شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 15.05.2022, 18:36

نیروهای اوکراینی حومه شهر خارکیف را بازپس گرفتند

دویچه وله: تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین ۲۴ فوریه آغاز شد و سربازان روسی پس از ناکامی در تصرف پایتخت به مناطق شرقی اعزام شدند.

خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین در روزها و هفته‌های گذشته هدف حمله‌های شدید موشکی و بمباران نیروهای روسی قرار داشت، اما مطابق شواهد، نظامیان روسیه از اطراف آن عقب رانده شده‌اند.

روبرت کمپه، گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان ARD که از دو روز پیش در خارکیف حضور دارد و از حومه آن بازدید کرده صبح یک‌شنبه، ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) تائید کرد که نیروهای اوکراینی موفق شده‌اند سربازان روسی را از اطراف شهر عقب برانند.

عقب راندن سرباران روسی به سمت مرز روسیه

او می‌گوید در شهرک‌های اطراف خارکیف که تا مدتی پیش در اشغال نیروهای مهاجم قرار داشت تعداد زیادی تانک، خودروی زرهی و تجهیزات منهدم شده روسی به چشم می‌خورد.

به گفته روبرت کمپه، به نظر می‌رسد نیروهای اوکراینی همچنان در حال بازپس‌گیری مناطق اشغالی و عقب راندن سربازان روسی به سمت مرز روسیه که در ۴۰ کیلومتری قرار دارد هستند.

بخشی بزرگی از نظامیان روسی در منطقه دونباس متمرکز شده‌اند و در روزهای گذشته درگیری‌های شدیدی میان آنها و ارتش اوکراین، به خصوص در اطراف لوهانسک و دونتسک در جریان بوده که پیشروی سربازان روسیه در آنها بسیار محدود گزارش شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی شرایط در منطقه دونباس را بسیار دشوار اما قابل کنترل ارزیابی کرد. گزارشگر ARD احتمال می‌دهد نیروهای روسی پس از تجدید سازماندهی، شدت حمله به دونباس را افزایش دهند و جنگ در این منطقه طولانی و فرسایشی شود.

فرماندار منطقه مرزی بلگورود روسیه روز شنبه در کانال تلگرامی خود مدعی شد نظامیان اوکراینی یک روستای روسیه نزدیک مرز را بمباران کرده‌اند و در این حمله دست‌کم یک نفر مجروح شده است.

روسیه اخیرا چند بار از حمله نیروهای اوکراینی به خاک خود خبر داده اما کی‌یف تا کنون به طور رسمی مسئولیت چنین حمله‌هایی را بر عهده نگرفته است.

پیش‌بینی معاون ناتو درباره پیروزی اوکراین

معاون دبیرکل ناتو در حاشیه رایزنی‌های وزیران خارجه کشورهای عضو این پیمان در برلین، ضمن ابراز اطمینان از ادامه حمایت غرب از اوکراین در نبرد علیه تهاجم روسیه گفت با این کمک‌ها و “شهامت ارتش اوکراین” این کشور می‌تواند در جنگ پیروز شود.

به گزارش “تاگس‌شاو”، میرسئا گئوآنا در جمع خبرنگاران تاکید کرد تهاجم روسیه در اوکراین در حال حاضر نیز در حال از دست دادن شدت و شتاب خود است.

گئوانا اواخر ماه مارس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس حمله روسیه به اوکراین را “وحشیانه” خواند و افزود به باور او ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که فرمان این تهاجم را صادر کرده پیروز نخواهد شد.

ارزیابی بریتانیا از فرسایش نیروهای روسی

وزارت دفاع بریتانیا ۱۴ ماه مه در ارزیابی از وضعیت اوکراین برآورد کرد روسیه تا کنون حدود یک سوم نیروهای پیاده نظام خود که در این جنگ به کار گرفته شده‌اند را از دست داده است.

بر پایه این ارزیابی، ارتش روسیه در حمله به اوکراین از یک “فرسایش شدید و مدام” در رنج است و نیروهای روسی طی چهار هفته اخیر موفق به پیشروی قابل ملاحظه‌ای نشده‌اند.

نهادهای اطلاعاتی بریتانیا برآورد می‌کنند تهاجم نیروهای روسی در منطقه دونباس از اهدافی که برای آن تعریف شده بود بسیار عقب‌تر است و با توجه به شرایط موجود بسیار غیرمحتمل است که روسیه بتواند طی یک ماه آینده سرعت پیشروی خود را افزایش دهد.

بمب فسفری بر فراز تاسیسات فولاد بندر ماریوپل

در همین حال منابع اوکراینی اعلام کردند روسیه در حمله به ویرانه کارخانه فولاد آزوف از بمب فسفری استفاده کرده است. این کارخانه نزدیک بندر ماریوپل قرار دارد و هنوز چند صد رزمنده اوکراینی از آن دفاع می‌کنند.

پترو آندریوش‌چنکو، عضو شورای شهر ماریوپل اوضاع تاسیسات کارخانه فولاد را جهنمی توصیف کرده و در کانال تلگرامی خود نوشته این بمب‌ها در ترکیب با اکسیژن انفجار، آتش‌سوزی و خرابی‌های مهیبی به بار می‌آوردند.

استفاده از بمب‌های فسفری آتش‌زا مطابق توافق‌نامه‌های بین‌المللی ممنوع است. در فیلم‌ها و تصویرهایی که در فضای مجازی منتشر شده شعله‌های آتش بر فراز تاسیسات کارخانه آزوف به چشم می‌خورد. منابع مستقل تا کنون استفاده از بمب فسفری در بمباران این تاسیسات را تائید نکرده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا حدود یک ماه پیش روسیه را به استفاده از بمب فسفری در منطقه لوهانسک متهم کرد و هشدار داد پوتین ممکن است در ناامیدی از تصرف کامل بندر ماریوپل بار دیگر از این بمب‌ها استفاده کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024