جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 17.05.2022, 9:20

جناح حزب‌الله در آستانه از دست‌دادن اکثریت در پارلمان لبنان

ایندی پندنت: به‌دنبال ابراز مخالفت گسترده رای‌دهندگان لبنانی با نخبگان سیاسی که آن کشور را به آستانه ورشکستگی کشانده‌اند، نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه (۲۵ اردیبهشت) که البته هنوز کاملا نهایی نشده است، نشان می‌دهد که گروه حزب‌الله و متحدانش احتمالا اکثریت پارلمانی خود را از دست خواهند داد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، به نقل از سه منبع سیاسی وابسته به حزب‌الله لبنان نوشت که احتمالا این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی و متحدانش اکثریت خود را در پارلمان از دست خواهند داد. این مسئله منعکس‌کننده خشم گسترده مردم از عملکرد احزاب حاکم و ضربه‌ای بزرگ به این جناح مسلح خواهد بود.

علاوه‌بر این، در انتخاباتی که نخستین انتخابات پس از فروپاشی اقتصادی لبنان و انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ بود، نتایج از پیروزی نمایندگان حزب مسیحی «قوای لبنانی» (LF) که متحد عربستان سعودی است، در کنار نامزدهای اصلاح‌طلب از گروه‌های مختلف حکایت دارد.

برخی ابراز نگرانی کرده‌اند که این پیروزی‌های غیرمنتظره ممکن است پارلمان لبنان را به چند اردوگاه تقسیم و فضای آن را به‌شدت بین متحدان و مخالفان حزب‌الله دوقطبی کند. درحال حاضر، گروه‌های مخالف حزب‌الله در پارلمان در یک ائتلاف واحد قرار ندارند.

دوقطبی‌شدن شدید در پارلمان ممکن است به بن‌بستی منجر شود که اجرای اصلاحات مورد نیاز برای گشایش حمایت صندوق بین‌المللی پول به‌منظور کاهش بحران اقتصادی لبنان را از مسیر خود خارج کند و تصمیم‌گیری پارلمان درمورد رئیس مجلس و نخست‌وزیر و در ادامه، تشکیل دولت و همچنین انتخاب رئیس‌ جمهوری جدید در ماه‌های آینده را به‌تاخیر بیندازد.

وزارت کشور لبنان تاکنون نتایج انتخابات در ۱۲ استان از ۱۵ استان آن کشور را اعلام کرده است، اما برخی احزاب گفته‌اند که برای بازشماری آرا درخواست خواهند داد.

حزب «قوای لبنانی» اعلام کرده است که در این انتخابات هیچ گروهی، ازجمله حزب‌الله، اکثریت پارلمان را به‌دست نحواهد آورد، اما پیروزی نمایندگان خود در ۲۰ حوزه انتخابیه را تقریبا قطعی می‌دانند؛ به این‌ترتیب، وزن آن‌ها در پارلمان نسبت‌به سال ۲۰۱۸ که ۱۵ کرسی به‌دست آورده بودند، بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت.

ازسوی دیگر، منابع سیاسی متحد حزب‌الله هم پیش‌تر گفته بودند برآوردهای اولیه آن‌ها نشان می‌دهد بعید است که این حزب و متحدانش بتوانند بیش از ۶۴ کرسی پارلمان را به‌دست آورند.

البته حزب‌الله و حزب متحدش، جنبش «امل»، براساس پیش‌بینی‌های این دو حزب، تمامی کرسی‌های مسلمانان شیعه را در انتخابات از آن خود خواهند کرد.

براساس نتایج رسمی، ایلی فرزلی ۷۲ساله، از متحدان برجسته گروه حزب‌الله و معاون رئیس مجلس فعلی، کرسی مسیحیان ارتدوکس در حوزه انتخاباتی بقاع غربی را از دست داده است. اما نبیه بری، از رهبران جنبش شیعه «امل» و متحد حزب‌الله که چند دوره ریاست مجلس را در اختیار داشته، کرسی خود را در پارلمان حفظ کرده است.

با توجه به نتایج نه‌چندان قابل توجه برای «جریان مستقبل»، حزبی که زمانی به رهبری سعد حریری دست بالا را در سیاست لبنان داشت و بعدتر حمایت عربستان سعودی را از داد، به نظر می‌رسد کرسی‌های نمایندگان سنی پارلمان نیز بین متحدان و مخالفان حزب‌الله تقسیم شوند.

کناره‌گیری سعد حریری، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی جامعه سنی‌های لبنان، از فضای سیاسی آن کشور که در اواخر ژانویه ۲۰۲۲ اعلام شد، براساس گزارش‌ها، رهبری سیاسی سنی را متلاشی کرده است و باعث شرکت‌نکردن بسیاری از رای‌دهندگان احتمالی سنی در انتخابات اخیر شد.

نتایج اولیه‌ای که تا دوشنبه‌شب به‌دست آمده، حاکی‌از وارونه‌شدن ترکیب احتمالی پارلمان در مقایسه با نتیجه آخرین انتخابات لبنان در سال ۲۰۱۸ است. در آن دوره انتخابات، حزب‌الله و متحدانش با کسب ۷۱ کرسی پارلمان، لبنان را بیش‌ازپیش در مدار رهبران شیعه جمهوری اسلامی ایران قرار دادند و از آن کشور را از عربستان سعودی سنی‌‌مذهب دور کردند.

نتیجه انتخابات روز یکشنبه می‌تواند در را برای ریاض باز کند تا در بیروت که مدت‌ها میدان رقابتش با تهران بوده است، نفوذ بیشتری پیدا کند.

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که به‌طور مساوی بین مسلمان‌ها و مسیحی‌ها تقسیم شده‌اند و به هر گروه قومی-مذهبی (مثلا مسیحیان ارتدوکس، کاتولیک‌های مارونی، شیعه‌ها، سنی‌ها، دروزی‌ها و غیره) تعداد خاصی کرسی اختصاص داده شده است.

براساس گزارش‌ها، میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه لبنان بسیار پایین بود و طبق آمار وزارت کشور تاکنون، حدود ۴۱ درصد بوده است. این درحالی است که میزان مشارکت در دوره قبلی انتخابات در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ درصد اعلام شد.

مقام‌های عربستان سعودی هنوز اظهارنظری درباره نتایج انتخابات لبنان نکرده‌اند، اما جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفت که به رای مردم لبنان احترام می‌گذارد و مدعی شد که هرگز در امور داخلی این کشور مداخله نکرده است.

ایالات متحده که در ماه‌های گذشته تحریم‌هایی تازه علیه حزب‌الله اعمال کرده است، با استقبال از انتخابات لبنان، سیاستمداران آن کشور را تشویق کرد تا دوباره به اصلاحات اقتصادی متعهد شوند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024