ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.01.2017, 21:48

گزارش دولت استرالیا از کشف یک محموله اسلحه مهمات متعلق به ایران


اتاق خبر: کمتر از یک هفته پس از آنکه بان کی‌مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد در اعلام کرد که به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد ایران احتمالاً برای حزب‌الله لبنان سلاح و موشک ارسال کرده، دولت استرالیا نیز اعلام کرده از یک کشتی که به تازگی نزدیک سواحل یمن توقیف شده، تسلیحاتی ساخت ایران به دست آورده است.

به گزارش نیویورک تایمز دولت استرالیا گفته احتمالاً ایران این سلاح‌ها را برای کمک به حوثی‌ها در یمن فرستاده است.

تصاویر منتشر شده از این تسلیحات که ناو جنگی استرالیایی در ماه فوریه سال گذشته کشف کرد، شامل هزاران سلاح سبک، سلاح سبک ضد زره و موشک انداز دوش پرتاب است.

دریای عدن، محلی بود که ناو استرالیایی لنج ایرانی را متوقف کرده و پس از بازرسی آن این حجم سلاح کشف شده است.

ایران از سال ۲۰۱۴ که جنگ داخلی یمن علیه دولت منصور هادی آغاز شد، از حوثی‌ها حمایت کرد. در این چند سال همواره آمریکا و دیگر دولت‌ها بارها از ارسال سلاح توسط ایران برای شورشیان یمن گزارش و مستندهای زیادی منتشر کردند.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند، مطالعه نوع سلاح‌هایی که برای یمن ارسال شده نشان می‌دهد که از طرف ایران برای آن‌ها راسال شده است.

ویژگی این سلاح‌ها و علائم کارخانه‌ای آن نشان می‌دهد همان نوعی هستند که در ایران ساخته شده و در سال‌های سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ در عراق و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در ساحل عاج کشف و ثبت شده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد ایران به طور سازمانی و از مسیرهای مشخص به نقاط مختلف سلاح و مهمات ارسال می‌کند. این درحالیست که هرگونه خرید و فروش و صادرات سلاح برای جمهوری اسلامی ممنوع است.

ایران علاوه بر ارسال سلاح به طور نیابتی در منطقه درگیر جنگ است و تحریم‌ها را نقض می‌کند. عراق، سوریه، یمن و فلسطین کشورهایی هستند که ایران در جنگ‌ های آنان نقش دارد.

در این محموله ۱۹۶۸اسلحه‌ی کلاشنیکوف، ۲۰ خمپاره ۶۰ میلیمتری، ۴۹ آر پی جی، ۴۱مسلسل و ۸۱ نارنجک‌انداز کشف شده است.

این گزارش نوشته اینکه ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده ممکن است به علت درگیری مسئولان در برگزاری مراسم عزاداری هاشمی رفسنجانی باشد.