ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.01.2017, 15:09

منشور حقوق شهروندی به مجلس رفت


اعتماد: منشور حقوق شهروندی یك قدم دیگر به اجرایی‌تر شدن نزدیك شده است. رییس‌جمهور اعلام كرده قرار است بخشی از این منشور را در لایحه‌ای به مجلس ارایه كند. روحانی منشور حقوق شهروندی را ٢٩ آذرماه امسال رونمایی كرد تا یكی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی‌اش به عنوان یك كاندیدای حقوقدان در انتخابات ٩٢ محقق شود.

پیش‌نویس حقوق شهروندی البته در همان صد روز اول دولت تدبیر و امید آماده شد اما رونمایی از نسخه نهایی آن به سه سال بعد موكول شد. خود رییس‌جمهور در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش دلیل این تاخیر را دقت و بازبینی‌های مكرر این منشور عنوان كرد. او گفت كه مایل بوده شخصا برای تدوین این منشور وقت بگذارد و به همین دلیل هم چندین جلسه شخصا با حقوقدان‌ها برگزار كرده و بعد از بحث و بررسی روی عبارات و كلمات آن متن نهایی منشور را آماده كرده است.

همان موقع رییس‌جمهور این را گفته بود كه اجرای موفق حقوق شهروندی بستگی به همكاری دستگاه‌های مختلف دارد و قوه مجریه به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را پیش ببرد. او مشخصا از نقش حمایتی قوه قضاییه و قوه مقننه ‏سخن گفته بود و اینكه خوب است بندهای این منشور در مجلس تصویب شود. بر مبنای اصل ١٣٤ قانون ‏اساسی یكی از وظایف‌ رییس‌جمهور ترسیم خط مشی و برنامه است و روحانی هم بر این مبنا منشور حقوق شهروندی را تدوین كرده كه حالا می‌تواند در هیات دولت تبدیل به لایحه شده و به مجلس برود.

رییس‌جمهور در آن گفت‌وگو گفت كه برای اجرای حقوق ‏شهروندی در برخی موارد نیاز به لایحه داریم كه باید لایحه تقدیم كنیم و حالا نامه رییس‌جمهور به رییس مجلس در راستای عملی كردن همین وعده است. خبر نامه دیروز رییس‌جمهور به علی لاریجانی را سلمان خدادادی، رییس كمیسیون اجتماعی مجلس به تسنیم داده است.

او گفته كه رییس‌جمهور در نامه خودش «منشور حقوق شهروندی» را برای اطلاع نمایندگان به پارلمان فرستاده است. هرچند كه خدادادی هم مانند بسیاری از حقوقدانان معتقد است رییس‌جمهور باید منشور حقوق شهروندی را در قالب لایحه‌ای به مجلس ارایه كند و منشوری كه در دست نمایندگان است باید تبدیل به قانون شود و در همین راستا گفته است كه رییس‌جمهور اعلام كرده بخشی از این منشور را در لایحه‌ای به مجلس ارایه می‌كند.