ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.07.2012, 10:22

عراق دومین تولید کننده نفت اوپک شد


رادیو فردا: سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه خود که روز پنج شنبه، ۲۲ تيرماه منتشر شد، رسما تاييد کرد که توليد نفت عراق در ماه گذشته از ايران سبقت گرفته و اين کشور هم اکنون جايگاه دومين توليد کننده بزرگ اپک را از ايران گرفته است.

بر اساس گزارش اوپک، بر مبنای منابع ثانويه، (ارزيابی های کارشناسان اين سازمان) توليد نفت ايران طی ماه گذشته، ژوئن، نسبت به ماه قبل بيش از ۱۸۸ هزار بشکه در روز کاهش يافته و به رقم دو ميليون و ۹۶۳ هزار بشکه در روز رسيده است.

در گزارش اوپک، آمار منابع اوليه (وزارت نفت ايران) درباره توليد نفت اين کشور، بر خلاف روال معمول خالی گذاشته شده است که نشان می دهد وزارت نفت ايران، به هر دليل، از دادن اطلاعات توليد نفت خام خود طی ماه ژوئن به اوپک خودداری کرده است.

اوپک، در گزارش ماهانه خود می گويد که توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۰ برابر سه ميليون و ۷۰۶ هزار بشکه در روز بود که طی سه ماهه اول سال جاری ميلادی به سه ميليون و ۳۸۳ هزار بشکه کاهش يافته و اين کاهش طی ماه های گذشته نيز ادامه داشته و اکنون به زير سه ميليون بشکه در روز رسيده است.

بر خلاف ايران، توليد نفت عراق در سال ۲۰۱۰ برابر دو ميليون و ۴۰۱ هزار بشکه بود که تا آخر ماه ژوئن به رقم دو ميليون و ۹۸۴ هزار بشکه در روز رسيده است.

بر اساس اين گزارش، عربستان بزرگترين توليد کننده نفت اوپک، طی ماه گذشته به طور متوسط روزانه ۹ ميليون و ۸۸۸ هزار بشکه توليد نفت داشته است.

مجموع توليد نفت ۱۲ کشور عضو اوپک (با احتساب عراق) طی ماه گذشته با کاهش ۱۰۶ هزار بشکه ای نسبت به ماه قبل آن به ۳۱ ميليون و ۳۶۳ هزار بشکه رسيده است، با اين همه، اين رقم باز هم بسيار بيشتر از سقف توليد رسمی ۳۰ ميليون بشکه ای توليد نفت اوپک است.

ايران که اقتصاد آن به شدت وابسته به نفت خام است، در کنار کاهش توليد نفت خود، از کاهش قيمت نفت نيز رنج می برد و افزايش توليد نفت کشورهای عضو اوپک را عامل ارزانی نفت می داند.

قيمت نفت طی چند ماه گذشته از ۱۲۸ دلار به زير ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه سقوط کرده بود، اما از اول ماه جاری ميلادی قيمت نفت کمی بالاتر از ۱۰۰ دلار در حال نوسان است.

وزيران نفت ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، ۲۶ خرداد، ۱۶۱مين اجلاس خود را در وين، پايتخت اتريش برگزار کردند که بر اساس گزارشی که در تارنمای اينترنتی اوپک قرار داده شد، کشورهای عضو توافق کردند که سقف توليد نفت اين سازمان در رقم ۳۰ ميليون بشکه در روز تثبيت شود.

اوپک در گزارش ماهانه خود می گويد که توليد نفت ايران در اواخر سال گذشته ميلادی سه ميليون و ۵۶۳ هزار بشکه در روز بوده است که اين رقم هم اکنون تا ۶۰۰ هزار بشکه کاهش يافته است.

علاوه بر کاهش توليد نفت در ايران، صادرات نفت این کشور نيز بعد از اجرايی شدن تحريم های اتحاديه اروپا و آمريکا عليه ايران تا نصف کاهش يافته است.

خبرگزاری رويترز روز دوشنبه با استناد به دو مقام رسمی وزارت نفت ايران که نخواستند نامی از آنها برده شود، از کاهش يک ميليون بشکه ای صادرات نفت ايران خبر داد. ايران هم اکنون روزانه ۱.۱ ميليون بشکه نفت صادر می کند.