ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.02.2017, 23:18

همکاری داوطلبانه ١٨‌ هزار نفر برای رصد سایت‌ها


عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، می‌گوید: «حدود ١٨‌ هزار نفر به صورت داوطلبانه فضای مجازی را رصد می‌کنند. او در گفت‌وگو با روابط‌عمومی این نهاد، حضور این تعداد افراد را در راستای راه‌اندازی بسیج در فضای سایبر بیان کرد.

به گفته او وظیفه این افراد این است، مواردی را که شاهد ارتکاب تخلف از سوی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشند، به دادستانی کل کشور گزارش می‌کنند، زیرا یکی از منابع اصلی برخورد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با سایت‌های متخلف همین گزارش‌های داوطلبانه مردمی است.

او گفته است: «افراد می‌توانند با مراجعه به سایت internet.ir و دسترسی به قسمت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گزارشات خود را ارسال کرده و اعلام همکاری داوطلبانه کنند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که عبدالصمد خرم‌آبادی پیش از این در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرده بود:‌ «اشراف ما بر شبکه‌های اجتماعی، اشراف پرهزینه است».

او ادامه داده بود: «اینکه ما می‌گوییم بر شبکه‌های اجتماعی خارجی اشراف نداریم، منظور اشراف فنی است که اشراف کم‌هزینه است، نه اینکه کلا اشراف نداریم. اگر اشراف نداشتیم این امنیتی که الان در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، وجود نداشت».

به گفته او شناسایی مسئول پایگاه‌های اینترنتی ایرانی خیلی سخت نیست. مشکل این است که الان بستر ارتباطات مردم ما در اختیار بیگانگان است. بسیاری در این فضا یعنی در بستری که در اختیار بیگانگان است محتوای مجرمانه تولید می‌کنند. مقامات قضائی ما می‌خواهند با جرم برخورد کنند. اگر این محتوای مجرمانه در شبکه اجتماعی خارجی باشد قابلیت فیلترکردن جزئی ندارد مگر اینکه کل شبکه بسته شود. اگر هم سایت یا سایر پایگاه‌های اطلاع‌رسانی باشد که بازهم با فیلترشکن در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و درواقع کار بیهوده‌ای است. با این وضعیت، فیلترینگ کشور کارایی چندانی ندارد.

درهمین‌راستا مؤسسه «دیفنس‌تک» (Defense Tech) از مؤسسات نظامی و امنیتی ایالات متحده آمریکا با استناد به آمار دریافتی از سازمان اطلاعات آمریکا (CIA)، ایران را جزء پنج کشور دارای قوی‌ترین نیروی سایبری معرفی کرده و تعداد نیروهای سایبری سپاه را بیش از دو‌هزارو ۴۰۰ نفر به‌علاوه ۱۲‌ هزار نفر نیروی ذخیره - مردمی - تخمین زده است.