جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 15.05.2022, 20:42

ترکیه مخالف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو نیست

دبیرکل ناتو گفت که “ترکیه قصد ندارد روند پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را مختل کند و ما تلاش خواهیم کرد این روند را تسریع بخشیم.”

به گزارش ایسنا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو معتقد است که مواضع بدبینانه ترکیه مانع از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو نخواهد شد.

استولتنبرگ پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه ناتو در برلین در روز یکشنبه تاکید کرد که آنکارا به وضوح تایید کرده است که قصد برهم زدن عضویت فنلاند و سوئد را ندارد و تاکید کرد که در این زمینه با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تماس است.

دبیرکل ناتو افزود: اطمینان دارم که زمینه مشترک و اجماع در مورد چگونگی ادامه مسائل پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را پیدا خواهیم کرد.

استولتنبرگ آمادگی ناتو را برای افزایش ضمانت‌های امنیتی ارائه شده به فنلاند و سوئد برای مدتی پس از پیوستن رسمی آنها به آن، به ویژه با افزایش حضور ناتو در قلمروهای دو کشور، اعلام کرد.

وی با بیان اینکه فنلاند و سوئد نگرانی‌های خود را در مورد دوره انتقال ابراز می‌کنند، متعهد شد که ناتو تلاش خواهد کرد روند پیوستن آنها را تسریع بخشد.


آمریکا: با ترکیه درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفتگو کردیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در برلین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مورد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو دیدار و گفتگو کردیم، عضویت این دو کشور یک فرآیند است و در نهایت به اتفاق نظر خواهیم رسید.

به گزارش آناتولی، بلینکن با تاکید بر اینکه ناتو در برابر حملات روسیه به اوکراین محکم می‌ایستد، گفت: اعضای ناتو به ویژه آمریکا از اوکراین حمایت می‌کنند و اوکراین به عنوان یک کشور مستقل به حیات خود ادامه خواهد داد.

وی در خصوص عضویت سوئد و فنلاند در ناتو افزود: عضویت این دو کشور در ناتو یک فرآیند است و ناتو بستر گفت‌وگو برای مذاکره و رفع اختلافات است.

بلینکن تصریح کرد: این فرصت را داشتم که با وزیر امور خارجه ترکیه در مورد این موضوع صحبت کنم. اجماع قوی در مورد مشارکت فنلاند و سوئد در این نشست وجود دارد. هنوز اختلاف نظرها بین ترکیه، فنلاند و سوئد ادامه دارد. من مطمئن هستم که در مورد عضویت دو کشور به اجماع خواهیم رسید.


چاووش‌اوغلو: سوئد و فنلاند باید به حمایت از گروه‌های تروریستی پایان دهند

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درباره همکاری سوئد و فنلاند با گروههای تروریستی به کشورهای عضو ناتو توضیح دادیم؛ ما توضیح دادیم که این کشورها و کشورهایی که عضو ناتو هستند و قبلا با این گروه‌های تروریستی ملاقات، از آنها حمایت و صادرات ترکیه به‌ویژه در زمینه محصولات صنایع دفاعی را محدود کرده‌اند، باید موضع خود را تغییر دهند؛ این مغایر با اصل اتحاد و هم‌پیمانی است.

به گزارش آناتولی، وی با تاکید بر اینکه ترکیه همواره از سیاست درهای باز ناتو حمایت کرده است، گفت: همبستگی و اتحاد به ویژه در مواجهه با تهدیدات بسیار مهم است.

چاووش‌اوغلو خاطرنشان کرد: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور مواضع ترکیه را در خصوص عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو اعلام کرد، این اظهارات بازتاب‌هایی داشت.

وی تاکید کرد: من در این نشست به وضوح دلایل این امر را توضیح دادم. ما تمام مسائلی که از آنها ناراحت هستیم را به وضوح ابراز کردیم؛ از جمله دیدارهای این دو کشور با گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ و کمک‌های تسلیحاتی سوئد که شدیدا با آن مخالف هستیم.

چاووش‌اوغلو اذعان داشت: با عکس و سایر اسناد این مسئله را به خوبی برای متحدین توضیح دادیم.

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه فنلاند و سوئد همچنان محدودیت‌هایی را علیه ترکیه به ویژه مجوزهای صادراتی صنایع دفاعی اعمال می‌کنند، گفت: اینکه یک کشور عضو ناتو برای یک کشور متحد ناتو محدودیت ایجاد کند یا اجازه ندهد، قابل قبول نیست.

وی اظهار داشت: نگرانی‌های ترکیه واضح و آشکار است، ما اعلام کردیم که تنها اینکه پ.ک.ک در فهرست تروریستی قرار دارد را نمی‌پذیریم، در مورد سایر موضوعات نیز پیشنهادی برای رفع نگرانی‌ها ارائه شد.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: در آینده خواهیم دید که چه نوع تضمینی داده خواهد شد. متاسفانه اظهارات وزیر امور خارجه سوئد تا به امروز سازنده نبود، حتی برعکس همچنان تحریک آمیز است، اما اظهارات وزیر امور خارجه فنلاند بسیار محتاطانه بود، او همچنین معتقد است که مساله قابل حل است و می‌گوید این اتفاق در یک روز انجام پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه فنلاند و سوئد باید به حمایت خود از گروه‌های تروریستی پایان دهند، گفت باید ضمانت‌های امنیتی خاصی وجود داشته باشد و این نه تنها در مورد این دو نامزد، بلکه برای دیگر متحدان نیز صادق است؛ آنها باید حمایت از گروههای تروریستی را به طور کامل پایان دهند. محدودیت‌های صنایع دفاعی یا ممنوعیت مجوزهای صادراتی برای متحدی مانند ترکیه قطعا باید برطرف شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024