جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 25.05.2022, 12:31

دیدبان حقوق بشر: ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان باز گردد

هیدر بار معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته که ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان را بازگرداند.

خانم بار در واکنش به اعلامیه جدیدی شورای امنیت در مورد رفع محدویت ها بر زنان در افغانستان گفته که “زمان انجام اقدامات بسیار فعال‌تر و عملی‌تر، از جمله بازگرداندن ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان فرا رسیده است.”

او شب گذشته، سه‌شنبه در تویترش از بیانیه‌ی شورای امنیت درباره افغانستان استقبال کرده است.

به گفته او، “این بیانیه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر خوبی است، در زمانی که افغانستان در خطر فراموشی قرار دارد.”

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل شب گذشته به وقت افغانستان، بار دیگر از طالبان خواست تا سیاست‌ها و اقداماتی را که حقوق انسانی و آزادی‌های زنان و دختران افغان را محدود می‌کنند، فوراً لغو کنند.

این شورا با نشر اعلامیه‌ای، نگرانی عمیق خود را از کاهش رعایت حقوق بشری و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان ابراز کرده است.

در اعلامیه این شورا تاکید شده که “طالبان بی‌درنگ سیاست‌ها و اعمالی را که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغان را محدود می‌کند، لغو کنند.”

این شورا تاکید کرد که محدودیت‌های وضع شده بر زندگی زنان در افغانستان در تضاد با انتظارات جامعه جهانی و تعهدات طالبان در قبال مردم این کشور است.

شورای امنیت همچنین از طالبان خواست تا مکاتب دخترانه را بدون هرگونه تاخیری باز کند.

اعضای این شورا همچنین نگرانی عمیق خود را در مورد دستور طالبان مبنی بر پوشاندن صورت زنان در ملاعام و رسانه‌ها ابراز کردند.

این شورا در مورد رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی در افغانستان گفته که تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و سایر فعالیت‌هایی که نیازهای اساسی بشری در افغانستان را حمایت می‌کند، باید تقویت شود.

شورای امنیت همچنین رسیدگی به چالش‌های اساسی اقتصادی افغانستان، احیای سیستم‌های بانکی و مالی و تلاش‌ها برای استفاده از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان را ضروری دانست.

این در حالی است که طالبان اخیراً محدودیت های زیادی را به ویژه بر زنان وضع کرده که این اقدامات جامعه جهانی را در مورد حقوق بشری بیشتر نگران کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024