ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.01.2017, 11:27

«آزمایش» تعطیل شد


ایسنا: کارخانه آزمایش تعطیل شد و ارج تا دو ماه دیگر تعیین تکلیف می‌شود. این خبری است که عباس‌هاشمی مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت درباره دو برند قدیمی و خاطره‌ساز ایرانی به ایسنا اعلام کرده است. برندهای نوستالژی که حالا بعد از تحریم‌های کمرشکن به سراشیبی سقوط افتاده‌اند.

هاشمی در توضیح آخرین وضع کارخانه‌های «ارج» و «آزمایش» از مذاکره با بخش خصوصی داخلی و خارجی برای نجات برندهای خاطره‌ساز ایرانی خبر داد و گفت: بانک‌ها طبق سیاست‌های ابلاغی متوجه شده‌اند که نمی‌توانند بنگاه‌داری کنند و قصد بنگاه‌داری نیز ندارند؛ بنابراین به دنبال این هستیم طبق مذاکرات انجام شده با بخش خصوصی آنها را به خریداری کارخانه‌های مربوطه مجاب کنیم.

او ادامه داد: گام دومی که باید برداشته شود وصل کردن این شرکت‌های خصوصی با برندهای معتبر خارجی است تا با تکنولوژی که از کشورهای خارجی به ایران منتقل می‌شود کار را پیش ببریم، چراکه طی ٣٥-٣٠ سال گذشته تجهیزات و تکنولوژی در کارخانه‌های «ارج» و «آزمایش» به روز نشده است و به مرور زمان به سمت میرایی حرکت کرده‌اند.

«ارج» و «آزمایش» بنا بر مدیریت دولتی اداره شده‌اند
مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که کارخانه‌های مربوطه بنا بر مدیریت دولتی اداره می‌شدند، گفت: برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال حاضر این است که کارخانه‌های مربوطه را طبق همکاری مشترک با شرکت‌هایی که به تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی دارند، وصل کند و درنهایت با همکاری دو طرف مابین شرکت‌های خصوصی داخلی متقاضی و خارجی دارای تکنولوژی فعالیت مشترک صورت گیرد تا بتوانیم لوازم خانگی به روز را در کشور تولید کنیم.

از بین رفتن کارخانه «ارج» را تحمیل نمی‌کنیم
هاشمی با تأکید بر این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت از بین رفتن برند کارخانه «ارج» را تحمیل نخواهد کرد، اظهار کرد: به‌هرحال طی مدت گذشته فرآیند بدین صورت پیش رفته است و در نقطه کنونی قرار گرفته‌ایم. اما به‌هرحال از بین رفتن کارخانه «ارج» را تحمیل نمی‌کنیم و قصد داریم با مذاکره انجام شده با بخش خصوصی آنها را مجاب کنیم با شرکت‌های دارای تکنولوژی خارجی همکاری کرده و درنهایت محصولی به روز و با کیفیت تولید شود.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضع کارخانه «ارج» اعلام کرد: درحال حاضر این کارخانه تعطیل نیست، اما باید اذعان کنیم که فعالیت آن چنانی و چشم‌گیری هم ندارد؛ بنابراین به دنبال این هستیم به معنای واقعی کارخانه «ارج» را فعال کنیم.

کارخانه «آزمایش» تهران تعطیل شده است
مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره وضع کارخانه «آزمایش» بیان کرد: کارخانه «آزمایش» در تهران تعطیل و ماشین‌آلات آن به کارخانه «آزمایش» مرودشت منتقل شده است.

ماشین‌آلات این کارخانجات به روز نیست و باید جایگزین کردن ماشین‌آلات دارای تکنولوژی و به روز در دستورکار قرار گیرد تا واحدها تغییر کنند و شرایط رقابت‌پذیری فراهم شود.

هاشمی در مورد ارزش قیمتی زمین و نیز ارزش برند این کارخانجات خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد در ارتباط با خریداری این کارخانه‌ها اقدام کند امکانات و ابزار این کارخانه‌ها قیمت مجزا و برند آنها نیز دارای قیمت دیگری است، چراکه ارزش و اعتبار امکانات و برند، متفاوت است.

دستور وزیر برای کارخانه «ارج» پس از واگذاری
وی ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید داشت که کارخانه «ارج» پس از واگذاری نباید فعالیت دیگری داشته باشد و به‌طور مثال در رابطه با نمایشگاه اتومبیل یا‌ هایپرمارکت فعالیت کند و تنها باید فعالیت تولیدی داشته باشند.

وزیر در این رابطه دستور داد و بنده نیز این دستور را به مدیرعامل و هیأت‌مدیره گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی منتقل کردم.

توصیه وزارت صنعت برای شراکت «ارج» با برندهای خارجی
هاشمی با بیان این‌که به خریداران بخش خصوصی توصیه کردیم که بیشتر از منابع مالی خارجی بهره‌ گیرند، اظهار کرد: علت این‌که به دنبال همکاری با برندهای خارجی هستیم این است که آنها آورده‌ای را به کشور داشته باشند و به‌طور مثال اگر ۵۰‌درصد تولید را با برند خارجی دارند، برند «ارج» را نیز احیا کنند.

وی در پاسخ به این‌که پیش‌بینی می‌شود تا چه زمانی وضع برند «ارج» تعیین تکلیف شود، اعلام کرد که اگر روند پیگیری‌ها به صورت خوشایند پیش رود تا دو ماه آینده وضع کارخانه «ارج» تعیین تکلیف می‌شود.

هاشمی در مورد تعیین تکلیف وضع کارخانه «آزمایش» نیز اظهار کرد: وضع کارخانه «آزمایش» متفاوت است، چرا که مالک آن خصوصی است.