پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 15.05.2022, 22:00

کاظم دارابی، محکوم ترور میکونوس، خواستار آزادی حمید نوری شد

بی‌بی‌سی: کاظم دارابی محکوم به مشارکت در ترور رهبران کرد و مترجمشان در رستوران میکونوس که ۱۵ سال در آلمان زندانی بود از تلاش ناموفق دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی برای مبادله و آزادی‌اش پرده برداشته است و از دولت ابراهیم رئیسی خواست تا “قاطعانه کار حمید نوری” را پیگیری کند.

کاظم دارابی که یکی از دو متهم اصلی پرونده ترور رستوران میکونوس بود به حبس ابد محکوم شد.

حکم او در آوریل ۱۹۹۷ و آخرین ماه‌های ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی صادر شد. اما سرانجام وی با استفاده از قانونی که در آلمان به مجرمان اجازه می‌دهد با وجود شرایطی، در محکومیت‌شان تخفیف بگیرند، بعد از ۱۵ سال زندان، در دسامبر ۲۰۰۷ (آذر ۱۳۸۶) و زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آزاد و از آلمان اخراج شد.

او اکنون در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از پشت پرده تلاش جمهوری اسلامی برای مبادله و آزادی‌اش گفت و اضافه کرد که “اگر آن‌موقع ایران قاطعانه پیگیر کار من می‌شد و به‌موقع و قوی اقدام می‌کرد، دیگر ماجرای آقای نوری تکرار نمی‌شد”.

حمید نوری متهم به مشارکت در کشتار هزاران زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است. دادستان سوئد برای او تقاضای حبس ابد کرده است. حکم حمید نوری قرار است ۲۳ تیرماه صادر شود.

کاظم دارابی می‌گوید “بیگناه” بود و می‌افزاید حمید نوری نیز بدون “هیچ مدرک و منطق” دستگیر شده و به گفته وی “از دور و نزدیک افرادی را جمع کردند که بیایند و علیه آقای نوری شهادت بدهند”. بیش از پنجاه شاکی و شاهد به دادگاه حمید نوری روایت خود از شکنجه و مشارکتش او در اعدام‌‎ها را ارائه داده‌اند.

اما کاظم دارابی می‌گوید هدف از این محاکمه‌ها، “محاکمه جمهوری اسلامی” است.

رایزنی خاتمی و ابطحی برای آزادی دارابی

کاظم دارابی در مصاحبه خود با فارس خواستار “فشار سیاسی” بر دولت سوئد برای آزادی حمید نوری شد.

کاظم دارابی در سال ۱۹۹۷ به حبس ابد محکوم شد. دادگاه آلمان در نهایت ایران را به “تروریسم دولتی” محکوم کرد که “رهبرانش در پست ترین سطح اخلاق عمل می‌کنند”.

سه سال پس از اعلام این حکم، محمد خاتمی در سفری به اروپا رفت.

کاظم دارابی اکنون با اشاره به آن دوران گفته است: “آن‌موقع آقای خاتمی رئیس‌جمهور بود و آنجا آمد و با رئیس‌جمهور آنجا صحبت کرد که این بنده خدا بی‌گناه است و باید آزاد بشود و آنها هم قول دادند که من بعد از ۱۰ سال آزاد می‌شوم. بعد زیر قول‌شان زدند.”

حمید نوذری، یکی از نویسندگان کتاب “هنوز در برلین قاضی هست” و یکی از محققان ترورهای جمهوری اسلامی در خارج کشور پیشتر تایید کرده بود که در سال ۲۰۰۰ میلادی محمد ابطحی، رئیس دفتر محمد خاتمی، به نیابت از دولت اصلاحات درخواست داده بود که کاظم دارابی پیش از موعد آزاد شود.

حمید نوذری می‌گوید: “در آن سال دولت محمد خاتمی درصدد بود تا از این فرصت استفاده کند اما درخواست آنها برای آزادی دارابی با مخالفت جدی مقامات و دادستانی آلمان مواجه شد”.

