ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.11.2016, 23:29

قالیباف، جدی‌ترین گزینه ۹۶ اصولگرایان


اعتماد / مریم وحیدیان

محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و کسی که سال‌ها سابقه حضور در مجلس داشته است روز گذشته در محل خبرگزاری دانشجو حضور یافت و از آخرین وضعیت اصولگرایان برای انتخابات ۹۶ سخن گفت. شاید بارها چهره‌های مختلف اصولگرایی اعلام کرده‌اند که کاندیداتوری دوباره چهره‌هایی که شانس خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری آزموده‌اند و رای نیاورده‌اند عقلانی نیست. حرفی که کارگردان اصولگرایان هم بارها بر زبان آورده بود اما با وجود این تحلیل، او محمدباقر قالیباف را در میان همه کاندیداهای اصولگرا یک استثناء اعلام کرد که شرایطش با بقیه اصولگرایان متفاوت است: « قالیباف با بقیه کاندیدا‌های آزموده شده در انتخابات متفاوت است چرا که او رای اول را از سوی کاندیداهای جریان اصولگرایی از آن خود کرد و رای دومین نفر پس از روحانی را آورده است. رای اول از سوی جریان رقیب پس از کاندیدای پیروز قابل بررسی است. بنابراین آقای قالیباف در جرگه مهره‌های سوخته نیست.»

البته این فعال سیاسی اعلام کرد که جلسه‌ای با محور انتخابات هنوز با قالیباف تشکیل نشده است. محمدرضا باهنر اخیرا از یک استراتژی کلی برای تحقق معرفی نامزد واحد از سوی اصولگرایان دفاع می‌کند و آن اینکه پیش از انتخابات نزد کسانی از اصولگرایان که از کنار زمین دارند خودشان را برای انتخابات گرم می‌کنند بروند و آنها را از حضور در انتخابات منصرف کنند.

کسانی که خود را کنار زمین گرم می‌کنند را از ثبت‌نام منصرف کنیم
محمدرضا باهنر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اصولگرایان چه تدبیری برای اوضاع آشفته خود باید اتخاذ کنند، گفت: شما که از اوضاع آشفته اصولگرایان ناراضی نیستید. دبیرکل جبهه پیروان خط امام با بیان اینکه در غیبت احزاب بخشی از انرژی برای وحدت نسبی درونی صرف می‌شود، اظهار کرد: بعضا تلاش‌ها نیز به نتیجه می‌رسد اما مشکل اساسی اینجا است که در هر دوره این هزینه‌ها تکرار می‌شود.

وی افزود: جریان‌های سیاسی باید از سرمایه تجربه در ادوار انتخاباتی گذشته استفاده کنند و آن را گسترش دهند. تا دادن هزینه‌های غیر ضروری تکرار نشود. وی با اشاره به اینکه متاسفانه رقبای ما برای شکستن وحدت اصولگرایان تلاش می‌کنند، گفت: البته شاید از دیدگاه تشکیلاتی این مساله ایرادی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه اصولگرایان کمبود کاندیدا ندارند، تصریح کرد: من پیش‌تر هم اعلام کرده‌ام که کاندیدا نمی‌شوم.  دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین استراتژی انتخاباتی پیشنهادی خود را اینگونه تشریح کرد: تلاش می‌کنیم پیش از ثبت نام‌ها دوستانی را که حس می‌کنیم دارند خود را برای انتخابات گرم می‌کنند، منصرف کنیم. وی افزود: تکثیر کاندیداها به نفع هیچ جناحی نیست.

قالیباف حسابش از چهره‌های ناکام در انتخابات جدا است
باهنر وضعیت جریان اصلاحات در انتخابات آتی را اینطور بیان کرد: معلوم است که اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند و اگر هم حرفی از گوشه و کنار گفته می‌شود برای گرفتن سهم بیشتر از روحانی است. با هنر در مورد کاندیداتوری چهره‌هایی که پیش‌تر در انتخابات‌ها شرکت کرده‌اند، گفت: چهره‌های سوخته قبلا خود را آزموده‌اند و آرای قابل توجهی جلب نکرده‌اند.

راهبردمان این است که ایجابی یا سلبی روی کسی تمرکز نکنیم
وی با بیان اینکه سیاست راهبردی ما این است که نه ایجابی و نه سلبی روی هیچ کس متمرکز نمی‌شویم، اظهار کرد: مجموع دو شاخصه کارآمدی و محبوبیت باید در مورد کاندیدای نهایی اصولگرایان ماکسیمم باشد. به این معنا که فردی که کارآمدی داشته باشد اما امکان رای‌آوری نداشته باشد، مورد قبول ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان کاندیدای‌شان را با روحانی مقایسه می‌کنند، گفت: اگر به فردی رسیدیم که کارآمدی کمتری نسبت به روحانی داشت از روحانی حمایت می‌کنیم اما در عمل چنین چیزی رخ نخواهد داد.

