ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.01.2017, 11:14

زررتشت احمدی راغب به قید وثیقه آزاد شد


اسماعیل (زرتشت) احمدی راغب، فعال مدنی که ۲۳ آبان ماه از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که روز شنبه هیجدهم دی ماه با سپردن وثیقه صد میلیونی از زندان اوین تهران آزاد شده و منتظر تشکیل دادگاه است.

آقای احمدی راغب به کمپین گفت که او پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و مدنی و فعالیت و نوشتن در فضای مجازی با اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» روبرو شده است. به گفته این فعال مدنی، او حدود بیست روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ بازجویی و پس از آن به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شد.

زرتشت احمدی راغب همچنین به کمپین گفت که او حدود دو هفته از مدت بازداشتش را در اعتصاب غذا بوده و پس از وخامت وضعیت جسمی و کاهش وزن مأموران امنیتی با انتقال او به بند عمومی زندان و صدور قرار وثیقه اقدام کرده‌اند.

زرتشت احمدی راغب، ۵۲ ساله و شاغل در شهرداری تهران، از فعالان مدنی و حقوق‌بشر ساکن شهریار در استان تهران است که در برخی از تجمعات و نشست‌های اعتراضی و مدنی تهران از جمله در حمایت از زندانیان سیاسی حضور داشته و در شبکه‌های مجازی نیز در زمینه اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و به ویژه مخالفت با حکم اعدام فعال بوده است و تاکنون بارها به دلیل فعالیت‌هایش احضار شده و در تابستان سال ۱۳۹۴ نیز بازداشت و به شش ماه زندان محکوم شد بود.

همسر زرتشت احمدی راغب روز سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ درباره دلایل بازداشت این فعال مدنی به کمپین گفت: «دلیل کلی بازداشت زرتشت مجموعه فعالیت‌هایش بوده ولی اینکه دقیقا کدام موضوع و چه اتهامی مطرح است هنوز مشخص نیست و مأموران هنگام بازداشت او در پاسخ به این سئوال گفتند دلایل بازداشت و اتهام در دادگاه مشخص خواهد شد.»

خانم احمدی راغب درباره نحوه بازداشت همسرش نیز به کمپین گفت: «ساعت یازده صبح روز یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ شش مأمور لباس شخصی وارد خانه شدند و بدون نشان دادن مجوز یا حکمی، همسرم را بازداشت کردند و گوشی تلفن همراه، کامپیوتر و مقداری از وسایلش را هم با خودشان بردند، وقتی هم ما درباره حکم بازداشت از ماموران پرسیدیم، آنها گفتند که حکم داریم، ولی حکم را به ما نشان ندادند.»

زرتشت احمدی راغب در گفتگو با کمپین گفت که بازداشت او بدون احضاریه و غیرقانونی بوده است: «بدون هیچ احضاریه ای صبح زنگ در را به صدا در آوردند و گفتند همسایه ایم، وقتی در را باز کردیم بدون نشان دادن حکم جلو بچه هایم گفتند که باید برویم، من هم برای اینکه به خشونت نکشد و تأثیر منفی روی بچه ها نگذارد رفتم. در حالی که اصلا نیازی به این کار و ترساندن خانواده من نبود و باید احضاریه می فرستادند و مثل دفعات قبل خودم را معرفی می کردم.»

این فعال مدنی پیشتر در ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار در استان تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق نشر و بارگذاری مطالب در صفحه فیسبوک» به شش ماه زندان محکوم شد.

او روز سیزدهم اسفندماه سال ۱۳۹۴ درباره پرونده اش که منجر به حکم ۶ ماه زندان شده بود، به کمپین گفت: «در تیرماه ۱۳۹۴ از پلیس امنیت شهریار یک احضاریه دریافت کردم که در آن نوشته بود بر حسب دستور قضایی باید برای پاره ای از سئوالات به آنجا مراجعه کنم اما چون دستور قضایی به نامه پیوست نشده بود من هم نرفتم. چند روز بعد که برای شرکت در تجمع اعتراضی به وضعیت زندانیان در میدان ونک شرکت کرده بودم، چند نفر از ماموران پلیس امنیت نیروی انتظامی به منزل من رفته و وسایل خانه ام را تفتیش کرده بودند. در آن زمان فرزندانم در خانه بودند که هجوم ماموران و تفتیش خانه باعث ترس‌شان شده بود.»

