سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 28.05.2022, 12:22

روسیه کمک موشکی واشینگتن به اوکراین را اقدامی تحریک‌آمیز دانست

العربیه: پس از آن‌که مقامات آمریکایی از آمادگی این کشور برای ارسال موشک‌های پیشرفته و دوربرد به کی‌یف سخن گفتند، مقامات روسیه با اعلام هشدار مجدد، این اقدام را تحریک‌آمیز و در راستای افزایش تنش‌ها دانسته و تصریح کردند، چنین عملی پیامدهای زیادی به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا این اقدام احتمالی واشینگتن را دارای پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی علیه امنیت جهانی دانست و گفت، کرملین امیدوار است مقامات آمریکایی در این مسئله تصمیمی منطقی اتخاذ کنند.

عدم تصمیم نهایی

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود واشینگتن در زمینه ارسال موشک‌های دور برد به اوکراین تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.

سفیر روسیه در آمریکا نیز ضمن ابراز امیدواری گفت، موضع مسکو در حال حاضر برآمده از اظهارنظر کربی است.

او در این زمینه تصریح کرد: «امیدواریم عقل سلیم [در تصمیم‌گیری مقامات آمریکایی] پیروز شده و واشینگتن اقدام به چنین رفتار تحریک‌آمیزی نکند.»

آنتونوف در ادامه گفت، مسکو بارها از مسیرهای دیپلماتیک به واشینگتن اعلام کرده است، ارسال بی‌سابقه تسلیحات به کی‌یف، خطر تشدید تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

او خاطرنشان کرد، آمریکایی‌ها می‌دانند که انجام چنین اقداماتی، روند صلح میان روسیه و اوکراین را با مانع مواجه کرده و به تاخیر می‌اندازد.

به گفته آنتونوف، نیروهای اوکراینی در صورت دسترسی به موشک‌های دوربرد، می‌توانند سامانه‌های پرتاب موشک را در نزدیکی مرز دو کشور قرار داده و در این صورت، شهرهای روسیه در تیررس آن‌ها قرار می‌گیرد.

مقامات آمریکایی پیشتر به رسانه‌های این کشور گفته بودند، واشینگتن در نظر دارد سامانه‌های موشکی پیشرفته دور برد «ام‌ال‌آر‌اس» را در اختیار نیروهای اوکراینی قرار دهد.

با این وجود، سخنگوی پنتاگون جمعه 6 خرداد اعلام کرد واشینگتن هنوز در این زمینه تصمیم نهایی خود را نگرفته است.

از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی، با ارسال تانک، سامانه‌های دفاعی، موشک‌های ضد تانک، سامانه ضدهوایی، موشک‌ و خودروهای زرهی از اوکراین برای مقابله با نیروهای روسی حمایت کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024