ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 09.01.2017, 10:44

بازتاب درگذشت هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های جهان


* نیویورک تایمز: “یکی از سرسخت ترین، زیرک ترین و موثرترین رهبران ایران درگذشت”

* نیویورک تایمز علاوه بر انتشار خبر درگذشت هاشمی رفسنجانی در تحلیل کوتاهی نوشت: “با مرگ هاشمی رفسنجانی، جناح‌های سیاسی ایران بلافاصله این پیام را دریافتند که هرگونه فضا برای مانور اصلاح طلبان به صورت چشمگیری تضعیف شده است”.

*  واشنگتن پست: “رییس جمهور پیشین ایران که قرار بود نقش مهمی در تعیین رهبر آینده ایفا کند، درگذشت”.

* بلومبرگ هاشمی رفسنجانی را شخصیتی میانه رو معرفی کرده که پیشنهاد آزادی اقتصاد ایران از کنترل دولت را مطرح کرد.

* سی ان ان: “رفسنجانی در دوران فعالیت سیاسی خود بعنوان معبری برای رابطه بهتر ایران با غرب شناخته می شد”

*  فاکس نیوز، درباره هاشمی رفسنجانی نوشت: “علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور سابق ایران، از قدرت‌های صاحب نفوذ در جمهوری اسلامی بود که به رهبر معظم انقلاب مشاوره می داد. وی از حامیان حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران بود”. فاکس نیوز در ادامه این مقاله، همچنین نوشت: “رفسنجانی از برنامه اتمی ایران بویژه حرکت به سوی سلاح اتمی با قاطعیت حمایت می کرد”.

* مجله “آتلانتیک” در صفحه اینترنتی خود زندگينامه سیاسی هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد.

* اندیشکده‌ آمریکایی استراتفور درگزارشی ضمن انتشار خبر درگذشت هاشمی رفسنجانی، وی را یکی از چهره‌های قدرتمند ایران نامید و نوشت: بخشی از انقلاب ایران درگذشت. در ادامه این گزارش آمده است: هاشمی رفسنجانی که در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ رئیس‌جمهور ایران بود در هشتم ژانویه در سن ۸۲ سالگی در گذشت. وی در چهار دهه گذشته یکی از قدرتمندترین چهره‌های ایران بود. هاشمی رفسنجانی در دوران فعالیت بلندمدتش توانست میان گروه‌های داخلی و میان ایران و رقبای خارجی‌اش به ویژه شورای همکاری خلیج فارس و همچنین غرب تعادل و توازن ایجاد کند. وی در عرصه اقتصادی در دهه ۱۹۹۰ نیز اصلاحات متعددی انجام داد که به ارتقاء وضعیت اقتصادی ایران کمک  کرد.