پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 15.01.2022, 23:41

گندم‌های وارداتی از روسیه آلوده بودند، بعد آلوده نشدند!

روزآروز

پس از برگشت خوردن محموله صادراتی فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه، حالا خبر آمده که محموله گندم وارداتی روس‌ها به میزان بالایی آلودگی به سرب دارد؛ خبری که درباره آن تایید و تکذیب‌های مختلفی در حال انتشار است!

روز شنبه، محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران در یک نشست خبری در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفته«براساس یک گزارش غیرمحرمانه محموله گندم وارداتی از‌ روسیه، به میزان بالایی از سرب آلوده بوده است».

بنا به گزارش تجارت‌نیوز، مژگان پورمقیم، رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو هم که در این نشست خبری حاضر بوده،با تایید این خبر گفته «مجوز ترخیص این محموله، موقتی است و صرفا به دلیل آنکه سیلوهای گندم کشور خالی است، اجازه ترخیص به آن داده شده است. این گندم آلوده هنوز وارد چرخه مصرف مردم نشده است.»

اما بنا بر گزارش تجارت‌نیوز، وبسایت خبری اتاق بازرگانی تهران، هر دو بخش این اظهارات را ساعتی بعد حذف کرد و معلوم شده «به درخواست یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تهران» بوده است.

در همین حال محمدرضا مرتضوی که به نقل از او خبر آلودگی گندم‌های وارداتی به سرب منتشر شده بود به تجارت‌نیوز گفته «آزمایش اولیه نشان می‌داد که این گندم‌های وارداتی به مقدار بالایی از سرب آلوده بود. اما وزارت بهداشت مجددا این گندم‌‌ها را آزمایش کرده و بر اساس مستندات و مدارکی که برای ما ارسال کرده، می‌گوید گندم‌های وارداتی آلوده نیست. این نتیجه‌ای است که وزارت بهداشت به ما اعلام کرده است».

او تاکید کرده «ما این آلودگی را تکذیب نمی‌کنیم اما اخیرا دولت اسنادی را در اختیار ما گذاشته که گویا گندم‌ها دیگر آلوده نیستند.»

به گفته مرتضوی «گندم‌ها از کشتی ترخیص و در محلی نگهداری شده بود که حالا بعد از آزمایشگاه‌های دوباره می‌گویند این گندم مجوز مصرف دارد و آلوده نیست».

اما پیش از این هم محموله گندم روس‌ها وارد شده که آلودگی داشته و برگشت خورده بود. ۲۰ آذر ماه گذشته هم رئیس سازمان حفظنباتات کشور در یک نشست خبری گفته بود «اخیرا محموله گندم وارداتی روسی را به دلیل وجود علف هرز در آن برگرداندیم». به گفته او این محموله به وزن ۵۰ هزار تن بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024