ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 21.10.2006, 22:48

در اعتراض به سیاستگذاری غلط مدیریت دانشگاه در ارتباط با نشریات نشریات دانشجویی، یکشنبه فعالان نشریات دانشجویی اعتصاب می‌کنند.


خبرنامه امیرکبیر: در اعتراض به سیاستگذاری غلط مدیریت دانشگاه در ارتباط با نشریات نشریات دانشجویی، یکشنبه فعالان نشریات دانشجویی اعتصاب می کنند.

لازم به ذکر است که این فعالین نشریات دانشجویی از تمامی گروه ها و تفکرات متفاوت دانشگاه (بجز بسیج) حضور دارند.

گفتنی است که دلایل اعتراضات فعالین نشریات دانشجویی، جمع آوری نشریات مستقل و نقاد حاکمیت و مدیریت دانشگاه توسط انتظامات، عدم پرداخت هزینه های انتشار نشریه، کنترل مطالب قبل از انتشار مطالب و تشکیل کمیته ای به منظور نظارت بر مطالب نشریات و پیدا کردن مواردی که بتوان از آنها علیه نشریه شکایت کرد عنوان نمودند.

این فعالین دانشجویی ضمن هشدار به مدیریت دانشگاه اعلام نموده اند که “در صورت عدم پاسخ گویی مدیریت ذی ربط درباره مسایل مورد اعتراض نشریات مستقل، دانشگاه منتظر اقدامات فعالین نشریات علیه این محدودیت ها باشد.”
بیانیه تحلیلی نشریات مستقل پلی تکنیک به شرح زیر می باشد:

به نام خالق لوح و قلم

امروز جامعه و دانشگاه ما در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد. در بیرون از این دانشگاه اندیشمندان و اساتید دانشگاه را از حضور در خانه خودشان محروم می سازند، فعالین سیاسی را به هر شکل ممکن روانه زندان می سازند، دانشجویان را ستاره باران می کنند تا ممنوعیت از تحصیل را برای آنان رقم زنند و نشریات و مجلات بزرگ را در پی ایجاد فضای تک صدایی توقیف می نمایند.

این روز ها دانشگاه پر افتخار ما نیز روز های سحتی را سپری می کند. بسیاری از دوستان ما در راه کمیته انضباطی مهمان چند روزه دانشگاه هستند و در ابتدای هر ترم با اقداماتی عجیب، موجبات دشواری برای آنها ایجاد می گردد و بدتر از همه یگانه پایگاه آزاد اندیشی پلی تکنیک را نمی توان یافت. انجمن اسلامی بر آمده از رای و نظر دانشجویان امروز بازیچه حاکمیت و ابزاری به نام مدیریت گردیده است.

ساختمان انجمن تخریب و اموال آن مصادره می گردد تا بی احترامی به آرای دانشجویان نمایان شود. انجمن اسلامی منتخب دانشجویان پلی تکنیک، امروز از سوی مدیریت دانشگاه و حاکمیت ایران غیر قانونی اعلام شده است. در این شرایط نشریات مستقل دانشجویی نیز از گزند بد اندیشان در امان نمانده است. پس از توقیف ۱۱ نشریه در خرداد ماه امسال، از ابتدای مهرماه برخورد های غیر قانونی با نشریات مستقل به طور فزاینده ای در حال رشد بوده است. با این اوصاف لازم می بینیم نکاتی را به اطلاع دانشجویان پلی تکنیک برسانیم:

۱- جمع آوری نشریات مستقل و نقاد حاکمیت و مدیریت دانشگاه توسط انتظامات و در کنار آن اقدام عجیب انتظامات دانشگاه در بررسی تیترها و مقالات نشریات قبل از ورود به دانشگاه که اقدامی خلاف قانون و اخلاق است، احتمال آغاز پروژه ای دیگر در بیشتر بسته کردن فضای پلی تکنیک را در اذهان قوت می بخشد.

۲- مدیریت فرهنگی (مهندس روزبهانی) نیز پیرو افدامات روسای خود شروع به اعمال محدودیت هایی علیه نشریات نموده است. از آنجا که نشریات مستقل دانشجویی بدون کمک هزینه پرداختی دانشگاه قادر به فعالیت نیستند؛ هدف مدیریت بر این نقطه حساس قرار گرفته است تا با اعمال محدودیت های مالی علیه نشریات مستقل مانع از چاپ و تکثیر نشریات مستقل شود و از سوی دیگر نشریات وابسته که حتی پاداشی نیز برای انتشارمطالب خود می گیرند ؛ فضای دانشگاه را در اختیار خود در آورند و سرنوشتی همانند فضای مونولوگ کشور را در دانشگاه رقم زنند.

