پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 15.05.2022, 10:56

درآمد شرکت سعودی آرامکو دو برابر شد

شرکت سعودی آرامکو روز یکشنبه با انتشار سود سه ماهه اول سال، از افزایش ۸۲ درصدی عواید خود خبر داد. سود غول نفتی سعودی در این مدت به ۳۹.۵ میلیارد دلار رسیده است. در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ این میزان ۲۱.۷ میلیارد دلار بود.

به گزارش یورونیوز، آرامکو می‌گوید این افزایش تصاعدی سود شرکت عمدتا بواسطه بالارفتن قیمت جهانی نفت، افزایش حجم فروش و بهبود کیفیت پالایش و توزیع حاصل شده است.

بدین ترتیب آرامکو که ۹۸ درصد آن تحت مالکیت دولت سعودی است تحت تاثیر جنگ اوکراین به سرمایه‌دار ترین شرکت در بازارهای بورس دنیا هم بدل شده است.

قیمت هر بشکه نفت در همان روزها و هفته های نخستین تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تا مرز ۱۴۰ دلار بالا رفت.

آمار سوددهی آرامکوی عربستان که در حال حاضر بزرگترین صادرکننده نفت دنیاست تنها ۴ روز پس از آن اعلام شد که این غول نفتی با پیشی گرفتن از اپل به باارزش ترین شرکت دنیا تبدیل شد. ارزش سهام آرامکو به ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار رسیده که به معنای آن است که حدود ۶۰ میلیون دلار بیشتراز شرکت آمریکایی اپل ارزش دارد.

شرکت سعودی آرامکو در ماه مارس هم با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که سود خالصش در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۱۲۴ درصد افزایش داشته است.

این در حالیست که تاسیسات و مجموعه‌های این غول نفتی طی سال‌ها و ماه‌های اخیر با چالش‌های امنیتی متعددی عمدتا در ارتباط با جنگ داخلی یمن مواجه بوده‌اند. از جمله در سال ۲۰۱۹ حمله به تاسیسات این شرکت که حوثی‌های یمن مسئولیت آن را برعهده گرفتند در میزان تولید و ذخیره نفت پادشاهی سعودی اختلال موقت رخ ایجاد کرد.

در همین حال طبق آمارهای رسمی میزان رشد اقتصادی عربستان سعودی به بالاترین میزان خود طی ده سال گذشته رسیده و حوزه نفت و انرژی این کشور افزایش رشد ۹.۶ درصدی را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سه ماهه اول ۲۰۲۱ به ثبت رسانده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024