ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.01.2017, 11:12

مخالفت دادستانی با تمدید مرخصی گلرخ ایرایی


گلرخ ابراهیمی ایرایی که پس از اعتصاب غذای طولانی همسرش آرش صادقی به مرخصی چهار روزه اعزام شده است، روز شنبه هیجدهم دی ماه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که مقامات دادستانی بر خلاف قول اولیه مرخصی او را تمدید نکرده‌اند و از او خواسته‌اند خود را به زندان معرفی کند.

خانم ایرایی همچنین گفت که همسرش آرش صادقی پس از حدود یک هفته تأخیر، برای درمان عوارض ناشی از اعتصاب غذا روز شنبه هجدهم دی ماه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده و علیرغم توصیه پزشکان مبنی بر بستری شدن و تشخیص انسداد و خونریزی روده، او مجددا به زندان بازگردانده شده است.

گلرخ ایرایی به کمپین گفت: «امروز برای انجام کارهای مربوط به سند وثیقه آرش به دادستانی رفتم، نماینده جدید دادستان آقای حاج مرادی گفت که مرخصی‌ات به پایان رسیده و باید امروز (شنبه) خودت را به زندان معرفی کنی.» او اضافه کرد که  نماینده دادستان در پاسخ به اعتراض او و یادآوری قول آنها مبنی بر تمدید مرخصی تا زمان نتیجه رسیدگی پرونده در دیوان عالی گفته است که در جریان قول و قرارها هست ولی این دستور جدید دادستان است.

گلرخ ایرایی در گفتگو با کمپین احضارش به زندان را غیرقانونی خواند و گفت: «پرونده من به دلیل بروز تخلف در دیوان عالی پذیرفته شده و قانونا باید تا زمان رسیدگی در دیوان، حکم زندان من متوقف شود، ولی من به دلیل نگرانی از وضعیت جسمی وخیم همسرم مرخصی را پذیرفتم و خودشان گفتند که مرخصی ات تا زمان مشخص شدن نتیجه اعاده دادرسی تمدید می شود، ولی حالا زیر قولشان زده اند.»

طبق ماده ۴۷۸ آیین دادرسی کیفری هرگاه اعاده دادرسی یک متهم پذیرفته شود، اجرای حکم تا صدور حکم مجدد به تعویق میافتد. خانم ایرایی گفت تمدید نشدن مرخصی و احضار خود را قانونی نمی داند و به زندان مراجعه نخواهد کرد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آرش صادقی به دلیل داستانی منتشر نشده در یادداشت‌های خصوصی‌اش متهم به «توهین به مقدسات» و به شش سال زندان محکوم و این حکم از ۳ آبان ۱۳۹۵ با بازداشت گلرخ و انتقال او به زندان اوین تهران اجرا شد. اما اعتصاب غذای همسرش آرش صادقی روز سه شنبه ۱۴ دی ماه به مرخصی او از بند زنان زندان اوین منجر شد. طاهره ابراهیمی ایرایی مادر گلرخ ایرایی روز سه شنبه به کمپین گفته بود که دخترش با سپردن وثیقه به مرخصی از زندان اعزام شده است و دامادش، آرش صادقی، نیز در هفتاد و دومین روز اعتصاب غذا، با پذیرش سرم در بهداری زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داده است ولی برای درمان جدی باید به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شود.

گلرخ ابراهیمی ایرایی روز سه شنبه، ۱۴ دی ماه پس از آزادی از زندان در مصاحبه با کمپین گفت: «پذیرفتند که در پرونده من تخلف صورت گرفته است. دادستانی پذیرفت و آقای حاجیلو، معاون دادستان گفت تخلفی که در این پرونده انجام شده را پذیرفتیم اما زمان می برد تا رسیدگی مجدد شود. طبق قانون وقتی تخلف در پرونده پذیرفته می شود باید تا زمان اعاده دادرسی، توقف حکم بدهند اما اینکار را نکردند و در یک هفته اخیر چیزی که مطرح کردند مساله مرخصی بود. ما اصلا دنبال مرخصی نبودیم و طبق قانون هم به کسی که یک سوم حکم اش هنوز نگذشته مرخصی تعلق نمی گیرد. نمی خواستیم اینطور شود ولی وضعیت جسمی آرش خیلی وخیم است و نهایتا من با مرخصی بیرون آمدم. گفتند که آرش به بیمارستان اعزام می شود دادستانی هم پذیرفت و حتی مجوز و نامه را هم صادر کرد. مرخصی من انجام گرفت و آمدم اما تا ساعت ۸ شب(سه شنبه ۱۴ دی ماه) که آرش تماس گرفت خبر داریم که همچنان در زندان بود و به بیمارستان اعزام نشده است. فردا صبح (چهارشنبه، ۱۵ دی ماه) پی گیری می‎کنم و نمی‎دانم چه کسی مانع اعزام آرش به بیمارستان شده. چون دادستانی موافقت اش را اعلام کرد و گفتند با شرایطی که آرش دارد حتما باید در بیمارستان بستری شود. در حالیکه الان در زندان تحت نظر بهداری زندان است.»

گلرخ ایرایی همچنین به کمپین گفت که مرخصی او ۴ روزه است و افزود: «مرخصی من را ۴ روز اعلام کرده اند و تاریخ بازگشت ام به زندان را ۱۸ دی ماه گفته اند در حالیکه وقتی تخلف در حکم و پرونده را پذیرفته اند باید تا زمان اعاده دادرسی آزاد باشم.»

