پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 26.05.2022, 23:26

وزیر خارجه آمریکا: چین جدی‌ترین چالش برای نظم جهانی است

ایندی پندنت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید چین تنها کشور جهان است که هم می‌خواهد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و هم توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فنآوری انجام چنین کاری را دارد.

پایگاه خبری تحلیلی «دهیل» روز پنج‌شنبه پنجم خردادماه در گزارشی به نقل از بخش‌هایی از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه جورج واشنگتن نوشت: مقیاس و دامنه چالشی که چین ایجاد کرده است؛ دیپلماسی ایالات متحده را در شرایطی قرار داده که تا پیش از این هرگز تجربه و آزموده نشده است. به گفته وزیر خارجه آمریکا، او آماده است ابزارهای لازم را در اختیار دیپلمات‌ها و دستگاه وزارت خارجه آمریکا، برای مقابله با چالش‌های گسترده چین قرار دهد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، دولت بایدن، رئيس جمهوری ایالات متحده، قصد دارد بلوک بین‌المللی مخالف تهاجم روسیه به اوکراین را در نهایت به ائتلافی گسترده‌تر برای مقابله با تهدیدهای جدی‌تر و بلندمدت چین تبدیل کند.

دهیل در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌‌شنبه‌‌اش نوشت دولت بایدن، با معرفی چین به عنوان بزرگترین چالش پیش روی ایالات متحده در قرن بیست‌و‌یکم، روی کار آمد و مقام‌های دولت بایدن، برای مدت طولانی رویکرد دستگاه وزارت خارجه آمریکا در قبال پکن را آمیزه‌ای از «همکاری»، «رقابت» و «تقابل» توصیف کردند.

وزیر خارجه آمریکا در نخستین اظهارنظر عمومی درباره روابط چین و آمریکا در ژانویه سال ۲۰۲۱ گفته بود: «مسلما مهم‌ترین رابطه‌ای که ما در آینده داریم با چین است».

به نوشته دهیل، حال این طور به‌نظر می‌رسد که لحن و ادبیات دستگاه وزارت خارجه آمریکا در قبال چین تغییر کرده است. به گفته بلینکن «رویکردهای پکن، ما را از ارزش‌های جهان‌شمولی که بسیاری از پیشرفت‌های جهان در این ۷۵ سال متکی بر آن است دور می‌کند.»

سخنرانی روز پنج‌شنبه وزیر خارجه آمریکا، در حالی انجام می‌شود که طی ماه‌های گذشته مقام‌های دولتی ایالات متحده بارها از چین خواسته‌اند از کمک به مسکو خودداری کند؛ تا اثر تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، به واسطه حمله این کشور به اوکراین، کاهش نیابد.

سخنرانی وزیر خارجه آمریکا، همچین بعد از عقب‌نشینی تلویحی دولت بایدن از حمایت نظامی از تایوان انجام می‌شود. موضوعی که به شدت موجب خشم مقام‌های چین شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024