ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.02.2017, 10:39

واکنش محمد خاتمی به تهدیدهای ترامپ


به گزارش وب سایت رسمی محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران؛ وی در دیدار جمعی از ایثارگران، جانبازان و آزادگان در دفتر کارش در تهران به مناسبت سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) با اشاره به تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران تاکید کرد: “همه ما باید خیلی خیلی خونسرد باشیم. این به معنای کوتاه آمدن و گذشتن از حقوقمان نیست. نه، به هیچ وجه! ما حقوقی داریم که از آن نخواهیم گذشت. برجام تعهد متقابل جامعه جهانی و ایران است”.

وی افزود: “ایران به تعهدات خود پای‌بند است، اما حتی اگر طرف مقابل یا یکی از کشورهای امضاء کننده برجام هم ناقض این معاهده بزرگ بین المللی که حاصل تلاش همه جانبه قدرت‌های بزرگ جهان و ایران برای جایگزین کردن پارادایم گفت‌وگو به جای پارادایم شکست‌خورده جنگ افروزی است، باشند؛ ایران باید با رفتار صحیح افکار عمومی جهانی و به خصوص کشورهایی که پشتیبان جدی برجام بوده و هستند را متقاعد و با خود همراه کند که یک‌ صدا در مقابل ناقضان برجام بایستند”.

خاتمی تصریح کرد که از جمله کارهایی که در این موقعیت آنها می توانند انجام دهند، این است که ما را عصبانی کنند و احیاناً در این واکنش‌ها، حرکت های تحریک‌آمیزی رخ دهد که آنها بتوانند آن را دستاویز پیاده کردن افکار شیطانی خود سازند و نباید واکنشی نشان داد که خدای ناکرده افکار عمومی به نفع تندروی‌های آنان تغییر کند.

وی همچنین گفت: امروز جامعه این موقعیت و ظرفیت را دارد که همه ضمن برخورداری از حقوقشان و پای‌بندی به هویتشان اجازه صحبت و کار پیدا کنند و بر مبنای محورهای مشترکی که مهم‌ترین آن اصل نظام و ایران و منافع ملی است، زمینه آشتی ملی و همبستگی بیش از پیش فراهم شود.

خاتمی در بخشی از سخنان خود بر حرکت در چارچوب قانون اساسی تأکید کرده و گفت: منظور این نیست که کسی نباید به قانون اساسی انتقاد داشته باشد، بلکه هرکس که حاضر است در چارچوب قانون اساسی عمل کند باید آزادی فعالیت داشته باشد و از همه آزادی‌های یک شهروند و حقوق شهروندی برخوردار باشد.

محمد خاتمی پنجمین رئیس‌جمهور ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ بود که طی دو دوره بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ این مسئولیت را برعهده داشت.