پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 26.05.2022, 9:06

افزایش تحرکات ترکیه در مرزها با هدف گسترش محدوده عملیات در عمق خاک عراق

میدل ایست نیوز: منابع عراقی از افزایش تحرکات نیروهای ترکیه در مرزهای عراق و احتمال گسترش محدوده عملیات و ایجاد نوار مرزی در طول مرزهای دو کشور خبر داده اند.

به گزارش «العربی الجدید»، منابع نظامی و دولتی در عراق تأکید کردند که اطلاعات موجود نشان‌دهنده عزم ترکیه برای گسترش عملیات زمینی و هوایی خود در شهرها و روستاهای نزدیک به مرز عراق و ترکیه به بهانه مبارزه با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است.

بر اساس این گزارش، دستگاه‌های امنیتی عراق اخیرا تحرکات گسترده ترکیه در سراسر نوار مرزی با عراق را رصد کرده‌اند که نشان می‌دهد این کشور در صدد گسترش عملیاتی است که از ۱۸ آوریل گذشته برای «نابودی کامل تهدیدات تروریستی» از جانب نیروهای پ‌ک‌ک آغاز کرد.

یک منبع عراقی ضمن تأکید وجود این برآورد در دستگاه‌های امنیتی عراق گفت که هنوز مشخص نیست این گسترش فعالیت شامل ورود گسترده نیروهای پیاده‌نظام خواهد بود یا گسترش حملات هوایی.

این منبع افزود که مناطقی که عناصر حزب کارگران کردستان در آن فعالیت می‌کنند عملا خارج از کنترل بغداد و بیش از 90 درصد آنها خالی از سکنه است.

بر اساس این گزارش، این تصور وجود دارد که ارتش ترکیه می‌خواهد از فرصت درگیری جهان به جنگ اوکراین برای ایجاد یک نوار امنیتی به طول ده‌ها کیلومتر در مرز خود با عراق استفاده کند.

روز سه‌شنبه خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، و «یاشار گولر»، رئیس ستاد ارتش به همراه فرماندهان نیروی زمینی و هوایی ترکیه از منطقه مرزی با عراق دیدن کردند.

روز گذشته نیز آکار از کشته شدن بیش از ۱۰۰ عنصر پ‌ک‌ک از زمان آغاز عملیات تازه کشورش در ترکیه خبر داد و گفت که عملیات تا «تأمین کامل امنیت مرزها و شهروندان» ادامه خواهد داشت.

این اظهارات ساعتی پس از آن مطرح شد که وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن ۵ سرباز ترکیه‌ای در درگیری با نیروهای پ‌ک‌ک خبر داد.

در این راستا، «ریبین سلام»، از سران حزب دموکرات کردستان، گفت که نیروهای ترکیه در روزهای اخیر حملات هوایی هرروزه خود به مناطقی در خاک عراق را افزایش داده‌اند.

او گفت که احتمالا این حملات زمینه‌چینی برای عملیات گسترده زمینی در عمق خاک عراق است و افزود که دولت مرکزی عراق موظف است برای جلوگیری از افزایش تنش در این مناطق وارد عمل شود.

سلام افزود که همه آثار نشان‌دهنده تصمیم ترکیه برای ایجاد یک دیوارهای امنیتی در سراسر نوار مرزی‌اش با عراق و سوریه است.

در این راستا، «مهدی تقی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، گفت که این کمیسیون قرار است تا چند روز آینده برای بررسی وضعیت مرزها با ترکیه مقامات وزرات خارجه و دستگاه‌های امنیتی ذی‌ربط را احضار کند.

او گفت که اطلاعات متعددی به دست آمده که نشان می‌دهد ترکیه در پی گسترش محدوده عملیات خود در خاک عراق است و سکوت بغداد در این باره مشکوک و نگران‌کننده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024