خانم ایرایی درباره وضعیت پرونده خود و همسرش آرش صادقی به کمپین گفت: «ما درخواست اعاده دادرسی کرده ایم و شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور با ریاست آقای نیازی، برای رسیدگی به این درخواست ما تعیین شعبه شده است اما آقای صلواتی (قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب) تا امروز که خبر دارم هنوز پرونده را به این شعبه ارسال نکرده است.»

او گفت که در طول دوران اعتصاب غذای همسرش به مدت سه هفته تا روز سه شنبه چهاردهم دی ماه هیچ ملاقاتی با همسرش در زندان نداشت. خانم ایرایی به کمپین گفت: «همه جور در تنگنا بودم. نمی توانستم هیچ کاری انجام دهم که برای شرایط آرش مفید باشد. دستم بسته بود حتی از وضعیت آرش هم خبر نداشتم. من هفته ای یکبار ملاقات داشتم که خانواده ام شمال زندگی می کنند و بعضی هفته ها پیش آمد که نتوانند بیایند. بند نسوان هم می دانید که تلفن ندارد و زندانیان زن از تلفن محروم هستند. اخیرا هفته ای یک بار تلفن داده اند که در حضور ماموران حفاظت زندان هفته ای یکبار به مدت چند دقیقه، زندانیان سیاسی زن با خانواده های شان تلفنی حرف بزنند. البته مدت دو- سه هفته  تا یک ماه معمولا زمان می برد که برای زندانی تازه وارد انجام شود. برای همین من هفته‌های اول به کل بی‎خبر بودم تا زمانی که ملاقاتی با مادرم داشته باشم و بتوانم خبری بگیرم. برای ملاقات با آرش در داخل زندان هم باید از دادستانی مجوز می گرفتم که مشروط به شکستن اعتصاب آرش کرده بودند. با این حال توانستم دو بار با آرش ملاقات داشته باشم که با فاصله زیاد بود.»

همسر آرش صادقی افزود: «بدترین زمانی که داشتم هفته گذشته بود. اعلام کردند دادستانی مجوز ملاقات من و آرش را برای روز سه شنبه هفته قبل صادر کرده اما من تا پنج شنبه صبح از آرش کاملا بی‎خبر بودم و چون روزهای شصت و چندمی بود که از اعتصاب آرش گذشته بود من خیلی نگران بودم که چطور گفتید مجوز ملاقات داده شده اما نگذاشتید ملاقات کنم و حتی تلفن هم ندادید. بالاخره پنج شنبه صبح یک دقیقه توانستم با آرش تلفنی صحبت کنم. در کل خیلی برای من آزاردهنده و نگران کننده بود.»

گلرخ ایرایی گفت که در ملاقات با آرش صادقی از او خواسته بود که اعتصاب غذایش را بشکند. او به کمپین گفت: «در زندان از آرش خواستم اعتصاب‌اش را بشکند. نگران سلامتی او بودم اما تصمیم گیری را به خود او واگذار کرده بودم. آرش به تخلف فاحشی که در پرونده من شده بود اعتراض داشت و می‌گفت باید درباره این تخلف صحبت شود. چون این تخلف در پرونده خیلی‎ها اتفاق می افتد. من در آن شرایط نمی توانستم آرش را برای شکستن اعتصاب غذا تحت فشار بگذارم اما خیلی نگران بودم و بی‎خبری از او خیلی آزاردهنده بود. سعی کردم احساسات خیلی مانع کاری نشود که آرش می کند.»

طی روزهای گذشته وضعیت جسمی آرش صادقی در زندان اوین نگران کننده گزارش شده بود و منابع مطلع به کمپین گفته بودند که این فعال مدنی زندانی به دلیل طولانی شدن اعتصاب غذا به نارسایی‎های جدی در کلیه و روده و ریه مبتلا شده و خون بالا می‎آورد.

کاربران شبکه اجتماعی توییتر نیز روز جمعه دهم دی ماه ۱۳۹۵ در واکنش به وضعیت آقای صادقی در سراسر جهان با هشتگ SaveArash# برای نجات جان آرش صادقی طوفان توییتری به راه انداختند که برای مدتی ترند اول جهانی در توییتر بود.

در این طوفان توییتری بیش از نیم میلیون توییت با استفاده از این هشتگ توسط کاربران توییتر فارسی زبان و غیرفارسی زبان ارسال شد که خواستار نجات جان آرش صادقی بودند. سرعت ارسال این توییت‌ها به قدری بالا بود که خواندن همه آنها را بسیار دشوار می‌کرد. بسیاری از کاربران همچنین بر روی فیس‌بوک و اینستاگرام نیز با نوشتن مطالبی و با استفاده از هشتگ SaveArash#، نگرانی خود را نسبت به وخامت وضعیت سلامتی این زندانی عقیدتی نشان دادند.

آرش صادقی به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۵ سال زندان محکوم شد و روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ برای تحمل حکم زندان خود به اوین منتقل شد و از روز سوم آبان ماه پس از بازداشت و انتقال همسرش گلرخ ایرایی به زندان، اعتصاب غذا کرد. آقای صادقی بازداشت، روند رسیدگی به پرونده و حکم شش سال زندان برای همسرش را «غیرقانونی» خوانده است.

او علاوه بر ۱۵ سال حبس خود، در پرونده بازداشت سال ۱۳۸۹ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به چهار سال حبس تعلیقی محکوم شده است.  با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی درباره تعدد جرائم، حکم زندان او کمتر خواهد شد. چرا که طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند.