ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.03.2017, 16:44

مصطفی تاج‌زاده: ریشه شکاف بین دولت و ملت به استبداد بر می‌گردد


مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی می‌گوید: ناکامی دولت در زمینه ی رفع حصر قابل پیش بینی بود زیرا حل این مساله تنها با تلاش های دولت به نتیجه نخواهد رسید از طرفی عملی شدن این امر باعث افزایش شدید آرای دکتر روحانی در انتخابات پیش رو خواهد شد بنابراین چنین موضوعی در چند ماه آینده در دستور کار حاکمیت و جناح رقیب قرار نخواهد گرفت.

این فعال سیاسی ریشه ی شکاف بین دولت و ملت به استبداد، تنگ نظری و تمامیت خواهی می‌داند و تاکید می‌کند: هر حکومتی به میزانی که راه را برای چرخش مسالمت آمیز قدرت بیشتر باز کند و بستر را برای ارائه ی اندیشه ها و آرای مختلف و متفاوت فراهم تر کند قدم های محکم تری در جهت کاهش و رفع این شکاف برداشته است.

به اعتقاد مصطفی تاج‌زاده نارضایتی عمومی در کشورها زمانی رخ می دهد که استبداد حاکم باشد و این استبداد اگر با مواردی نظیر فقر اقتصادی، تبعیض های مختلف و فسادهای مالی همراه شود زمینه را برای انقلاب فراهم میکند.

او همچنین می‌گوید: قدرت الزاما باید همگون باشد در غیر این صورت هر بخشی تلاش بخش دیگر را خنثی می کند و به این ترتیب نه مشکلات رفع می شود و نه میتوان کارهای بزرگ و جراحی های اساسی برای پیشرفت کشور انجام داد.

تاج‌زاده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با نشریه جوانه می‌گوید: جریان روشن فکری در کشور در دوگانه ی آزادی – استبداد سیر می کند این دوگانه در دوره ای که استبداد بیداد می کرد طبیعی، ضروری و مفید بود زیرا نقشی جدی در شکستن حصارها، زندان‌ها، دیوارها و انسداد جامعه ی ما ایفا می کرد.

وی همچنین درباره طرح آشتی ملی و برخوردها با این طرح تاکید می‌کند: طرح آشتی ملی آقای خاتمی بسیار هوشمندانه و به موقع بود این اقدام عصبانیت رادیکالیون جناح مقابل را به این دلیل برانگیخت که مشاهده کردند هم در بین آحاد مردم و هم بین بخش های قابل توجهی از اصولگرایان معتدل با استقبال روبرو شده است با توجه به شرایط حاکم بر کشور انتظار می رود طرفین به یک بازی برد – برد تن بدهند تا به رغم همه‌ی مشکلات و اختلاف نظرها بتوانند در مورد مسائل خاصی به تفاهم برسند و دوشادوش یکدیگر و به صورت مشترک کارها را پیش ببرند تا جامعه در نهایت از این تفاهم بهره مند گردد.