ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.02.2017, 17:15

خوزستان روز شنبه تعطیل بود


مردم خوزستان بیش از یک دهه است با مشکل ریزگردها دست به گریبان هستند و به‌رغم وعده‌های بسیار مسئولان برای برطرف کردن بحران، هنوز هیچ گشایشی به وجود نیامده‌. این روزها در کنار این بحران قطعی برق، آب و تلفن نیز به مشکلات آنها اضافه شده‌ طوری‌که در ماه جاری دوبار قطعی برق، آب و تلفن داشته‌اند و امروز نیز از ساعت دو بامداد تاکنون از آب، برق، تلفن و اینترنت بی‌بهره بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برق، آب و تلفن ۱۱ شهر خوزستان از بامداد روز شنبه ۲۳ بهمن قطع شد و این قطعی مشکلات فراوانی را برای شهروندان این استان به وجود آورد.

شرایط اهواز نابسامان است

سحر یکی از شهروندان اهوازی درخصوص قطعی همزمان آب، برق و تلفن در این شهر به خبرنگار ایلنا گفت: از ساعت 2 بامداد آب، برق و تلفن شهر اهواز قطع است، آن‌طور که ما شنیدیم، گویا چند شهرستان دیگر هم دچار چنین قطعی‌هایی شد‌ه‌اند، هم‌اکنون هوای اهواز کاملا صاف است و هیچ گرد و خاکی هم دیده نمی‌شود، ولی شهر در حالت نیمه‌تعطیل به سر می‌برد و مردم اهواز هم به علت اینکه نمی‌دانند؛ چه کاری باید انجام بدهند به خیابان‌ها ریخته‌اند و شرایط شهر کمی نابسامان به نظر می‌رسد. حالا در کنار اعتراض به وضعیت آب و هوا باید به قطعی برق، آب و تلفن هم اعتراض کنیم.

احمدرضا یکی دیگر از شهروندان اهوازی است، او با اشاره به اینکه شب گذشته هیچ گرد و خاکی در اهواز وجود نداشت و هوا مه آلود بود، گفت: تقریبا از ساعت ۲ بامداد در اهواز قطعی تلفن داشتیم، ولی از ساعت یک بعدازظهر امروز اینترنت و تلفن همراه در برخی از مناطق شهر اهواز آنتن می‌دهد. وضعیت ما در اهواز بسیار بحرانی است و مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند، هیچ کاری برایمان انجام دهند.

وی افزود: این قطعی برق در روزهای هفتم و هشتم بهمن هم وجود داشت، ولی به این شکل نبود. امیدوارم تا به وضعیت بحرانی ما رسیدگی شود. وضعیت ما در اهواز بسیار ناگوار است و ارتباط ما با خارج از استان در ساعاتی قطع بود، اگر اتفاقی برای ما به وجود بیاید و ما بخواهیم با کسی تماس بگیریم، هیچ راه ارتباطی وجود ندارد.

بین بیمارستان‌‌ها آب توزیع شد

در اولین واکنش‌ها به این موضوع بدالحسن مقتدایی؛ استاندار خوزستان با اعلام خبر قطع شدن برق در این استان گفت: بعد از قطع شدن برق و توقف مصرف در تعدادی از شهرستان‌ها، نیروگاه‌های رامین، خرمشهر، آبادان و ماهشهر از مدار خارج شده است.

مقتدایی ادامه داد: هیچ وقت این‌ میزان گردوخاک را تجربه نکرده بودیم. همکاران ما با تلاش بسیار توانستند؛ برای مناطق حساس نظیر بیمارستان‌ها آب توزیع کنند.

برای اطلاع علت این قطعی‌ها و همچنین پیگیری‌هایی انجام شده در این رابطه با نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم، جواد کاظم نسب الباجی ریزگردها را عامل قطعی برق، تلفن و آب در اهواز عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در ۱۳ سال اخیر مردم خوزستان و همچنین اهواز با آن درگیر هستند؛ موضوع ریزگردها است، این ریزگردها که در هوا معلق هستند، بعد از افزایش رطوبت و چسبیدن به تاسیسات نیروگاه‌های برق باعث از کار افتادگی آنها می‌شود و این موضوع عامل قطعی برق است.

وی به پیگیری‌های صورت گرفته اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در تاریخ هشتم و نهم ماه جاری این مشکلی برای اهوازی‌ها پیش آمده بود و ما آن را به وزرا تذکر دادیم، ولی همچنان وضعیت مردم اهواز در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. مسئولان حتی نتوانستند یک دستگاه مولد برق برای تصفیه‌خانه‌‌های آب شهر اهواز تهیه کنند تا در صورت قطع برق، این مولدها بتوانند برق تصفیه‌خانه‌ها را تامین کنند. امیدواریم تا مشکلات ریزگردها و همچنین قطعی آب،‌ برق و تلفن اهواز هر چه سریع‌تر حل شود.

