ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.01.2017, 15:58

تنش در روابط ترکیه و آمریکا


خبرگزاری آناتولی

فکری ایشیق، وزیر دفاع ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی «خبرترک» گفت: «پایگاه هوایی اینجیرلیک، متعلق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» نیست و نیروهاى ائتلاف بین‌المللى با اجازه ترکیه در آنجا حضور دارند.»

ایشیک در این گفتگو همچنین اظهار داشت:

«آمریکا متحد ما در ناتو است. اساس روابط دوگانه باید شفاف و دوستانه باشد. روابطى که بر این اساس نباشد ادامه آن سخت است. انتظار ما از متحدمان این است که نسبت به ترکیه شفاف و صادق باشند. این به معنای بسته شدن اینجیرلیک نیست. اینجیرلیک پایگاه ناتو نیست. همه باید این موضوع را بدانند. آنان با اجازه ترکیه در آنجا حضور دارند. ترکیه در این راستا هم با آمریکا و هم با کشورهای دیگر ائتلاف مذاکره می‌کند.

اگر این مذاکرات به صورت تهدیدی برای ترکیه ادامه یابد و نتیجه‌ای از آن حاصل نشود در آن زمان هر گونه احتمالی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. اگر ثابت شود که نیروهای ائتلاف با هدف دیگری غیر از مبارزه با داعش در اینجیرلیک حضور دارند اقدام لازم انجام خواهد شد. در حال حاضر برای گفتن آن خیلی زود است.

آمریکا می‌گوید که با داعش مبارزه می‌کند و برای مبارزه‌اش از واسطه استفاده خواهم کرد و به این بهانه پ. ی. د را برای خود به عنوان شریک انتخاب کرد. ما از‌‌ همان ابتدا اشتباه بودن این موضوع را هشدار دادیم.

همکاری با گروه‌های تروریستی مانند وارد شدن با مار به درون یک کیسه است. اکنون ما در این منطقه بابت این اشتباه استراتژیک آمریکا تاوان پس می‌دهیم و در ‌‌نهایت آمریکا هم ناچار به پس دادن تاوان خواهد شد. هیچ شکی در این موضوع وجود ندارد. تا به امروز تمام گروه‌های تروریستی به ویژه به حامیانشان حمله کرده‌اند. آمریکا به پ.ی.د اسلحه می‌دهد. کنترل توزیع اسلحه هم در منطقه امکان ندارد.

این اسلحه برخی مواقع در دست پ.ک.ک در ترکیه، گاهی هم در بازار بین‌المللی اسلحه و هم در عراق و سوریه در دست گروه تروریستی داعش است.»

***

اردوغان: هدف برخى از بمباران سوریه، با ورود ترکیه به میدان برملا شد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور اظهار داشت هدف برخى از بمباران روزانه سوریه به بهانه حمله به داعش، با ورود ترکیه به میدان آشکار شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز پس از ادای نماز جمعه در مرکز شهر شانلی اورفه طی سخنانی خطاب به مردم و ساکنان این شهر اظهار داشت: هدف برخى از بمباران روزانه سوریه به بهانه حمله به داعش، با ورود ترکیه به میدان آشکار شد.

وی افزود: «براى اینکه ترکیه را در شرایط دشوار قرار دهند، عملیات موصل را آغاز کردند اما به زودى از میزان پیشروی آن کاستند. عملیات رقه را نیز به تعویق انداختند. چرا؟ داعش در آنجا حضور دارد. مگر قصد مبارزه با آن را ندارید؟ پس چرا این کار را نمی‌کنید؟ قرار بود تمام این اقدامات با هم انجام گیرد. وقتى دیدند ترکیه دارد نتیجه مى‌گیرد، بلافاصله برنامه را تغییر دادند، اما عملیات ما تا پاکسازی الباب و منبج از گروه‌های تروریستی متوقف نخواهد شد».

رئیس جمهور ترکیه گفت: «کسانی که برای منافع منطقه‌ای گروه‌های تروریستی را به سمت ما می‌فرستند، روزی که آتش دامنگیر آن‌ها شد متوجه می‌شوند که چه کار انجام داده‌اند».

وی با بیان این مطلب که «پ.ک.ک و یا پ.ی.د، هر گروه تروریستی که در کشور فعالیت تروریستی انجام بدهند، تاوان اعمال خود را پس خواهند داد»، تصریح کرد: «نیروهای امنیتی کشور به دلیل اتخاذ تدابیر لازم، از وقوع یک فاجعه بزرگ پیشگیری کردند. گروه‌هایی که توانایی رویارویی مستقیم با ما را ندارند، می‌خواهند توسط گروه‌های تروریستی کمر مارا خم کنند».

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: «با هم کشیک خیانت مى‌دهند؛ گروه تجزیه طلب (پ.ک.ک) پست را با داعش، و این نیز با فتو تبادل مى‌کند. کسانی که این گروه‌ها را براى ضربه زدن به ترکیه مسلح، تقویت و هدایت می‌کنند، نمى‌توانند این واقعیت را کتمان کنند. کسانی که نمی‌توانند شجاعانه با ما مبارزه کنند سعی می‌کنند به خیال خود با استفاده از گروه‌های تروریستی ما را به سمتى سوق دهند. نامرد فرار می‌کند، اما مردم ما در طول تاریخ هرگز فرار نکرده‌اند».

اردوغان در پایان در واکنش به برخی از انتقاد‌ها اظهار داشت: کسانی که تا دیروز می‌گفتند «چرا با این گروه مبارزه نمی‌کنید؟» امروز می‌گویند: «بیش از این پیشروی نکنید و در ۲۰ کیلومتری بمانید. چنین چیزی امکان ندارد تا پاکسازی کامل به راهمان ادامه خواهیم داد.»