ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.02.2017, 23:35

رویترز: بیش از ۹۰درصد کاهش تولید مورد توافق اوپک محقق شد


صدای آمریکا: بر اساس اطلاعات آماری که سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای نظارت بر میزان عرضه به بازار استفاده می‌کند، اعضای این سازمان به تعهد خود به توافق کاهش سقف تولید نفت پایبند بوده و بیش از ۹۰ درصد کاهش مورد نظر محقق شده است.

پس از بیش از دو ماه از توافق مهم اوپک، خبرگزاری رویترز روز جمعه از پایبندی اعضا به توافق خبر داد و نوشت این کارتل نفتی جهان با کاهش یک میلیون و دویست هزار بشکه‌ای در روز از اول ژانویه (۱۲ دی) تاکنون، به هدف خود نزدیک شده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از شش منبع مختلف که اوپک از آنها برای نظارت بر عرضه نفت به بازار استفاده می‌کند و رویترز آنها را رؤیت کرده، مجموع عرضه یازده کشور عضو به ۲۹ میلیون و ۹۲۱ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

طبق تحلیل رویترز از این آمار و اطلاعات، این میزان کاهش در واقع معادل ۹۲ درصد میزانی است که اعضای اوپک در توافق پائیز گذشته به آن متعهد شده‌اند.

اعضای اوپک روز ۱۰ آذر ۱۳۹۵ برای نخستین بار در پانزده سال اخیر در مورد تثبیت سقف تولید نفت به تواق رسیدند تا از مجموع تولید خود به میزان ۴ و نیم درصد، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برای یک دوره شش ماهه بکاهند.

کشورهای عضو با پیشنهاد الجزایر برای کاهش تولید از ۳۳ میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه، به ۳۲ میلیون و پانصد هزار بشکه در روز در طول شش ماه موافقت کردند. صادرکنندگان غیرعضو اوپک نیز بعدا برای کاهش سطح تولید، با این سازمان توافق کردند.