ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.02.2017, 23:36

توفان‌های توییتری کاربران ایرانی در نکوهش آتش زدن پرچم کشورها


همزمان با نزدیک شدن به سالگرد سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هزاران تن از ایرانیان در داخل و خارج از کشور، با مشارکت در یک طوفان توییتری و استفاده از هشتگ «دوستی فراتر از پرچمها (LoveBeyondFlags#)»، از مردم آمریکا برای کمک و حمایت از ایرانیانی که به دلیل محدودیت‌های ویزایی جدید دولت آمریکا برای ورود و یا خروج از آمریکا با مشکل مواجه بودند، تشکر کردند.

این حرکت در حالی انجام شد که طی سه دهه گذشته، دستگاه‌های حکومتی ایران همزمان با دوره ده روزه جشن‌های پیروزی انقلاب، در تجمعات سازمان دهی شده، از آتش زدن پرچم آمریکا به عنوان نمادی برای اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور استفاده می‌کنند. با این وجود امسال، طی دو هفته گذشته حداقل با مشارکت در دو طوفان توییتری در نقد و نکوهش آتش زدن پرچم آمریکا، نسبت به اقدامات سازمان یافته دستگاه‌های حکومتی و شبه حکومتی برای سازمان دهی احساسات ضدآمریکایی واکنش نشان دادند.

موضوع مخالفت با آتش زدن پرچم آمریکا، طی چند ساله گذشته در برخی محافل دانشجویی و دانشگاهی مطرح شده بود. برای مثال صادق زیبا کلام استاد دانشگاه تهران در یک برنامه تلویزیونی گفت: «روزی چند بار ما پرچم آمریکا را آتش میزنیم؟ روزی چند بار مرگ بر آمریکا می گوییم؟ در همین دانشگاهی که من تدریس میکنم پرچم آمریکا را گذاشتیم جلوی در دانشگده که هر دانشجویی بخواهد وارد شود باید از روی پرچم امریکا رد شود. چرا سرتان را مانند کبک زیر برف بردید و نمیخواهید خیلی از واقعیت ها را ببینید؟ من مخصوصا پریدم (از روی آن) که پرچم آمریکا را لگد نکنم. پرچم یک کشور را آش زدن اشتباه است. توهین است به آن ملت. پرچم یک کشور را روزی زمین گذاشتن و از روی آن راه رفتن خطا است. شما دارید به آن ملت توهین میکند.»

اولین طوفان توییتری در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ با هشتگ #احترام_به_ملتها انجام شد که استفاده از آن تا چندین روز ادامه داشت. در این طوفان توییتری  بیشتر از ۸۰ درصد از شرکت کننده‌ها در داخل ایران بودند.

تعداد کاربرانی که روز ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ با هشتگ LoveBeyondFlags# توییت کردند، بیش از ۳۲ هزار نفر بودند که ۶۷ درصد آنها را کاربران ایرانی داخل کشور تشکیل می‌دادند. در این طوفان توییتری کاربران همچنان از هشتگ #احترام_به_ملتها استفاده کردند به طوری که این هشتگ بیشترین هشتگ مورد استفاده آنها بود. کلمه «مردم» عمده‌ترین کلمه کلیدی بود که این کاربران در توییت‌های خود از آن استفاده کردند.


موضوع نقد  و نکوهش آتش زدن پرچم که سالهاست در ایران در مناسبت های رسمی به عنوان یک حرکت اعتراضی به سیاست آمریکا استفاده می شود، محور اصلی توییت های استفاده شده بود. برخی از کاربران توییتر هم با استفاده از این هشت‌تگ، به ابراز مخالفت با استفاده از چنین پیامی پرداختند تا به این ترتیب گفت‌وگوی اجتماعی میان کاربران ایرانی درخصوص این موضوع شکل گرفت.

موضوع مخالفت با آتش زدن پرچم و همچنین احترام به کشورهای دیگر، پس از آن در میان کاربران ایرانی مورد توجه قرار گرفت که خبرهای مرتبط با دفاع نهادهای مدنی، وکلا و مردم آمریکا از شهروندان کشورهایی که محدودیت‌های ویزایی جدید دولت جدید آمریکا مواجه شده اند در فضای شبکه‌های اجتماعی ایرانی، منتشر شد. بسیاری از شهروندان دوملیتی ایرانی-آمریکایی با انتشار خبرها و مشاهدات خود از دریافت کمک و حمایت از جانب نهادهای مدنی آمریکایی و یا مردم آمریکا، در شکل دهی به این موج نقش مهمی داشتند.

با توجه به زمینه‌های ایدیوبوژیک و سیاسی آتش زدن پرچم آمریکا در نزد دستگاه‌های حکومتی ایران، طوفان‌های توییتری یاد شده را می توان یکی از حرکت‌های بدیع در عرصه شبکه‌های اجتماعی برشمرد که یکی از سنت‌های همیشگی نهادهای حکومتی ایران را در تهییج احساسات مردمی بر علیه آمریکا، به چالش می کشد و از گفت وگو و دوستی وصلح به جای تعمیق و استمرار خصومت و دشمنی استقبال می کند.