ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.02.2017, 11:09

بازداشت لیلا حقیقت‌جو به دلیل فعالیت‌های خواهرش


یک منبع آگاه به وضعیت لیلا حقیقت‎جو، خواهر فاطمه حقیقت‎جو فعال سیاسی و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی، که از تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۵ در بازداشت به سر می‎برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «او از هفته گذشته به بند نسوان زندان اوین منتقل شده است اما به شدت از نظر جسمی و روحی در وضعیت نامناسبی به سر می‎برد.» به گفته این منبع اگرچه اتهام لیلا حقیقت‎جو «امنیتی» عنوان شده اما بازجویی‎ها از او در ارتباط با فعالیت های خواهرش در آمریکا بوده‎است و «در واقع با بازداشت خواهر فاطمه حقیقت‎جو خواسته‎اند این نماینده پیشین مجلس را تحت فشار قرار دهند و فعالیت‎های مدنی‎اش را در بیرون از ایران محدود کنند اما بازداشت یک نفر بی گناه برای محدود کردن یک نفر دیگر عمل غیرقانونی است.»

لیلا حقیقت‎جو، دانشجوی دکتری تاریخ هنر روز ۲۹ آذر ماه توسط ماموران سپاه پاسداران در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. خانم حقیقت‎جو تا زمان بازداشت کارشناس آثار هنری و پژوهشگر سازمان میراث فرهنگی بود و پیش از این سال‎ها در موزه کاخ گلستان به عنوان کارشناس مرمت آثار هنری شاغل بوده‎است. به گفته فاطمه حقیقت جو، تا پیش از بازداشت، خواهرش لیلا «با احضاریه یا تهدیدی» مواجه نشده‎بود اما ناگهان ماموران روز ۲۹ آذر ماه سال جاری به خانه او ریخته و با ضبط برخی از وسایل شخصی‎اش مانند تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه، او را با خود بردند.

این منبع آگاه روز سه شنبه ۲۶ بهمن ماه  با اظهار اینکه «وضعیت جسمی و روحی لیلا حقیقت‎جو در زندان اوین نامناسب است»، به کمپین گفت: «مادر لیلا روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه به ملاقات دخترش در زندان اوین رفته است. لیلا به مادرش گفته که دچار ناراحتی قلبی شده و دارو مصرف می‎کند در حالیکه او قبل از زندان سابقه بیماری قلبی نداشت. همین طور گفته چشم‎هایش درد می‎کند در حالیکه قبلا درد چشم هم نداشت فقط چشم هایش ضعیف بود. وزن هم کم کرده و از نظر روحی در شرایط خوبی نیست.»

این منبع درباره اتهام وارد شده به لیلا حقیقت‎جو به کمپین گفت: «از همان روزهای اول به خانواده گفتند اتهام او “امنیتی” است اما ما هنوز دقیقا نمی‎دانیم اتهامش چیست. در بازجویی‎ها از لیلا درباره فعالیت‎های خواهرش، فاطمه پرسیده‎اند، مثلا اینکه رییس او در آمریکا چه کسی است و مشغول چه کارهایی است. خود لیلا دو بار به آمریکا برای دیدن خواهرش سفر کرده که از او درباره سفرهایش پرسیده‎اند که چه کسانی را دیده، کجاها رفته و چه کارهای در سفر کرده‎است.»

این منبع آگاه به کمپین گفت: «بخش دیگری از سوال‎ها در بازجویی‎ها درباره ورک شاپی بوده که خانم فاطمه حقیقت جو در ماه اکتبر در گرجستان در مورد توانمندسازی زنان تشکیل داده بود و در آن تعدادی از زنان هم از ایران شرکت کرده بودند اما در این ورک شاپ لیلا شرکت نداشت و حتی اطلاعی هم از برگزاری آن نداشت. مشخص نیست که آنها با بازداشت لیلا دنبال چه چیزی هستند» چرا که «تشکیل ورک شاپ و شرکت در آن که جرم نیست، عمل غیرقانونی نیست. عمل غیرقانونی بازداشت یک نفر به دلیل فعالیت های یک نفر دیگر است.»

این منبع با تاکید براینکه «بازداشت و نگهداری لیلا حقیقت‎جو در زندان عملی کاملا غیرقانونی است»، گفت: «خانواده لیلا حقیقت‎جو آزادی بدون قید و شرط او را می‎خواهند. حتی مقامات حاضر نشدند او را با قرار وثیقه تا زمان دادگاه آزاد کنند. لیلا باید آزاد شود چون گناهی نکرده، کار خلاف قانونی انجام نداده‎است. او یک زن هنرمند و کارمند است و یک پسر ده ساله دارد که منتظرش است.»

فاطمه حقیقت‌جو در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۵ دی ماه درباره نحوه بازداشت خواهرش گفته بود: «لیلا عصر روز ۲۹ آذر ماه(۹۵) در منزلش توسط ماموران بازداشت شده، در آن ساعت روز فقط خواهرم و پسر ۱۲ ساله‎اش در منزل بوده‌اند. ماموران حکم بازداشت را نشان می‌دهند، خانه را تفتیش می‌کنند و پس از ضبط وسایل شخصی لیلا مانند موبایل و کامپیوتر و تبلت او را با خود می‌برند. اما از اتهام لیلا چیزی نمی‌گویند. ماموران پسرش را تنها می‌گذارند و او تنها و ترسیده در خانه بوده تا غروب که پدرش به خانه برمی‌گردد.» فاطمه حقیقت‎جو که در ششمشن دوره مجلس شورای اسلامی از نمایندگان اصلاح‎طلب بود و که اکنون در شهر بوستون آمریکا زندگی می‎کند، در گفتگو با کمپین همچنین درخواست آزادی خواهرش را به دلیل عدم فعالیت سیاسی و امنیتی داشت و گفت: «درخواست ما و مادرم آزادی فوری لیلا است. لیلا هرگز فعال سیاسی نبوده و نیست.»