ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.01.2017, 8:57

معاون والی و پنج دیپلمات امارات متحده عربی در انفجار قندهار کشته شدند


بی بی سی: منابع خبری امارات متحده عربی به نقل از دولت این کشور تایید کرده‌اند که پنج دیپلمات این کشور در انفجارهایی که شامگاه دیروز( سه شنبه ۲۱ جدی/ دی) در ولایت قندهار در غرب افغانستان کشته شده‌اند.

امارات متحده عربی گفته که این افراد در حال اجرا طرح‌های “انسان دوستانه، آموزشی و توسعه‌ای” بودند.

این کشور به دلیل کشته شدن این دیپلمات‌ها سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌است.

شیخ خلیفه بن زاهد، امیر امارات دستور داده که پرچم این کشور برای مدت سه روز در تمام این کشور به دلیل احترام به شهرواندان کشته شده‌اش، به صورت نیمه بر افراشته درآید.

همچنین، صمیم خپلواک، سخنگوی والی قندهار اعلام کرده که در اثر انفجار در مهمانخانه والی قندهارعبدالعلی شمسی، معاون والی قندهار که به شدت زخمی شده بود جان داده است.

روز گذشته، صمیم خپلواک، سخنگوی والی قندهار گفت که دو انفجار در مهمانسرای والی قندهار روی داده که باعث مرگ پنج نفر شده و دوازده نفر زخمی هم به جا گذاشته است.

سخنگوی والی قندهارامروز(چهارشنبه ۲۲جدی/ دی) به بی‌بی‌سی گفت که در انفجار دیشب شاه احمد سعید، رئیس ارتباط خارجه ولایت قندهار، یما قریشی دیپلمات افغان در آمریکا، بازمحمد جوزجانی، نماینده مجلس و دو نفر دیگر که تاکنون شناسایی نشده نیز کشته شده‌اند.

در این انفجار همچنین همایون عزیزی والی ولایت قندهار، جمعه الکعبی، سفیر امارات متحده عربی در افغانستان و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مقامات محلی می‌گویند که انفجارها در مهمانسرای والی قندهار حوالی ساعت ۷ شامگاه به وقت محلی و زمانی اتفاق افتاد که سفیر امارات همراه با والی قندهار و دیگر مقامات بلندرتبه این ولایت، مشغول صرف شام بودند.

سفارت امارت متحده در صفحه توییتر خود نوشته است که سفیر و دیپلمات‌های امارات متحده عربی برای گذاشتن سنگ بنای یک ساختمان یتیم خانه به ولایت قندهار رفته بودند.

تواب غورزنگ، سخنگوی مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که به دستور آقای غنی، یک هیات به رهبری محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان برای بررسی حادثه دیروز عازم ولایت قندهار شده‌است.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را بدوش نگرفته و گفته است که شب گذشته در ولایت قندهار عملیاتی نداشته است. طالبان گفته است که این انفجار حاصل اختلاف داخلی میان مقام‌های دولت افغانستان بوده است.