پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 15.01.2022, 12:53

صدور حکم قطعی یک سال حبس برای مدیر کانال اخبار دانشگاه علم و صنعت

محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری از صدور حکم یک سال حبس قطعی برای موکلش امیررضا مجرد خبر داد.

کامفیروزی در گفت و گو با امتداد در این باره توضیح داد: در مهر ماه ۹۷، پیرو انتشار تصویری در کانال دانشجویی اخبار علموصی (اخبار دانشگاه علم و صنعت)، آقای امیررضا مجرد به دادسرای اوین احضار شد و پس از حضور در دادسرا بازداشت شد و پرونده ای با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اهانت به مقدسات برای ایشان تشکیل شد.

موضوع اصلی تشکیل این پرونده، بازنشر تصویری انتقادی با موضوع «رفتار احتمالی برخی عزاداران امروزی امام حسین در زمان قیام عاشورا در کوفه» بود که از نظر حقوقی متضمن هیچ جرمی نیست. اما موکل من بابت منتشر شدن این تصویر و چند مطلب انتقادی دیگر در آن کانال، ابتدا به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به هشت ماه حبس محکوم شد که مورد عفو رهبری قرار گرفت ولی مجددا موکلم به دلیل انتشار همین تصویر، با اتهام اهانت به مقدسات در شعبه ۱۱۷۷ دادگاه کیفری ۲ تهران محاکمه شد.

ریاست دادگاه در روز رسیدگی، حتی اجازه حضور در اتاق دادگاه را به من به عنوان وکیل متهم نداد و بدون اجازه بیان دفاعیات حقوقی، صورتجلسه ای چند خطی با قید دفاعیات به شرح لایحه است، تنظیم کرده و امضای ما را هم گرفتند و سپس رای محکومیت آقای مجرد به یک سال حبس تعزیری را صادر کرد. آن هم رأیی پر از ایراد و غلط، که در آن از هر مسأله بی ارتباطی سخن گفته شده بود. جالب اینجاست که در رأی صادره حتی دو خط استدلال حقوقی هم دیده نمی شود.

البته ما در مهلت قانونی به این رای اعتراض کردیم ولی اعتراض ما هم به این رأی به نتیجه ای نرسید، چون این پرونده ها معمولا به شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع می شود و آرای دادگاه بدوی در این شعبه معمولا تأیید می شوند. جالب اینجاست که حتی متن آرای شعبه 36 در پرونده های مختلف کاملا مشابه است.

هرچند در این پرونده قواعد فقهی-حقوقی مختلفی مانند قاعده منع محاکمه مجدد و اعتبار امر مختومه و قوانین و مقررات متعددی رعایت نشده است، اما جالب تر از همه اینجاست که مبنای تشکیل این پرونده و صدور قرار جلب به دادرسی به اتهام اهانت به مقدسات، انتشار یک تصویر است که بسیاری از علما و مراجع تقلید آن را توهین به مقدسات نمیدانند. بر اساس استفتائاتی که ما از مراجع تقلید کردیم، علما و فقهای بزرگی مانند آیت الله العظمی شبیری زنجانی و یا آیت الله العظمی علوی گرگانی و یا آیت الله العظمی بیات زنجانی و یا آیت الله العظمی سید علی محمد دستغیب، اساسا این تصویر را مصداق اهانت به مقدسات ندانسته اند.

البته ما به این رای مجددا اعتراض می کنیم و از هر طریقی مانند اعاده دادرسی تلاشهای حقوقی لازم را دنبال می کنیم و امیدواریم این رای غیرقانونی و خلاف شرع در دیوان عالی کشور نقض شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024