ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 29.04.2013, 20:19

دعوت گروهی از ایرانیان خارج از کشور از خاتمی برای ورود به انتخابات


فراخوانِ کنشگران مقیم خارج از کشور
در حمایت از ورود آقای خاتمی به صحنه انتخابات

ما امضاء کنندگان بیانیه حاضر، با وجود مواضع سیاسی و پیشینه اجتماعی متفاوت، نظر به شرایط خطیرکشور و اهمیت انکار ناپذیر یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، مصمم شدیم که نقطه نظرهای خود در زمینه حضور آقای سید محمد خاتمی در عرصه انتخابات آتی را با هم مینهان عزیز در بندهای زیر در میان نهیم.
علیرغم فرصت کوتاهی که تا روز ثبت نام نامزدها باقی است ، و علیرغم همه انسدادهای خفقان ساز، امید ما این است که این فرصت گران بها از دست نرود و این انتخابات آغاز تازه ای باشد برای غلبه بر دشواری های کشور.

1.  ورود آقای سید محمد خاتمی به عرصه انتخابات و دعوت ایشان از همه جناح های سیاسی به همفکری و تعامل با هدف تشکیل دولتی برخوردار از گسترده ترین حمایت اجتماعی و متعهد به اجرای بی خدشه قانون اساسی، در شرایط فعلی مطلوب ترین راه حل برای مشکلاتی است که کشور با آن مواجه است. اصلاحات، و قبل از همه باز کردن فضای سیاسی، حیاتی ترین نیاز جامعه ما است و در شرایط حاضر ایشان شاخص ترین چهره برای پیگیری آن به شمار می رود.

2.  . گشایش فضای سیاسی، مقید ساختن نیروهای نظامی و انتظامی به عدم مداخله در انتخابات، و تضمین امنیت و سلامت ان، گسترش طیف نامزدها و افزایش سطح مشارکت, راهبرد حیاتی برای رویارویی با چالش های جهانی و مشکلات درونی است. ده روز مانده به نام نویسی هنوز فضا بسته است و عرصه انتخابات از حضور شخصیت های شناخته شده و محبوب مردم خالی است. ورود محمد خاتمی به عرصه رقابت ها تحولی امید آفرین و زمینه ساز مشارکت مردمی میباشد.

3.  برون برد کشور از وضعیت اقتصادی کنونی مهم ترین مساله کشور است. هر دولتی سرکار بیاید مقدم ترین و مهم ترین وظیفه اش تلاش برای برداشتن تحریم و مهار تورم است. توانمندی کشور ما در چالش با عوامل بین المللی و منطقه ای ، برای مهار تحریم ها و شکوفایی اقتصادی ، با میزان محبوبیت ملی و مردمی حکومت گره خورده است. غلبه بر تحریم ها و سوء مدیریت ها، در گرو غلبه بر شکاف دولت-ملت و شکاف میان ارکان حکومت، و در گرو موفقیت در تنش زدایی با قدرت های جهانی است. آقای خاتمی، در قیاس با آنان که در صحنه اند ، ممکن ترین گزینه برای غلبه بر این شکاف هاست. توانمندی او در تعامل با اقشار اجتماعی، گروه های سیاسی، نهادهای حکومتی، و قدرت های خارجی، یک سرمایه ارزشمند برای کشور است.

4.  وجود زندانیان سیاسی و حصر غیرقانونی و خودسرانه رهبران جنبش سبز آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد، شاخص ترین نشانه ی موجودیت جنبش اجتماعی برای حراست از حقوق ملت و ایستادگی مدنی علیه خودکامگی است. رفتار آقای خاتمی پس از رویدادهای تلخ سال ۸۸ همواره با همبستگی با همه آسیب دیدگان از آن فجایع همراه بوده است. ورود ایشان به عرصه انتخابات امید به رهایی زندانیان سیاسی، بازگشت طراوت به فضای سیاسی کشور، برابر حقوقی در پیشگاه قانون و افزایش سطح مشارکت اجتماعی را نوید می دهد.

5.  تهی شدن عرصه انتخابات از شخصیت های محبوبِ مردمی به سود تند روها و نظامی گرایانی است که یک پیروزی سهل را ترجیح می دهند. ورود آقای خاتمی به صحنه انتخابات در لحظه حاضر، فضا را برای ورود نیروهای مسوول ، صادق و معتدل مساعد می کند. مقابله با ورود خاتمی در این لحظه - و خالی کردن صحنه انتخابات به طور کلی - به سود جناح های افراطی تر در حکومت، در جامعه، و در عرصه بین المللی است. خالی گذاشتن عرصه به خاطر تحقق ناپذیری همه انتظارها مسوولانه نیست.

6.  تلاش همآهنگ کنش گران اجتماعی و مدافعان اصلاحات شرایط را برای حضور آقای خاتمی مساعدتر و حضور ایشان فضا را برای تفاهم و گفتگو بازتر می کند. ورود آقای خاتمی، و همآهنگی و اجماع کنشگران جنبش اجتماعی و حامیان اصلاحات، در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصتی است برای توانمند کردن کشور. ایران نیازمند این تحول است.


امضاها:
احمدی باقر
احمدی جمشید
احمدی مصطفی
احمدی گلاله
آذری مسعود
ارسی محمد
اسدی آزاده
اسدی میر اردوان
اعتدالی امیر
آقا محمدی مجتبی
اقتداری گودرز
اقدم مهدی
اقلیم زاده زهرا
اکبری اصغر
الموتی سعید
امیرخسروی بابک
بازرگان عبدالعلی
برقعی محمد
بهمنی محمد
پارسا داریوش
پوربهنام بیژن
پیرزاده بیژن
توماج فرشاد
جعفری حسن
جمارانی علی
جواهری فرزاد
جوشنی رضا
حاج قاسمی علی
حسنخانی رویا
حسینی پژوه آرش
حمیدی حمید
حیدریان محسن
ختایی اسماعیل
خدابخش رضا
دوستدار اکبر
دولت آبادی فخار صنم
دولت آبادی فخار کاوه
ذاکری بهروز
رحمانیان کمال
رضاییان پسنا
رضاییان مانا
رضوان آزیتا
رمضانزاده داود
روحی فرهاد
روزخانی کریم
روزروانی مهرداد
زرگریان اسماعیل
زمانی هرمز
زنگنه حمید
زهتاب ملیحه
سالک حمید
سلیمانی نسیم
سمنانی رهبر صدرا
سهیمی محمد
شاکری علی
شکرایی آهو
شیرازی حمید
صالحی رادین
صفوی ابراهیم
طباطبایی علی
عابدی ضیا
عباسی بهرام
عمرانی میر حمید
غیور فریبا
فتح الله زاده اتابک
فداکار شهرام
فرجاد فرهاد
قاضی زاده علی حسین
قربانی یدی
کردی نژاد سعیده
کرملو عزیز
کشاورز سهیل
کلانتری حسن
کیانی جلال
لطفعلی زاده پگاه
مجد احمد
مجدآبادی رویا
محمدی ملیحه
محمدی مهین
محمدی مهرو
محمودزاده شکوه
مختاری منوچهر
معجری بیژن
مهاجرانی پریدخت
مهیمنی محسن
موحد مجید
میرزاوند محمود
نبوی سید ابراهیم
نعمتی پروین
نگهدار فرخ
نهال آبادی زهرا
نو اختر شهریر
نوربخش مهدی
نوروزیان منوچهر
نوری احمد
هاکوبیان واهاگ
وثوقی داریوش
وزیری طهماسب
ولیان پور جهان
یوسفی اشکوری حسن