زرتشت احمدی راغب «فردای آن روز برای پیگری علت تفتیش خانه اش به پلیس امنیت نیروی انتظامی» در شهریار مراجعه کرد. او به کمپین گفت: «پس از مراجعه به پلیس امنیت نیروی انتظامی آنها من را به بازپرسی دادسری دادگاه انقلاب شهریار فرستادند، در آنجا و چند سئوال و جواب از من شد و بعد اتهام تبلیغ علیه نظام به من تفهیم شد. پس از تفهیم اتهام با گذاشتن سند یک مغازه به عنوان قرار وثیقه آزاد شدم. پس از آن هم طی احضاریه‌ای به من ابلاغ شد که باید روز ۲۷ بهمن ماه در دادگاه شرکت کنم.»

این فعال مدنی با اظهار اینکه یکی از مستندات دادپاه انقلاب شهریار برای متهم کردنش به تبلیغ علیه نظام «نوشته‌ها و عکس‌هایش در فیسبوک» بود، به کمپین گفت: «یکی از موارد نوشته ها و عکس‌هایم در فیسبوک بود و عبارت “حاکمیت مذهبی دیکتاتوری” که چند بار در نوشته هایم به آن اشاره کرده بودم و همچنین از مصادیق دیگر اتهامم حضور مقابل کانون وکلا در حمایت از تحصن نسرین ستوده [وکیل و فعال حقوق بشر]، ملاقات با مادر ستار بهشتی[وبلاگ‌نویسی که در جریان بازداشت توسط نیروی انتظامی کشته شد]، و همچنین شرکت در تجمعات حمایت از زندانیان سیاسی عنوان شد. به من می‌گفتند که هیچکدام از این تجمعات با مجوز نبوده و من به طور غیرقانونی در این تجمعات شرکت کرده‌ام.»

زرتشت احمدی راغب بار دیگر در تاریخ دوم آذر ماه ۱۳۹۴ در تجمع اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در مقابل ساختمان لاستیک دنا واقع در میدان ونک تهران، به همراه سیزده تن دیگر از تجمع کنندگان دستگیر شد و پس از ۱۴ روز بازداشت در تاریخ ۱۶ آذر ماه(۹۴) آزاد شد. شعبه ۱۰۴۴ دادگاه دو کیفری تهران دهم تیرماه ۱۳۹۵ هر یک از چهارده شهروند بازداشت شده در تجمع اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله زرتشت احمدی راغب را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به سه ماه زندان و ۱۰ ضربه شلاق محکوم کرد که این مجازات به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده بود.

آقای احمدی راغب درباره این بازداشت به کمپین گفته بود: «در بازداشتگاه وزرا کمی از ما سوال و جواب شد و بعد به دادسرای اوین منتقل شدیم و آنجا هم بازجویی شدیم و به ما اتهام اخلال در نظم عمومی تفهیم شد و به بند هشت زندان اوین منتقل شدیم و زنان هم به زندان قرچک منتقل شدند. من در روز ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۴ آزاد شدم.»

اسماعیل (زرتشت) احمدی راغب فعال مدنی ۵۲ ساله که متأهل و پدر دو فرزند است در سال ۱۳۹۴ خود پس از آزادی از زندان شغل خود را به عنوان کارمند شهرداری از دست داد اما با شکایت به اداره کار توانست مجددا به سر کار برگردد ولی با بازداشت و زندانی شدن دوباره اش در روز ۲۳ آبان سال ۱۳۹۵  به اتهام تبلیغ علیه نظام مشخص نیست پس از آزادی وضعیت اشتغالش در شهرداری تهران به کجا بیانجامد.