باهنر با اینکه بیان کرد که از کاندیداتوری دوباره چهره‌های سوخته در انتخابات استقبال نمی‌کند اما یک استثنا برای گفته‌اش داشت: قالیباف با بقیه کاندیدا‌ها متفاوت است چرا که او رای اول را از سوی کاندیداهای جریان اصولگرایی از آن خود کرد و رای دومین نفر پس از روحانی را آورده است.  وی افزود: رای اول از سوی جریان رقیب پس از کاندیدای پیروز قابل بررسی است. بنابراین آقای قالیباف در جرگه مهره‌های سوخته نیست.

ما روحانی را در کنار سایر نامزدهای خود می‌سنجیم
وی درباره احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی نیز گفت: ما روحانی را در کنار سایر نامزدهای خود می‌سنجیم و اگر گزینه قابل قبول‌تری از وی نداشتیم احتمال حمایت از وی را نیز در نظر خواهیم گرفت اما این اتفاق نمی‌افتد و ما صرفا از روی احتمال آن را مطرح می‌کنیم و قطعا اصولگرایان گزینه قابل رای دارند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره صحبت‌های اخیر حدادعادل که گفته بود برنامه اصولگرایان به زودی اعلام می‌شود، گفت: امیدواریم سازمان رای اصولگرایان و برنامه آنها تا ماه صفر روشن شود اما کاندیدای نهایی ما به این سرعت مشخص نمی‌شود. در غیبت احزاب فراگیر انتخابات در ایران در 2، 3 ماه آخر جدی می‌شود و در آن زمان نیز نامزدها بالا و پایین می‌شوند و اینکه تا آخر ماه صفر نامزد ما قطعی شود، بعید می‌دانم.
لاریجانی احتمالا از کاندیدای مورد اجماع اصولگرایان حمایت کند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه امیدواریم سازمان رای اصولگرایان تا ماه صفر ان‌شاءالله روشن شود، گفت: البته کاندیدای اصولگرایان تا این مدت مشخص نخواهد شد. علت آن تجربه گذشته است که انتخابات ریاست‌جمهوری دو یا یک ماه آخر اوج می‌گیرد. باهنر افزود: دیدار انتخاباتی با قالیباف و لاریجانی نداشته‌ام.

هنوز جلسه انتخاباتی‌ای با قالیباف و لاریجانی نداشته‌ایم
وی در پاسخ به سوال «اعتماد» مبنی بر اینکه آیا قالیباف اعلام کرده که در صورتی که اصولگرایان در انتخابات روی او اجماع کنند، در انتخابات شرکت می‌کند، اینطور پاسخ داد: شرطی که آقای قالیباف اعلام کرده‌اند کاملا شرط عاقلانه و مدبرانه‌ای است و حرف دقیق و درستی است. این دفعه باید هر کس که قصد نامزدی دارد این شرط را اعلام کند که در صورتی می‌آید که اجماع اصولگرایان اتفاق بیفتد؛ و الا هر قدر آدم‌های قدرتمندی باشند اگر دو یا سه نفر باشند آرای همدیگر را خراب می‌کنند و از توفیق نهایی یکدیگر را باز می‌دارند.

باهنر با بیان اینکه اطلاع ندارم آقای لاریجانی از چه کسی حمایت می‌کند، گفت: ایشان به طور مشخص اعلام کرده که در انتخابات جزو نامزدها نیست اما تحلیل من این است که اگر اصولگرایان روی کاندیدایی اجماع کنند، لاریجانی هم از آن فرد حمایت خواهد کرد. البته من از این مساله اطلاع دقیق ندارم و این سخن تحلیل من است.

رییس‌جمهور نمی‌تواند به شورای نگهبان ایراد بگیرد
سوال دیگر مربوط به توییت روحانی در خصوص تایید اعتبارنامه یکی از منتخبین مجلس فعلی که از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت و نیز واکنش علی مطهری با ارسال نامه درخواست تایید اعتبارنامه این فرد بود که باهنر در پاسخ به این سوال گفت: «درباره اینکه رییس‌جمهور مسوول اجرای قانون اساسی است در شورای نگهبان بحث‌های زیادی شده است و اینکه مسوولیت رییس‌جمهور در چه حدی گسترده است. من البته الان متن نظر تفسیری شورای نگهبان را ندارم، چون متن‌ها حقوقی است؛ اما فحوای این تفسیر این بود که رییس‌جمهور در محدوده قوه مجریه مسوول اجرای قانون اساسی است. در دولت گذشته پیش می‌آمد در مجلس قانونی تصویب می‌کردیم و رییس‌جمهور وقت می‌گفت خلاف قانون اساسی است. در حالی که تنها نهادی که می‌تواند ایراد شرعی بگیرد شورای نگهبان است. رییس‌جمهور در این موقعیت نیست که به مصوبات مجلس یا به عملکرد قوه قضاییه ایراد بگیرد.

