ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.02.2013, 10:06

ايران و حزب‌الله نيروی شبه‌نظامی در سوریه تشکيل می‌دهند


رادیو فردا: روزنامه «واشینگتن پست» در گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد نوشت که حکومت ايران و گروه حزب الله لبنان مشغول شکل دادن به يک شبکه از نيروهای شبه نظامی در سوريه هستند تا در صورت سقوط رژيم بشار سد توسط اين نيرو از منافع خود دفاع کنند.

اين روزنامه به نقل از مقامات آمريکايی و دولت های خاورميانه بدون ذکر نام آنها می نويسد که وظيفه عاجل اين نيروهای شبه‌نظامی همکاری با نيروهای دولت بشار اسد در مقابله با نيروهای شورشی سوريه است.

اما به گفته اين مقامات، هدف درازمدت از سازماندهی اين نيرو حفظ يک نيروی قابل اعتماد برای حالتی است که دولت بشار اسد سقوط کرده و يا مجبور شود از دمشق عقب نشينی کند.

يک مقام ارشد دولت آمريکا به روزنامه واشنگتن پست گفته است که برای ايران داشتن يک نيروی نظامی قابل تکيه در سوريه بسيار مهم است.

تاکنون حکومت ايران و يا گروه حزب الله لبنان در مورد گزارش منتشر شده توسط اين روزنامه موضع گيری نکرده اند.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد در جريان درگيری های نظامی در سوريه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده تاکنون حداقل ۶۰ هزار نفر کشته شده اند.

روز دوشنبه شورشيان سوريه ادعا کردند که بزرگترين سد و تاسيسات توليد برق در حاشيه رود دجله را در يکی از استان های شمالی اين کشور تصرف کرده اند.

يک نهاد مدافع حقوق بشر در سوريه که به طور منظم اخبار مربوط به درگيری های نظامی را منتشر می کند می گويد فعاليت اين مرکز توليد برق به روال عادی ادامه دارد.

گزارشها و بيانيه های دولت و يا شورشيان را نمی توان با منابع مستقل خبری انطباق داد چون حکومت سوريه اجازه نمی دهد که خبرنگاران به طور آزادانه گزارش های خود را از سوريه ارسال کنند.