۳- تصمیمات خطرناک و تاسف آور دیگری به موازات این اقدام مدیریت فرهنگی صورت پذیرفت تا نشریات مستقل دانشجویی را در شرایط نا مطلوبی قرار دهند. در روز هایی که نشریات مستقل با کوچک ترین شکایتی توقیف می شوند استخدام تقی خرسندی به منظور نظارت بر مطالب نشریات و پیدا کردن مواردی که بتوان از آنها علیه نشریه شکایت کرد؛ همزمان با فعالیت شکایت نویسان مزد بگیر و افزوده شدن مدیریت ها و معاونین به جمع شاکیان شرایط سختی را برای فعالیت نشریات مستقل پدید آورده است. با کاهش نشریات مستقل دانشجویی از فضای دانشگاه، مدیریت فرهنگی و کمیته ناظر بر نشریات نیز در اعطای مجوزهای جدید سستی به خرج می دهد تا با عدم صدور این مجوزها و یا طولانی کردن این مسیر مانع از فعالیت فعالین نشریات گردد.

۴- متاسفانه این اعمال نیز تامین کننده عطش سیری ناپذیر تمامیت خواهی این افراد نگردید تا با تصمیم به خرید دستگاه چاپ و ریسوگراف و اجبار نشریات به استفاده از آن کنترل مطالب و ممیزی های خود را قبل از انتشار مطالب آغاز کنند و در صورت لزوم از همان ابتدا و قبل از اینکه کسی از آن مطالب بهره ای ببرد، به جمع آوری نشریه و حذف مطالب خلاف میل خود از آن بپردازند. همچنین تصمیمات جدیدی در حال شکل گیری در این مجموعه است که در صورت عدم توفیق در عدم صدور مجوزها، زمینه های انتشار نشریات مستقل را محدود به یک زمینه خاص نمایند و از فعالیت این نشریات در همه زمینه ها (سیاسی، اجتماعی، صنفی، فرهنگی، ادبی…) ممانعت به عمل آورند.

۵- در حالی که بیش از ۱۰ روز است از جلسه هم اندیشی مدیران مسئول نشریات دانشجویی و مدیر کل فرهنگی می گذرد و بعد از اینکه مهندس روزبهانی نتوانست دلیل قانع کننده ای برای محدودیت های مالی به فعالین نشریات ارائه دهد؛ سایر معاونت های دانشگاه نیز همراه با معاونت فرهنگی و دانشجویی وارد عرصه فشار بر نشریات شده اند و در اقدامی عجیب امور مالی دانشگاه از پرداخت وجوه نشریات از ابتدای سال جاری امتناع ورزیده و ظلمی مضاعف را بر نشریات مستقل روا داشته اند.

نشریات مستقل دانشجویی ضمن محکوم کردن تمامی اقدامات خردستیز و آزادی ستیز مدیریت دانشگاه، اعتراض خود را به همه اقدامات فراقانونی و غیر منطقی مدیریت فرهنگی علیه نشریات اعلام می دارند و از مدیریت و مجموعه فرهنگی دانشگاه درخواست دارند هرچه سریعتر نسبت به پاسخ گویی و بر طرف ساختن تمامی موانع موجود بر سر راه فعالیت آزاد نشریات مستقل دانشجویی اقدام نمایند.

هشدار می دهیم در صورت عدم پاسخ گویی مدیریت ذی ربط درباره مسایل مورد اعتراض نشریات مستقل، دانشگاه منتظر اقدامات فعالین نشریات علیه این محدودیت ها باشد.

والسلام

باران، دار، امید فردا، ریوار، رستاک، تنفس۸۴، بی داد ۳۲، سپیده، خط صفر، واژه، واژه نو، کوزه، ناگفته ها، پژواک، شاید فردا، شیپور، سحر، آفتاب، بلور، کاوه، موج نو، طعم آزادی، پندار، فردا پیله، پارازیت، رادیکال، تردید، کیان، شوکران، گفتگوی