ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 12.09.2007, 6:55

وزير انرژی قطر سه شنبه شب اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست امروز خود با افزايش توليد نفت موافقت کرد.


چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۶
وزير انرژی قطر: اوپک با افزايش توليد نفت موافقت کرد
وزير انرژی قطر سه شنبه شب اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست امروز خود با افزايش توليد نفت موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "عبدالله بن حمد العطيه" در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اوپک از روز اول نوامبر (‪ ۱۰‬آبان) توليد خود را به ميزان ‪ ۵۰۰‬هزار بشکه در روز افزايش خواهد داد.
به گفته العيه ، افزايش توليد نفت به دليل مقابله با اثرات منفی قيمت ۷۷ دلاری نفت بر اقتصاد جهانی و کاهش ذخاير جهانی نفت اتخاذ شده است و اين ۵۰۰ هزار بشکه بر توليد واقعی کشورهای عضو اضافه می شود به اين ترتيب توليد واقعی ده کشور غير از عراق و آنگولا به ۲/۲۷ ميليون بشکه در روز می رسد.
در حالی که طی چند روز گذشته طرفداران حفظ سطح توليد اوپک در درون اين سازمان نزديک به اکثريت بودند اما امروز برخی از اعضای اين سازمان از افزايش سطح توليد حمايت کردند.
همچنين اکثريت اعضای اوپک با رد فشارهای فزاينده کشورهای غربی هر گونه افزايش توليد اوپک درحال حاضر را به صلاح ندانسته و خواهان حفظ توليد اوپک در سطح کنونی شده اند.
در حالی که ونزوئلا، الجزاير و ليبی با هر گونه افزايش توليد مخالفت کردند، اما عربستان سعودی خواهان افزايش توليد اوپک به ميزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز شد.
بر اساس اين گزارش، در حال حاضر سقف توليد رسمی اوپک از اول نوامبر با ۵۰۰ هزار بشکه افزايش به ۲۶ ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزايش خواهد يافت.