جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 25.05.2022, 9:42

پاسخ دولت بریتانیا به انتقاد نازنین زاغری در مورد امضای «اعترافات دروغ»

یک مقام دولت بریتانیا روز سه‌شنبه در پاسخ به انتقاد تازه نازنین زاغری درباره نقش این دولت در اعتراف‌گیری اجباریِ سپاه از او اعلام کرد که «هیچ مقام بریتانیایی» در این امر نقشی نداشته است.

به گزارش رادیو فردا، نازنین زاغری رتکلیف که به مدت شش سال در ایران زندانی بود روز دوشنبه در یک مصاحبه گفت که سپاه پاسداران در فرودگاه او را مجبور کرده است که قبل از آزادی، متن یک اعتراف دروغین به «جاسوسی» را امضا کند.

خانم زاغری در ادامه این پرسش را مطرح کرد که «چرا دولت بریتانیا اقدام جمهوری اسلامی برای مجبور کردن وی به امضای اعترافات اجباری دروغین را به چالش نکشید؟!»

شبکه جهانی بی‌بی‌سی در این باره نوشت که وکلای نازنین زاغری در نامه‌ای به وزیر خارجه بریتانیا اشاره کرده‌اند که مذاکره‌کننده دولت که در تهران حضور داشته به خانم زاغری گفته است که تا این مدرک را امضا نکند نمی‌تواند خاک ایران را ترک کند.

سازمان حقوق بشری ریدِرس که وکالت نازنین زاغری را بر عهده دارد در ادامه دولت بوریس جانسون را به «همدستی» با حکومت جمهوری اسلامی برای اعتراف‌گیری متهم کرده است.

آماندا میلینگ، یک مقام وزارت خارجه بریتانیا، روز سه‌شنبه در پاسخ به این اتهام ضمن آن که رفتار حکومت ایران با نازنین زاغری را «وحشتناک» توصیف کرده گفت که هیچ مقامی خانم زاغری را به این کار مجبور نکرده و او خود تصمیم به امضا گرفته است.

خانم زاغری روز دوشنبه تصریح کرد: «مطمئن است که جمهوری اسلامی یک روز این اعترافات ساختگی را منتشر خواهد کرد.»

نازنین زاغری،‌ کارمند بنیاد تامسون رویترز، در فروردین ۱۳۹۵ برای دیدار نوروزی با خانواده خود به ایران رفته بود که در راه بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران توسط اطلاعات سپاه به اتهام «جاسوسی» بازداشت و سپس به پنج سال زندان محکوم شد.

او ۲۶ اسفند پارسال همراه با انوشه آشوری، شهروند دیگر ایرانی‌- بریتانیایی پس از پرداخت حدود ۴۰۰ میلیون پوند بدهی بریتانیا به ایران در رابطه با قرارداد خرید تانک‌های چیفتن در زمان پهلوی آزاد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024