند.

آثاری از عباس کیارستمی، مجید مجیدی، کامبوزیا پرتوی و خانواده مخملباف نیز در بیت المقدس، تل آویو و حیفا اکران شده است.

فستیوال سالانه فیلم اورشلیم، تل‌آویو و حیفا نیز میزبان برخی از فیلم‌های ایرانی بوده که با استقبال تماشاگران و رسانه‌ها نیز مواجه شده‌اند.

محسن مخملباف به اسرائيل سفر کرد و فیلم «باغبان» با موضوع بهائیت را در بیت المقدس، حیفا و عکا فیلمبرداری کرد.

مخملباف که با فیلم «گبه» در اسرائیل شناخته شد، نهم ژوئيه سال ۲۰۱۵ جایزه ویژه فستیوال فیلم اورشلیم را به دست آورد. همزمان با این فستیوال فیلم‌های “گبه”، “سلام سینما” و “سفر قندهار” نیز به نمایش در آمد.

پیش از این در فستیوال فیلم‌های زنان “رخووت” نیز فیلم‌های “۵ عصر” سیمرا مخملباف، “روزی که زن شدم” مرضیه مشکینی و “پرسپولیس” مرجان ساتراپی به نمایش در آمده‌اند.