ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.01.2008, 16:27

وزير نيرو قطعی برق را تاييد كرد: آغاز خاموشی‌های دوره‌ای تا عيد



اعتماد ملي:‌‌ خاموشي‌ها به پايتخت هم رسيد. بعد از قطعي‌های پراكنده برق در شهرهای بحران زده از قطعی گاز، خاموشي‌های مكرر به مناطق مختلف تهران هم رسيد و بر اساس آن برق در مناطق مختلف شهر تهران در طول روز 5/2 تا 3 ساعت قطع مي‌شود. بنابر گزارش‌های مردمی مركز فوريت‌های برق تهران هم دليل اين قطعي‌های پی در پی به‌خصوص در مناطقی همچون نواب، نارمك، تهرانپارس، شمس‌آباد، پاسداران، اكباتان و برخی مناطق در غرب تهران‌را قطع شدن گاز تحويلی به نيروگاه برق قزوين اعلا‌م كرد.

در اين ميان اين مركز به برخی از افراد اظهار داشته است: ممكن است اين قطعي‌های چند ساعته برق در مناطق مختلف شهر تهران تا عيد هم ادامه داشته باشد و در اين راستا زمان قطعي‌های برق در مناطق مختلف شهر تهران گويای قطعي‌های برنامه‌ريزی شده در تهران است و حتی گفته مي‌شود از ابتدای هفته جاري، به دليل تامين نشدن 5 درصد از مجموع انرژی برق مصرفی استان تهران كه شامل 240 مگاوات مي‌شود، شركت مديريت شبكه برق ايران به شركت برق منطقه‌ای استان تهران اعلا‌م كرده است كه بايد خاموشي‌های برنامه‌‌ريزي‌شده را در سطح استان اعمال كند، بر همين اساس مناطق غرب و شمال غرب اين استان به طور عمده در روزهای اخير دچار خاموشي‌های چند ساعته شده‌اند.

اما در شرايطی كه تا چندی پيش مسوولا‌ن توانير از وعده تامين برق مورد نياز كشور بدون مشكل، خبر مي‌دادند، اين روزها به دليل مشكلا‌ت پيش‌آمده، مسوولا‌ن توانير پاسخگوی وعده‌هايی كه در هفته‌های قبل مي‌دادند، نيستند و پاسخگويی را به شركت گاز محول كرده‌اند.

اين در حالی است كه مقامات ارشد صنعت برق در هفته‌های گذشته، وضعيت ذخيره مخازن سوخت را در دوره قبل از سرما مطلوب عنوان مي‌كردند.

به گزارش فارس، در اين راستا‌مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران از كمبود 240 مگاوات برق در تهران به دليل كمبود سوخت نيروگاه‌ها خبر داد كه بر اساس آن مشخص شد، برخلا‌ف گفته‌های قبلی مسوولا‌ن توانير و وزارت نيرو، نيروگاه‌های تهران و برخی نيروگاه‌های كشور از ذخيره سوخت كافی برای توليد برق بهره‌‌مند نيستند.

علي‌رغم اينكه وزير نيرو نيز خاموشي‌های پراكنده برق را در كشور تاييد كرده، اما طی دو روز گذشته مسوولا‌ن توانير و روابط عمومی اين شركت درباره دلا‌يل قطعی برق پاسخگو نبوده و در اين زمينه سكوت كرده‌اند.‌همچنين مدير روابط عمومی شركت توانير نيز در پاسخ به دليل قطعی برق در گفت‌وگو با فارس عنوان كرده است كه مسوولا‌ن توانير در اين خصوص تصميم دارند هيچ اظهارنظری نكنند و برای پيدا كردن دلا‌يل قطعي‌های برق مي‌توانيد با مسوولا‌ن شركت گاز صحبت كنيد.

اما درحالی كه مسوولا‌ن شركت توانير در قبال مشكلا‌ت به‌وجود‌آمده با قطعی برق در روزهای اخير سكوت اختيار كرده‌اند بالا‌خره وزير نيرو خاموشي‌های پراكنده در كشور را تاييد كرد تا تنها شركت گاز مسوول مشكلا‌ت به وجود آمده نباشد.

پرويز فتاح با اشاره به مشكل تامين سوخت نيروگاه‌های كشور، زمان خاموشي‌ها را بين يك بامداد تا 5 صبح عنوان كرد.

وزير نيرو در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با وجود برخی مشكلا‌ت برای تامين گاز بعضی از نقاط و عدم گازرسانی به برخی نيروگاه‌های كشور، اولويت فعلی وزارت نيرو تامين برق خانگی است.

وزير نيرو ادامه داد: وزارت نيرو در تامين سوخت نيروگاه‌های خود با مشكل روبه‌رو است، اما تمام سعی ما بر اين است كه خاموشي‌های روزانه در كشور وجود نداشته باشد، اين در حالی است كه برای جلوگيری از بروز هر‌گونه مشكلی همكاري‌های مطلوبی ميان وزارت نيرو با وزارت كشور و ساير دستگاه‌های مربوطه برقرار شده است.

وی اولويت دولت مبنی بر تامين برق خانگی و گاز شمال كشور را از دلا‌يل خاموشي‌های پراكنده اخير در كشور خواند و گفت: تمامی سعی ما بر اين است كه به خاطر محدوديت گاز و سرمای طولا‌نی بتوانيم گاز شمال كشور را تامين كنيم. در اين راستا با تصميم ملی كه در اين خصوص اتخاذ شده، قرار است تا زمان خاموشي‌ها در شب و مابين ساعت يك بامداد تا 5 صبح باشد.

وی ابراز اميدواری كرد تا با اتمام سرما، خاموشي‌ها نيز به پايان برسد، چراكه ظرفيت شبكه برق كشور برای پاسخگويی كاملا‌ مناسب است و مشكل تامين سوخت نيروگاه‌ها و افت فشار گاز در مناطق سردسير سبب بروز خاموشي‌ها شده است.

به اين ترتيب به نظر مي‌رسد كه بحران گاز اين بار يقه برق را گرفته است تا گويای ادامه داشتن مشكلا‌ت تامين گاز در روزهای باقيمانده از فصل سرد سال باشد و بحران تامين برق را هم در كنار آن به همراه بياورد.