تا پایان صفر سازماندهی انتخاباتی خود را تکمیل می‌کنیم
وی افزود: اختیارات رییس‌جمهور بسیار زیاد و موثر است اما در این حد که با تمسک به قانون اساسی بتواند جلوی رفتار قوای دیگر غیر از قوه مجریه را بگیرد این طور اختیار حقوقی را رییس‌جمهور ندارد.

سوال دیگر به آخرین خبر حدادعادل اختصاص داشت که گفته بود اصولگرایان تا پایان ماه صفر کاندیدای مورد نظر خود را معرفی می‌کنند اما باهنر این گفته را اینچنین رد کرد: تلاش می‌شود وحدت اصولگرایان در انتخابات پیش رو محقق شود. این جزو ایده‌آل‌های ما است اما تصور می‌کنم این اتفاق نمی‌افتد. ولی امیدواریم سازمان رای اصولگرایان تا پایان صفر روشن شود و ساز و کار مجموعه‌ای که جمع می‌شوند تا نامزد اصولگرایان را برگزینند مشخص شود؛ اما کاندیدای نهایی فکر نمی‌کنم به این صورت روشن شود. علت آن هم تجربه گذشته است. در غیبت احزاب در کشور ما تنور انتخابات ریاست‌جمهوری در دو ماه و بلکه یک ماه آخر منتهی به انتخابات شعله ور می‌شود و آن موقع است که کاندیداها پایین و بالا می‌شوند و نظرسنجی‌ها و مواردی از این دست در انتخاب فرد نهایی موثرند.

بنابراین، اینکه سه چهار ماه قبل انتخابات کاندیدا قطعی شود بعید می‌دانم. وی افزود: امیدواریم تا پایان ماه صفر تکلیف سازمان رای و پرچم و علمی که اصولگرایان زیر آن حرکت کنند روشن شود و از تجربه انتخابات مجلس استفاده شود تا جریانات بیشتری از اصولگرایی را زیر چتر خودش بیاورد.

دوربرگردان بعضی از کاندیداهای ناموفق در انتخابات مجلس به سمت انتخابات شورای شهر
پرسش بعدی مربوط به انتخابات آتی شورای شهر و وحدت اصولگرایان در این زمینه بود. باهنر در این خصوص گفت: «در رابطه با مساله لیست کاندیدای شورای شهر تلاش‌ها شروع شده و ممکن است برای تهران ۱۰۰ اسم مطرح باشد و این طبیعی است. لذا باید سبک و سنگین شوند و نهایتا باید به اسم‌های واحدی برسیم؛ هم در تهران و هم هر شهری دیگر. ما یک سال قبل انتخابات مجلس را داشتیم که احتمالا بعضی از کاندیداهای ناموفق در انتخابات مجلس بخواهند به سمت انتخابات شورای شهر دور برگردان بزنند. اینکه وحدت اصولگرایان باعث ریزش رای شان باشد صرفا در یک حالت است که اصولگرایان روی کاندیداهایی متمرکز شوند که موفق به جلب اعتماد مردم نشوند یا مردم گرایش پیدا کنند به شرکت نکردن در انتخابات. لذا به نظرم کاندیداهای مورد نظر باید جذاب باشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه مشکلات جامعه و مطالبات مردم از دولت بیشتر در میدان اقتصاد است، گفت: روی ریل افتادن بنگاه‌های اقتصادی و رونق اقتصادی دو مطالبه اساسی مردم است که دولت باید به آنها جواب عاجل دهد.

باهنر اضافه کرد: البته تغییر وزرا در راستای اقتصادی نبوده است و احتمالا برای تغییر زمین رقابت، آقای روحانی آن سه وزیر را تغییر داده است. امروز فعالین سیاسی و جامعه خواستار اصلاح در بخش اقتصادی هستند. اگر دولت قدمی ملموس برای جامعه بیکار کشور و فعالان اقتصادی بر ندارد جلب آرای مردم در سال 96 برایش سخت می‌شود. من فکر می‌کنم ریزش رای روحانی بیش از رویش‌هایش است. اگرچه دولت در برآورده کردن مطالبات اقتصادی به صورت فنی رشد داشته است اما باید این رشد و بهبود به ضایقه مردم بنشیند.