ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 24.02.2017, 15:29

ماموران وزارت اطلاعات مانع آزادی عبدالفتاح سلطانی هستند


مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، از وکیل دادگستری که از شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت و در زندان اوین زندانی است، در نامه‎ای سرگشاده به محمود علوی وزیر اطلاعات، ضمن درخواست رسیدگی به پرونده پدرش و همچنین اشاره به بیماری‎ها و مشکلات جسمی او در زندان، به وزیر اطلاعات هشدار داده که اگر اتفاقی برای این وکیل مدافع حقوق بشر بیفتد، این مقام دولتی نیز مسئول است و باید جوابگو باشد.

مائده سلطانی در نامه خود که چهارشنبه چهارم اسفند در سایت کلمه منتشر شد به وزیر اطلاعات ایران نوشته است: «آقای علوی! وزیر اطلاعات! شاید شما صدایمان را بشنوید.۶ سال از حبس پدرم عبدالفتاح سلطانی می‌گذرد. بدیهی ست کمترین حق زندانی درخواست اعاده دادرسی عادلانه است اما متاسفانه پرونده پدرم نخوانده بایگانی می شود.»

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل مال حرام از طریق دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس با تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال کاهش یافت و مدتی پیش با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی(قانون تجمیع مجازات) به بیشترین اتهام خود به ۱۰ سال حبس و دو سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این وکیل دادگستری طی سالهای زندان بارها به دلیل بیماری قلبی و فشار خون به بهداری زندان مراجعه کرده و در سال ۱۳۹۲ برای ۴۱ روز در بیمارستان بستری بود که قبل از بهبودی کامل به زندان برگردانده شد. او همچنان بیمار است و نیاز به مراقبت درست و طولانی مدت دارد.

دختر عبدالفتاح سلطانی در بخشی از نامه سرگشاده خود به محمود علوی وزیر اطلاعات در دولت حسن روحانی، نوشته است: «بیش از سه سال از اعمال ماده ۱۸ گذشته و ۴ قاضی نظر داده‎اند حکم اساسا به اعتبار امر مختومه باطل است ولی پرونده در حوزه ریاست قوه قضاییه قفل شده‎است.۶ سال است مادرم بارها و بارها به مقامات نامه داده و درخواست رسیدگی به پرونده نموده ولی معلوم نیست این همه نامه کجا رفته‎است. پرونده پدرم با اعمال نفوذ کارمندان شما مغفول مانده و از اجرای قانون آزادی مشروط و مرخصی جلوگیری می شود.»

دختر عبدالفتاح سلطانی همچنین با بر شمردن بیمارهای مختلف و وضعیت جسمی پدرش چون «نوسان فشار خون، کم خونی و بیماری حاد گوارشی»، نوشته در طول شش سال زندان و با وجود این بیماری ها به این وکیل و حقوقدان مدافع حقوق بشر فقط یکبار مرخصی داده شده‎است.

مائده سلطانی در نامه خود با هشدار به وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی، نوشته است:‌«اینک از شما به عنوان وزیر اطلاعات که یقینا نمی‎خواهید مسبب اتفاقات ناگوار زندانی باشید درخواست رسیدگی عاجل دارم.»

آقای سلطانی با توجه به گذراندن بیش از یک سوم حکم خود و خوش رفتاری در زندان می تواند بر اساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی که در خصوص آزادی مشروط است می تواند آزاد شود با این حال مقامات قضایی از یکسال پیش در برابر این درخواست قانونی تاکنون سکوت کرده اند. وکلای آقای سلطانی بارها درخواست آزادی مشروط او را داده اند با این حال تاکنون هیچ پاسخی نگرفته اند.

طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی دادگاه صادره کننده حکم می تواند در مورد محکومان  به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و  یا پس از تحمل یک سوم مدت مجازات  حکم آزادی مشروط را صادر کند. طبق این ماده شرایط آزادی مشروط حسن اخلاق و رفتار زندانی در مدت حبس است، محکوم قبلا از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

مائده سلطانی در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۵ با اشاره به عدم آزادی پدرش گفته بود: «مادرم این درخواست را بارها پیگیری کرده و رییس کانون وکلای تهران نیز طی نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشته که توانایی های قانونی در پرونده پدرم وجود دارد تا بر اساس آن او مشمول حال آزادی مشروط شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ پاسخی از مسوولان نشنیده‎ایم.»