ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.02.2017, 23:08

سالانه ۱۰۰هزار ابتلا به سرطان در ایران


مشاور معاون تحقیقات و فناوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسیهای انجام شده سالانه افزون بر ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطانها در ایران رخ می دهد.

دکتر کاظم زنده دل روز سه شنبه در حاشیه کنگره بین المللی ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت در مشهد طی گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرگهای ناشی از سرطان در ایران سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر گزارش می شود که برخی از بیماران سالها با آن درگیر بوده اند.

وی ادامه داد: بر اساس یافته های علمی ۴۰ درصد سرطانها قابل پیشگیری و حدود ۶۰ درصد سرطانها نیز قابل درمان هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: موفقیت درمان در سرطانهای مختلف متفاوت است بطوری که هم اکنون موفقیت درمان سرطان پستان در ایران بالای ۹۰ درصد در صورت تشخیص به موقع است.

وی افزود: ‘ثبت بیماریها’ یکی از برنامه های جدید وزارت بهداشت است که در دولت تدبیر و امید کلید خورد و هم اکنون نهادینه سازی نظام ثبت بیماریهای مختلف از جمله سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی در کشور در حال اجراست.

دکتر زنده دل ادامه داد: هم اکنون نظام ثبت بیماری سرطان در استانهای گلستان، آذربایجان شرقی و فارس بطور کامل و با گزارش دهی دقیق نهادینه شده است.

وی به مزایای نظام ثبت بیماریها اشاره و بیان کرد: ثبت اطلاعات مربوط به انواع بیماریها و شرایط بهداشتی و درمانی بیماران، تصمیم گیری صحیح مدیریتی در زمینه درمان و مراقبت از بیماران را در پی دارد.

مشاور معاون تحقیقات و فناوی وزارت بهداشت گفت: نظام ثبت بیماریها از سالها قبل در کشورهای پیشرفته در حال اجراست و ایران جزو معدود کشورهای در حال توسعه است که نهادینه سازی نظام ثبت بیماریها را طی سالهای اخیر در اولویت قرار داده است.

نخستین کنگره بین المللی ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا ۲۸ بهمن جاری ادامه دارد.