ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 05.04.2010, 10:39

مناظره تلويزيونى درباره حمله آمريكا به ايران (همراه با ویدئو)


دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۹
عصر ايران
بيل كريستول تحليلگر نومحافظه كار شبكه خبرى " فاكس نيوز" آمريكا شب گذشته طى مصاحبه اى با برنامه ميزگرد يكشنبه با مجرى گرى " كريس والاس" با اشاره به احتمال قريب الوقوع بودن حمله اسراييل به ايران به دولت اوباما پيشنهاد داد كه اگر قرار است اسراييل به ايران حمله كند با توجه به مخاطرات و تبعات اين حمله بهتر است آمريكا خود به ايران حمله كند.
اين تحليلگر محافظه كار آمريكايى در اين باره گفت: " به نظر من ما بايد آمادگى كامل براى استفاده از نيروى نظامى عليه ايران داشته باشيم . به نظر من اگر قرار باشد اسراييل به ايران حمله كند بسيار بهتر است ما خود اين كار را انجام دهيم، در حالى كه من آمادگى كافى براى اين كار را در دولت اوباما نمى بينم".
سخنان اين تحليلگر محافظه كار آمريكايى با مخالفت خانم " نينا ايستون" يكى ديگر از ميهمانان برنامه مواجه شد و ايستون در پاسخ به حرف هاى كريستول گفت: " شما از استفاده از نيروى نظامى سخن مى گويى . فكر مى كنى پس از استفاده از نيروى نظامى چه پيش خواهد آمد؟ من معتقدم ما بايد بر روى ايجاد يك اجماع بين المللى عليه ايران و روى تحريم هاى شديد تر عليه اين كشور كار كنيم" .
كريستول در پاسخ به انتقادهاى استون گفت: " ببينيد اتفاقا من به دليل جدى بودن تبعات و پيامدهاى حمله اسراييل به ايران معتقدم كه هر دولت مسئول و جدى كه در واشنگتن بر سر كار باشد بايد با توجه به پيامدهاى حمله اسراييل به ايران ( در مقايسه با حمله آمريكا به اين كشور) به اين مساله فكر كند و تمهيدات لازم را براى چنين سناريويى آماده كند".
وى افزود: " منظور من اين است كه دولت اوباما اساسا با كاربرد نيروى نظامى عليه ايران مخالف است و بدين جهت آمادگى لازم براى سناريوى مقابله نظامى با ايران را ندارد و در اين صورت اگر اسراييل به ايران حمله كند ما هيچ آمادگى نظامى نخواهيم داشت ".
سخنان كريستول ناظر بر سخنان هفته گذشته يكى از معاونان وزارت دفاع اسراييل بود كه گفته بود تل آويو در صورتى كه ايران از برنامه هاى اتمى خود دست نكشد طى سال جارى ميلادى قطعا به اين كشور حمله خواهد كرد.
از نظر اين تحليلگر آمريكايى با توجه به تبعات جدى چنين سناريويى بهتر است واشنگتن در صورتى كه احساس مى كند كه تل آويو در صدد حمله به ايران است، خود در اين حمله پيش قدم شود.
تهران اعلام كرده است كه در صورت حمله نظامى اسراييل يا آمريكا به ايران با توجه به روابط استراتژيك و نزديك واشنگتن – تل آويو، حمله نظامى را اقدام و سياستى مشترك از جانب دو طرف خواهد دانست و به هر دو طرف پاسخ خواهد داد.
بسيارى از تحليلگران بر اين باورند كه اسراييل اساسا توان حمله به ايران بدون كمك آمريكا را ندارد، اما برخى ديگر از ناظران نيز معتقدند كه اسراييل ممكن است با حمله به ايران همه طرف ها ( حتى آمريكا ) را غافلگير كند.