ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.02.2017, 9:49

نواخته شدن زنگ انتخابات ۹۶ در اسفند ۹۵


با شروع ماه اسفند زنگ انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به صدا در می آید.

به گزارش ایسنا، ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان برگزار می شود.

تاکنون ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخابات در تمام استان‌ها تشکیل شده و وزارت کشور براساس جدول زمانبندی انتخابات در حال فراهم کردن زمینه های برگزاری این سه انتخابات است.

در روز ۸ اسفند دستور شروع انتخابات و ثبت نام از داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی صادر می‌شود و داوطلبان این انتخابات از ۸ تا ۱۴ اسفند فرصت دارند تا در این انتخابات ثبت نام کنند. این انتخابات در چهار حوزه مراغه و عجب شیر، اهر و هریس در استان آذربایجان غربی، بندر لنگه، پارسیان و بستک در استان هرمزگان و شهر اصفهان برگزار می‌شود.

همچنین ۲۵ اسفند دستور شروع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا صادر شده و طبق جدول زمان بندی این انتخابات، ثبت نام از داوطلبان از روز ۳۰ اسفند آغاز شده و تا ۶ فروردین ادامه می‌یابد. البته رایزنی‌ها برای این که تاریخ ثبت نام این انتخابات جلوتر بیاید در حال انجام است و در این زمینه هم مجلس شورای اسلامی اصلاحیه قانون انتخابات شوراها را تصویب کرد که این قانون برای اجرا باید ابتدا به تایید شورای نگهبان رسیده و سپس توسط رئیس جمهور ابلاغ شود، همچنین باید پس از ابلاغ رئیس جمهور این قانون در روزنامه رسمی به چاپ برسد و ۱۵ روز از زمان چاپ آن بگذرد تا در کشور اجرایی شود. با توجه به اینکه هنوز شورای نگهبان این اصلاحیه را تایید نکرده بسیار بعید است که ثبت نام انتخابات شوراها در تاریخ غیر از ۳۰ اسفند تا ۶ فروردین انجام شود. هرچند وزیر کشور هم دو تاریخ ششم یا ۱۲ اسفند پیشنهاد داده است.

همچنین دستور شروع انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، ۲۲ فروردین ۹۶ صادر شده و ثبت نام از داوطلبان این انتخابات از ۲۲ تا ۲۶ فروردین انجام می‌شود.