بی‌توجهی مسئولان نسبت به خریداری دستگاه‌های شستشوی تاسیسات برقی

وی عدم خریداری دستگاهای شستشوی تاسیسات برقی را از علل بی‌توجهی مسئولان به وضعیت اهواز خواند و خاطرنشان کرد: کم‌ لطفی مسئولان باعث شد تا دستگاه‌های شستشوی تاسیسات برقی شهر اهواز خریداری نشود و به‌رغم تلاش‌های بسیار و همچنین پیگیری‌های سریالی همچنان ما از وجود این دستگاه‌های شستشو بی‌بهره باشیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: در تاریخ هشتم و نهم ماه جاری این مشکلی برای اهوازی‌ها پیش آمده بود و ما این موضوع را به وزرا تذکر دادیم ولی همچنان وضعیت مردم اهواز در هاله‌ای از ابهام وجود دارد. مسئولان حتی نتوانستند یک دستگاه مولد برق برای تصفیه‌خانه‌‌های آب شهر اهواز تهیه کنند تا در صورتی که برق قطع می‌شود، این مولدها بتوانند برق تصفیه‌خانه‌ها را تامین کنند. امیدواریم تا مشکلات ریزگردها و همچنین قطعی آب،‌ برق و تلفن اهواز هر چه سریع‌تر حل شود.

رفع مشکل قطعی برق، تلفن و آب در خوزستان تا بعدازظهر امروز

هاشم بالدی؛ مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان دیگر مسئولی بود که با او درخصوص وضعیت به وجود آمده تماس گرفتیم تا زمان حل مشکل شهروندان خوزستانی را جویا شویم. او در گفت‌وگویی اعلام کرد که آب، برق و تلفن این استان تا ساعت ۱۶ امروز وصل می‌شود.

وی درخصوص قطع آب، برق و تلفن در اهواز و ۱۱ شهرستان دیگر گفت:‌ در حال حاضر مشکل قطعی برق در آبادان، خرمشهر ، شادگان و هویزه و در نیمی از اهوار حل شده است و همکاران ما در تلاشند تا بعد از ساعت ۱۶ الی ۱۶:۳۰ هیچ قطعی‌ای در استان وجود نداشته باشد.

مدیرکل مدیرت بحران استان خوزستان با اشاره به علت این حادثه افزود: با توجه به گفته کارشناسان اداره برق مخلوط شدن گرد و خاک با رطوبت موجود در فضا باعث شده تا تاسیسات برقی نیروگاه‌ها از کار باز بمانند و هنگامی که برق قطع باشد به همراه آن آب و تلفن و اینترنت هم قطع خواهد بود.

بالدی با اعلام خبر برگزاری جلسه‌ای در این رابطه در ساعت ۱۷ امروز با حضور حمید چیت‌چیان؛ وزیر نیرو گفت: عصر امروز جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو و جمعی از مقام‌های استانی برگزار می‌شود تا راه برون‌رفت از این موضوع به بحث گذاشته شود. ما امیدواریم با کمکی که از سراسر کشور به ما خواهد شد به بحران پیش آمده پایان دهیم.

تشکیل کارگروه ویژه برای مقابله با معضل قطعی آب و برق خوزستان

میثم جعفرزاده؛ مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو درباره قطعی آب و برق استان خوزستان در پی بروز پدیده گرد و غبار اظهار داشت: با توجه به گرد و غبار محلی و مه غلیظ از ساعت ۴و ۴۵ دقیقه صبح امروز شبکه برق از دست رفت و به دنبال بروز این حادثه ما تیم‌های مختلف خود را به منطقه اعزام کردیم و در حال حاضر نیز برق تمامی شهر و ۸۵ درصد شهر اهواز وصل شده و مشکل آب نیز برطرف شده است.

جعفرزاده تصریح کرد: گرد و غباری که این مشکل را حادث کرده از جنس خاصی است که به مرور با رطوبت همراه می‌شود و روی مقره‌ها می‌نشینند و ابتدا خطوط اصلی را ازمدار خارج کرده و به تبع آن نیز خطوط فشار متوسط و ضعیف از مدار خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به چسبنده بودن جنس گرد و غبار باید شست‌وشو صورت گیرد تا مشکل بر طرف شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با اعلام اینکه کارگروه خاصی را در استان خوزستان برای پیشگیری از وقوع این معضل تشکیل داده‌ایم که از یک ماه آینده کار خود را آغاز می‌کند، خاطرنشان کرد: در این کارگروه برای مقابله با بحران باید تجهیزات خاصی داشته باشیم تا بتوانیم خطوط را شست‌وشو دهیم و همچنین باید برخی تجهیزات را تعویض کنیم و پوشش‌های جدیدی برای سیستم‌های فشار متوسط و قوی بکار ببریم که کمترین آسیب به خطوط انتقال وارد شود.

جعفرزاده بیان کرد: این گرد و غبار از تالاب های جنوب خوزستان می‌آید و با توجه به همراه شدن با رطوبت منجر به بروز حوادث این چنینی می‌شود تا جایی که مقره‌ها نیز قابل شست‌وشو نیستند و خطوط فشار قوی و پست‌های ۴۰۰، ۲۳۰ و ۱۳۲ را با مشکل مواجه می‌کنند. ضمن اینکه به دلیل وسعت استان و عظیم بودن شبکه فشار زیادی را برای حل مسئله به ما وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برق تمامی شهرهای استان وصل است و تا غروب امروز مشکل قطعی برق شهر اهواز نیز حل می‌شود.