ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.02.2017, 1:03

ترامپ انتظار دارد که روسیه، کریمه را به خاک اوکراین بازگرداند


شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید گفت: دونالد ترامپ به روشنی گفته است که انتظار دارد دولت روسیه تنش‌ها را در اوکراین کاهش داده و شبه جزیره کریمه را به این کشور بازگرداند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وی این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه ایراد کرد.

شبه جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین در سال ۲۰۱۴  پس از  برگزاری یک همه‌پرسی زیر کنترل نظامیان روسیه، به خاک روسیه ملحق شد. جامعه بین‌المللی این همه‌پرسی را به رسمیت نشناخت و اقدام روسیه را اشغال نامید.

دونالد ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی، احتمال به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه و لغو تحریم‌های وضع شده علیه مسکو را مطرح کرده بود. وی اما چندی پیش در یک کنفرانس خبری با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در این رابطه گفت که «صحبت از لغو تحریم ها هنوز خیلی زود است».

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم در اولین حضورش در شورای امنیت سازمان ملل موضعی تند در این رابطه گرفت و گفت: ما خواستار توسعه روابط با روسیه هستیم؛ اما وضعیت ناراحت کننده شرق اوکراین موضوعی است که محکومیت آشکار و شدید اقدامات روسیه را طلب می کند.

هیلی در نشست یاد شده تاکید کرد که تحریم ها علیه روسیه تا بازگشت شبه جزیره کریمه به خاک اوکراین لغو نخواهد شد.

اظهارات مایک پنس معاون دونالد ترامپ اما از دیگر مواردی است که به پیچیدگی های این مسئله افزوده است. پنس به تازگی گفته است که کاهش تحریم های روسیه یکی از گزینه های احتمالی دولت آمریکا برای تقویت همکاری با مسکو به ویژه در زمینه مبارزه با گروه های تروریستی است.

دیدار نخست ترامپ با «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی برای تابستان پیش رو و نشست سران جی 20 تدارک دیده شده است که هفتم و هشتم ژوئیه (۱۶ و ۱۷ تیر ۹۶) در هامبورگ آلمان برگزار می شود.

برخی گزارشها اما از تمایل دو طرف برای دیداری زودهنگام خبر می دهند که ممکن است در ماه های آینده میلادی به میزبانی اسلوونی یا کشور دیگری صورت بگیرد.