پنج متهم در دادگاه میکونوس حضور داشتند که چهار نفر آنها حکم گرفتند. در میان این چهار نفر، عباس راحیل که تیرخلاص را زده بود به حبس ابد با “سنگینی ویژه جرم” متهم شد که در آلمان این بدان معنا است که محکوم باید دستکم ۱۵ سال در زندان بماند.

”کلاه گشاد” بر سر هاشمی رفسنجانی

کاظم دارابی در ادامه این مصاحبه درباره تلاش دولت هاشمی رفسنجانی برای مبادله او نیز گفت که “کلاه گشادی سر آقای‌ هاشمی رفسنجانی رفت که آن سه نفر را آزاد کرد که در مقابل، مرا آزاد کنند که نکردند و آن سه نفر هم آمدند و علیه جمهوری اسلامی هر چه دلشان خواست گفتند”.

او درباره این سه نفر گفت “ایران متهمی داشت به نام هلموت شیمکوس که او را آزاد کردند که در ازای او مرا آزاد کنند و باز آلمانی‌ها زیر قول‌شان زدند. بعد یک آلمانی بود که با زنش مسئله داشت و او هم حکم اعدام گرفته بود. او را آزاد کردند و باز مرا آزاد نکردند.”

هلموت شیمکوس در ابتدا دهه هفتاد شمسی متهم به جاسوسی شده بود اما سرانجام در سال ۱۳۷۳ آزاد شد. او در دادگاه به اعدام محکوم شده بود.

آقای دارابی درخصوص نفر سوم چیزی نگفته است.

درباره دادگاه میکونوس چه می‌دانیم؟

روز ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ (شهریور ۱۳۷۱) در رستورانی به نام میکونوس در شهر برلین تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی به قتل رسیدند. بر اساس مشروح حکم دادگاه، اندکی قبل از ساعت ۱۱ شب ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ چهار نفر در رستوران میکونوس واقع در پراگر اشتراسه برلین (خیابان پراگ) با شلیک جمعا ۳۰ گلوله یک مسلسل خودکار و یک سلاح کمری کشته شدند.

مهاجمان، صادق شرفکندی دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران، فتاح عبدی، نماینده حزب در اروپا، همایون اردلان،‌ نماینده حزب در آلمان و نوری دهکردی (نورالله محمدپور) مترجم حزب را کشتند.

دارابی و یک شهروند لبنانی به نام رحیل به جرم مباشرت در چهار قتل به حبس ابد محکوم شدند. فرمانده عملیات و عامل اصلی ترور، شخصی به نام عبدالرحمان بنی‌هاشمی معرفی شد که این عملیات را با همکاری چند نفر از جمله کاظم دارابی برنامه‌ریزی و اجرا کردند.این پرونده و صدور حکم نهایی دادگاه آن، تبعات سیاسی زیادی برای ایران به دنبال داشت. ابتدا آلمان سفیر خود را از ایران فراخواند و به دنبالش در همراهی با آلمان، سفرای کشورهای اروپایی دیگر نیز تهران را ترک کردند.دادگاه میکونوس و بازداشت شماری از عاملان این ترور و مسائل حول و حوش آن، براى چند سال (۹۷- ۱۹۹۲) به یکی از مطرح‌ترین مسائل سیاسی مربوط به ایران تبدیل شد.به واسطه سه سال و چند ماه رسیدگی به این پرونده، دویست و چهل و هفت جلسه دادرسی و شهادت ۱۷۶ نفردر دادگاه میکونوس، داده‌های بسیاری درباره دستگاه امنیتی ایران، امکانات و مانورهای اطلاعاتی آن در خارج از کشور به رسانه‌ها و افکار عمومی درز کرد.از آن پس ملاقات‌های افسران رابط اطلاعاتی ایران و منابعشان در اروپا به خارج از کشورهای اروپایی منتقل شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024