ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.02.2017, 23:29

روحانی تصمیم به كاندیداتوری گرفت


اعتماد: انتخابات ٢٩ اردیبهشت ماه حالا یك كاندیدای قطعی دارد. زمزمه و نگرانی كه در ماه‌های اخیر در كشور با توجه به جواب مبهم رییس‌جمهور در مورد كاندیدا شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم داده بود در روزهای اخیر رفع شده است. خبری كه گویا از جلسه هیات دولت در روزهای اخیر بیرون آمده است كه حسن روحانی در آن جلسه برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اعلام كاندیداتوری كرده است.

خبر قطعی را دیروز سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در بیست و پنجمین اجلاس روسای دانشگاها و دانشكده‌های علوم‌پزشكی داده و با اعلام تصمیم روحانی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم گفت: «خوشحال هستیم از اینكه دكتر روحانی تصمیم گرفته‌اند در انتخابات آتی شركت ‌كنند و امیدوار هستم مورد اعتماد مجدد مردم قرار گیرند و با رای بالاتر از ٢٤ خرداد ٩٢ بار دیگر رییس‌جمهور كشورمان شوند. »

١٢ دی ماه همین امسال بود كه حسن روحانی در قاب تلویزیون قرار گرفت تا با مردم گفت‌وگوی زنده داشته باشد. مهم‌ترین نكته آن گفت‌وگو اما در كنار همه گزارش‌های اقتصادی كه رییس‌جمهور به مردم داد، سكوت او در برابر سوال مجری رسانه ملی برای كاندیدا شدن در انتخابات پیش‌رو بود. سوالی كه حسن روحانی در مورد آن گفت: «هنوز فرصت زیادی تا آن زمان باقی مانده است» این اما تنها مرتبه‌ای نبود كه حسن روحانی در برابر این سوال سكوت كرد.

كمی بعدتر هم‌زمانی كه مقابل خبرنگاران قرار گرفت تا به سوالات آنان پاسخ دهد آنچنان جواب روشنی به این سوال نداد. این مرتبه از او سوال شد كه زمزمه رد صلاحیتش برای انتخابات وجود دارد. سوالی كه روحانی در پاسخ به آن ترجیح داد بگوید: «ما را با شورای نگهبان دعوا نیندازید. روابط ما با شورای نگهبان خوب بوده و خوب است. اینها شایعات است و انتخابات یك فرآیندی دارد كه تا رسیدن به آن نیز فرصت فراوانی باقی مانده است»

او چند جمله بعدتر این را هم گفت كه: « پاسخ درباره كاندیداتوری در انتخابات سال آینده سخت است» همین پاسخ‌های دو پهلوی رییس‌جمهور بود كه باعث شد مخالفان و منتقدان او مجموعه‌ای از اتهامات و حملات جدید را آغاز كنند. از بی‌تمایلی روحانی برای كاندیداتوری در انتخابات بعدی بگویند و از ترس او از رد صلاحیت شدن دم بزنند. فرصت كمی لازم بود تا حسن روحانی جواب روشنی به این موضوع بدهد. جواب روشن اما یك هفته‌ای می‌شد كه نقل محافل شده بود. اینكه حسن روحانی برای كاندیدا شدن در انتخابات بعدی آماده است. خبر آمد كه حتی در جلسه هیات دولت هم در این مورد صحبت‌هایی شده است.

دیروز اما وزیر بهداشت خبر قطعی را در این مورد داد و از خوشحالی‌اش گفت كه رییس‌جمهور برای انتخابات بعدی آماده است. حالا در روزهایی كه تنها سه ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم باقی مانده است، تكلیف یكی از كاندیداهای این انتخابات قطعی است. كاندیدایی كه شرایطش نسبت به سایر كاندیداها بسیار متفاوت است.